Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223
#1
Hej,

jeg er helt ny riffeljæger og har lige nedlagt mit først rådyr med min Tikka T3 308w i forgårs - dejlig oplevelse, men det er en helt anden historie.

Jeg har købt en 308w, da jeg synes dtet er en dejlig "all roound" kaliber, som jeg også kan bruge til noget kronvildt jagt jeg forhåbenligt snart støder på igen.

I dag, da jeg var ude og pürche lidt rundt tænke jeg dog om der ikke var en kaliber som var væsentligt mindre en 308w, som man kunne bruge til råvildt - årsagen til dette var at jeg godt kunne tænke mig en lettere riffel at pürche rundt med (jeg ved godt at en T3 ikke er kæmpe stor, men alligevel)

Så har jeg her til aften læst lidt om .222 og .223 - er riflerne i disse kalibre generelt mindre? Er den ene at foretrække fremfor den anden?
Er der et specielt riffelmærke, som laver nogle gode rifler i disse kalibre?
Ville det være penge ud af vinduet at investere i sådan en kaliber når jeg har en 308w?

Håber i kan hjælpe mig lidt her.

Mvh
Lasse Nielsen
Svar
#2
Jeg har ingen personlig erfaring med 22-250, men vover alligevel og viderbringe hvad jeg har hørt om denne kaliber.

Den går så stærkt at den ødelægger unødvendigt meget kød samt at den brænder piber hurtigt op.

Jeg ville vælge en .223

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#3
Citat:quote:

Er der et specielt riffelmærke, som laver nogle gode rifler i disse kalibre?


SAKO.............!!![Wink] Deres rifler i disse "småkalibre" er rigtig lækre og "smækre".De er bygget på en lille og kort lås,som netop passer til disse små patroner.
Så spørger du om det ville være penge ud af vinduet at købe en riffel i et andet kaliber når du har en .308'er i forvejen.
DET ER ALDRIG PENGE UD AF VINDUET AT KØBE ENDNU EN RIFFEL[:p][:p][:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Som jeg har læst det vil det være klart at foretrække 223 frem for 222 - kan i nikke til dette?

Er ammo til .223 også billig til træning?

Er der andre end SAKO, som kan anbefales her (evt. lidt billigere)
Svar
#5
Hej Lasse,det der nok gør .223 til et bedre valg,er at den OFTE kan bære en tungere kugle end lillebror-.222. Mange rifler i kal.222 skyder fremragende med kugler op til omkring 50grs.Tungere kugler kan de have svært ved at styre.Jeg har selv en SAKO vixen,i .222,og den kan absolut ikke lide tungere kugler.Lige netop dette emne har været flittigt debatteret her på VTF.Prøv evt "search" funktionen.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Er også den lykkelige ejer af en Vixen i 222,og den skyder perfekt med en 55 gr. hornady sp,jeg har desværre aldrig selv haft mulighed for at skyde et stykke råvildt med den,men den tidligere ejer har da skudt flere stk. råvildt med den,og brugt samme kugle,men det kniber lidt med gennemskud.

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hej Lasse,det der nok gør .223 til et bedre valg,er at den OFTE kan bære en tungere kugle end lillebror-.222. Mange rifler i kal.222 skyder fremragende med kugler op til omkring 50grs.Tungere kugler kan de have svært ved at styre.Jeg har selv en SAKO vixen,i .222,og den kan absolut ikke lide tungere kugler.Lige netop dette emne har været flittigt debatteret her på VTF.Prøv evt "search" funktionen.

Hilsen Ulrik



Er der stor forskel i størrelsen på riflerne på en .222 & en .223?
Jeg kan godt se fordelen ved at få en lidt tungere kugle, hvofor jeg nok vil gå efter en .223 - hvis en 50grs ikke er god nok til lidt råvildt?

er der andre der har bud på nolge interessante mærker?
Svar
#8
Hej Lasse N,
Jeg har for mange år siden brugt en .222 Bockbüchsflinte, mest til råvildt, og været godt tilfreds med patronen. Jeg havde også engang en Remington i .223 og kunne faktisk ikke til praktisk jagtbrug se forskel på virkningen af de to kalibre.

Jeg kan se, at lauritz.com netop nu har en Tikka riffel og en Tikka BBFl på programmet, begge i .222. Det ku' jo være, du skulle starte der.

Knæk og Bræk i din nye riffel-karriere !
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by PHN

Hej Lasse N,
Jeg har for mange år siden brugt en .222 Bockbüchsflinte, mest til råvildt, og været godt tilfreds med patronen. Jeg havde også engang en Remington i .223 og kunne faktisk ikke til praktisk jagtbrug se forskel på virkningen af de to kalibre.

Jeg kan se, at lauritz.com netop nu har en Tikka riffel og en Tikka BBFl på programmet, begge i .222. Det ku' jo være, du skulle starte der.

Knæk og Bræk i din nye riffel-karriere !



Hej PHN, det prøver jeg at kigge lidt på - dog er det kun nyt jeg vil have, da man ikke aner hvordan en tidligere ejer har behandlet en sådan riffel.

MVH
Lasse
Svar
#10
har du ikke tænkt på en 243 det er en suveren kaliber til rådyr den er godt nok lidt dyr i træningsammo

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#11
Hej Lasse N

Svaret er en SAKO 223 med 8" stigning i piben - Det bliver lidt teknisk, men sako 75 223 er både solgt med 12" og 8" stigning - Hvis du får en med 12" så vil du heller ikke kunne stabilisere tunge kugler med en 223'er. (Gæt hvilken riffel jeg har [Wink]).

Om det er en 222 eller 223 gør næppe den store forskel (jeg har skudt både rensdyr (Grønland) og en del rådyr med 222). Jeg har valgt at skifte fra 222 til 223 for at få billig træningsammunition (og så trængte jeg til en ny riffel [^]).

Hvis du vælger en kaliber som 222/223 så prøv at gå efter en riffel med en lås der er tilpasset kaliberen - Derved får du et harmonisk og let våben.

Mvh.

Jørgen
Svar
#12
Lynge, jeg er fuldstændig enig!
.222 og .223 er en anelse marginal
til rådyr, derfor har jeg også
investeret i en .243 win.
Fladtskydende, lav rekyl, og med nosler
ballistic tip, knald og fald-effekt.[Smile]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 300win

Lynge, jeg er fuldstændig enig!
.222 og .223 er en anelse marginal
til rådyr, derfor har jeg også
investeret i en .243 win.
Fladtskydende, lav rekyl, og med nosler
ballistic tip, knald og fald-effekt.[Smile]

MVH Anders



Hej Andreas,

men så bliver riflen vel også det større og tungere?

Er .223 for klein til råvildt?

Mvh
Lasse Nielsen
Svar
#14
Hvis man har en Tikka T3 - så har man vel en letvægter[?]
En 308w sikrer da et hurtigt drab - mere kan man vist ikke opnå... ud over at et mindre kaliber kan give fladere kuglebane på længere hold og mere vindfølsom [B)]- men man skyder vel ikke over 200 meter[?]
Men en ny riffel er altid sjov så køb da endelig en ny ekstra det kan anbefales [8D]

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hvis man har en Tikka T3 - så har man vel en letvægter[?]
En 308w sikrer da et hurtigt drab - mere kan man vist ikke opnå... ud over at et mindre kaliber kan give fladere kuglebane på længere hold og mere vindfølsom [B)]- men man skyder vel ikke over 200 meter[?]
Men en ny riffel er altid sjov så køb da endelig en ny ekstra det kan anbefales [8D]



Hejsa,

ja det er altid sjovt med en ny riffel (vil jeg da mene - har kun den ene endnuSmile ), men vil ikke købe en for bare at købe den.
Det jeg søgte efter var om en .222 eller .223 var signifikant mere klein end sådan en T3 308w, som jeg render rundt med nu - hvis der ikke er noget at komme efter på vægt/volumen, så venter jeg nogle år til behovet er større.

Mvh
Lasse
Svar
#16
Hvad med at få tikka'en bedded med et synthet-skæfte. Det burde høvle lidt af vægten + andre fordele (regn!).

Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#17
Hej Lasse

222 og 223 er ikke for klein til Råvildt - Det er en ganske fin kaliber til vildt i den størrelse. Du kan samtidig få en let riffel uden rekyl. Det er faktisk som at skyde med salonriffel......

Hvis du begynder at "høvle" vægt at de større kaliber, ja så vil du opleve mere rekyl.

Mvh.

Jørgen
Svar
#18
jo, 223 er i det mindste til råvildt medmindre man ikke tager chancer:
for lange hold, for skrå vinkler, manglede (helt) frit skud og og for dårlige/lette kugler.
hvis man overholder dette er det en super kaliber: præcis , rekylfri og et pænt stykke vildt efter skuddet ( rådyret kan være ligeglad, jeg kan ikke )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Sidste år skød min kæreste en buk med 222'eren på ca 80 meter, rent sideskud. Bukken faldt på stedet med stængerne lige i vejret, men ikke gennemskud. Kuglen var en SAKO Gamehead 50 grain.
Selv skød jeg en med samme riffel, men med en RWS 50 grains kugle, igen rent sideskud på Ca. 100 meter. Bukken faldt pladask, men intet udgangshul.
I efteråret skød jeg et lam, skudt på 110 meter med S&B 50 grains, lammet løb 15-20 meter, men her var der dog gennemskud.
Kuglen var gået lige mellem ribbenene på begge sider.
Jeg er ikke overbevist om at det er den rigtige kaliber til andet end lam !
Måske kan kuglevalget være det afgørende, men der må mangle en smule energi for at gøre den "Velegnet"

Med venlig hilsen Steen
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Sidste år skød min kæreste en buk med 222'eren på ca 80 meter, rent sideskud. Bukken faldt på stedet med stængerne lige i vejret, men ikke gennemskud. Kuglen var en SAKO Gamehead 50 grain.
Selv skød jeg en med samme riffel, men med en RWS 50 grains kugle, igen rent sideskud på Ca. 100 meter. Bukken faldt pladask, men intet udgangshul.
I efteråret skød jeg et lam, skudt på 110 meter med S&B 50 grains, lammet løb 15-20 meter, men her var der dog gennemskud.
Kuglen var gået lige mellem ribbenene på begge sider.
Jeg er ikke overbevist om at det er den rigtige kaliber til andet end lam !
Måske kan kuglevalget være det afgørende, men der må mangle en smule energi for at gøre den "Velegnet"

Med venlig hilsen Steen



Der er skudt i 100.000-vis af rådyr med .222Rem og det eneste der er at sige til kaliberet, det er at det stiller gode krav til skytten.

Kuglen skal være fornuftig, helst 55 grains og den skal sidde korrekt.

Gør den det, så er der ingen problemer, heller ikke med gennemskud ...

En professionel stalker skal have udtalt, at det er umuligt at diskutere skudtegn med folk der ikke har skudt over 1000 stykker hjortevildt, så det udelader jo en hel del af os ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)