Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223
#21
Min egen database for skudtegn med 223 er forholdsvis lille.
Et svin.

Ingen flugtstrækning overhovedet.

223 med 75 grains scirocco og 850 m/s ved munding.

Der er ingen tvivl om at vildsvin og 223 rem ikke børe høre hjemme i samme melodi, men den stod rigtigt og anlægget var perfekt, afstand ca. 140 meter.

Jeg vil anbefale at bruge tunge kugler i kaliber 224 og det udelukker næsten altid 222 rem pga stigning i piben og den noget lavere hastighed pga hylstervolumen.

Den ovennævnte riffel blev i et anfald af momentan sindsyge solgt piben monteret på en anden lås og lavet til 22-250(det virkede ikke).

Vil man have en let riffel, og ikke kun en let patron, er 222 og 223 de andre overlegne, da de kører i mikrolåsene.
243 og 22-250 skal begge i en 308 længde lås.

Personligt vil jeg hellere have en tungere riffel, da jeg synes den er lettere at skyde godt med. Derfor overvejer jeg PT en afløser for den jeg solgte. Men jeg er i tvivl om det skal være en ren varmint med 12" eller en all-round med 8"(T3) eller 9"(rem 700 police)

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Personligt vil jeg hellere have en tungere riffel, da jeg synes den er lettere at skyde godt med. Derfor overvejer jeg PT en afløser for den jeg solgte. Men jeg er i tvivl om det skal være en ren varmint med 12" eller en all-round med 8"(T3) eller 9"(rem 700 police)



Ulempen ved T3éren er at det er den samme længde lås de bruger til det hele. Så synes jeg at lidt af fornøjelsen går af de små kalibre, men det er jo en smagssag. Jeg ved ikke om Rem 700 kører med forskellige låselængder.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#23
I Sverige har .222 Remington været standarden for pürschrifler i mange, mange år. Disse rifler har endvidere været brugt til træning på elgbanen. Riflerne er præcise og de fleste skytter skyder bedre med dem, end med deres elgrifler, p.g.a. den helt ubetydelige rekyl.
Jeg har svært ved at se nogen reelle fordele ved .223'eren fremfor .222'eren. Rådyrene vælter udmærket for den lille.
I Sverige er kaliberen ikke i så høj kurs længere, men det skyldes ikke, at den anses som uegnet til råvildt, men derimod at alle pürscher med kraftigere rifler i det spinkle håb at møde et vildsvin....

Den ubetinget bedste riffel i .222 Remington er Sako L461 Vixen og dens efterfølgere. Hvis man ikke mener at kunne leve uden .223 kan denne lås pibes om.

Regn med, at en Sako Vixen fås til omkring 4500-5000 DKK. Der er masser af billigere rifler i .222 - du kan sagtens finde noget til omkring 2.000,- der skyder glimragende (men ikke en Vixen!)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Høgh
Den ubetinget bedste riffel i .222 Remington er Sako L461 Vixen og dens efterfølgere. Hvis man ikke mener at kunne leve uden .223 kan denne lås pibes om.



Er Vixen lavet i en linksmodel?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Personligt vil jeg hellere have en tungere riffel, da jeg synes den er lettere at skyde godt med. Derfor overvejer jeg PT en afløser for den jeg solgte. Men jeg er i tvivl om det skal være en ren varmint med 12" eller en all-round med 8"(T3) eller 9"(rem 700 police)



Ulempen ved T3éren er at det er den samme længde lås de bruger til det hele. Så synes jeg at lidt af fornøjelsen går af de små kalibre, men det er jo en smagssag. Jeg ved ikke om Rem 700 kører med forskellige låselængder.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det er lige præcis T3´erens problem. Spørg Strom om det bøvl han havde med sin T3 i 223.

Rem 700 laves i 2 længder 308 og 30-06.
Derfor er hverken T3 eller Rem 700 optimale til en 223.
Men skal det være er rem 700 nok tættest på og en kort lås er stivere end en lang, men i T3´eren har man en meget lukket lås, så mon ikke det ophæver den teoretisk mindre stivhed ved den længere lås.

Remington har så den fordel-ulempe, at man kan købe den og bygge videre i det uendelige. Skæfter, aftræk og baser/montager fåes i det uendelige og den kan altid forbedres/forandres lidt.

I følge Craig Boddington(i et nummer af Petersens Rifleshooter) er 222 en mere præcis patron end 223, men har tabt den amerikanske konkurrence i varmint kredse pga. hastighed og 223´erens militære anvendelse, men i bench rest er 222 stadig med.
Yderligere kan man nævne at 223 rem er den patron, der er brugt næst flest penge på at udvikle og fin justere. Kun overgået af 7,62x51(308 win).

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#26
Citat:quote:

Spørg Strom om det bøvl han havde med sin T3 i 223


Den fungerer fuldstændigt upåklageligt!!!
Efter kammeret fik den rejfning der manglede fra fabrikken....
Derimod er der evindelige problemer med Harley riflerne da du får problemer med at fylde magasinet da blokeringen af den lange låsegang er udført ved kun at begrænse i magasinet.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Hej Gammeltoft

Jeg vidste godt det var blevet ordnet og af dig. Men fra fødslen var den ikke helt i orden.

Vedrørende Rem 700 lade problem.

Den 223 jeg havde fungerede nu alligevel da jeg fandt ud af at lade korrekt på remingtonsk.
Det var heller ikke værer end at jeg dd. har besøgt hvidevare forhandleren og købt en ny rem 700 i 223 rem.
Det er dog ikke det samme som, at jeg ikke anerkender det usmarte ved konstruktionen. Den er dog ikke direkte farlig for brugeren(223 bliver nok aldrig safarikaliber så en funkfejl overleves nok).

VH Søren

Harley rifles for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#28
Nej de havde nemlig "glemt" at runde/rejfe indgangen til kammeret. Kanten stod næsten helt skarp.

Det burde nu have været iorden fra fabrikken!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Er ikke både Remington model Seven og 799 eksempelvis modeller specifik for de små kalibre som 222 & 223?
De som Gammeltoft kalder for Harley (Hardly Driveable [Wink]) ellers nogle fine små rifler i mine øjne.

MVH BlaserGun
Svar
#30
Model seven er en youth model med kortere skæfte end 700. Låsen er en alm. shortaction beregnet til .308/.243/22-250

Model 799 er en minimauser der er nedscaleret til netop 222/223 og stammer fra den serbiske Zastava fabrik.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Shooting is funny - hitting is money
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
vedr min lille ny 223:
jeg var meget træt af ladebesvær når der ikke blev skudt fra magasin.

heldigvis faldt et fynsk hospitalsophold meget lykkeligt ud, så nu kyler jeg bare disse søde små patroner ind i låsen og håber hjorten (på banen) bliver hullet de rigtige steder

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#32
Jeg vil bestemt ikke fornægte at en 222 Rem er en fint kalibervalg til råvildt, det er der masser der har meget mere erfaring med som jeg.
Jeg har det bare bedst med, at være sikker på at der er gennemskud. Dyrene døde dog mindst ligeså hurtig eller måske enda bedre end med både 6,5x55 eller 300WM'eren.
Jeg fatter dog stadig ikke hvorfor ????????????? [:0][:0][:0]
Jeg har skudt råvildt med 300WM Alt indvendigt var flydende, stadig løb dyret over 50 meter.

Hilsen Steen
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Jeg vil bestemt ikke fornægte at en 222 Rem er en fint kalibervalg til råvildt, det er der masser der har meget mere erfaring med som jeg.
Jeg har det bare bedst med, at være sikker på at der er gennemskud. Dyrene døde dog mindst ligeså hurtig eller måske enda bedre end med både 6,5x55 eller 300WM'eren.
Jeg fatter dog stadig ikke hvorfor ????????????? [:0][:0][:0]
Jeg har skudt råvildt med 300WM Alt indvendigt var flydende, stadig løb dyret over 50 meter.

Hilsen Steen

Med en 223 i stejl stigning og en swift scirocco 75 grains vil jeg næsten garanterer for gennemskud hvis du tager det sikre rene lungeskud. kuglen er hård og hastigheden giver ikke tendens til fragmentation i andre kalibre, så det gør den nok heller ikke her.
Uden at have checket alle detaljer er den nærmest en nedscaleret 30-06
hvad angår ballisstik og energi. derfor passer den fint til rådyr.

Den gris jeg skød på skulderen havde faktisk smadret begge skuldre, så gennemtrængningsevnen var fin nok og hastigheden har vel ikke været over 750 meter efter 140 meter. At grisen døde på stedet er nok mere et spørgsmål om held og træf i centralnervesystemet eller lige omkring, så den blev lammet(ligsom ved tapskydning)den var ihvertfald død efter min lille gåtur hen til den.

VH Søren



Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Model seven er en youth model med kortere skæfte end 700. Låsen er en alm. shortaction beregnet til .308/.243/22-250

Model 799 er en minimauser der er nedscaleret til netop 222/223 og stammer fra den serbiske Zastava fabrik.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Shooting is funny - hitting is money
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]



Model Seven laves også i 300 Rsaum(remington shortaction ultra magnum)
kombineret med en let model Seven kan det i mine øjne ikke kvalificeres til youth model.
Rem laver faktisk også en seven youth med endnu mindre skæfte dimensioner.
Der er faktisk en lille forskel på 700 short action(700 SA) og en seven, noget på den bagerste del, der gør seven lidt kortere end 700 SA. derfor kan 700 SA produceres til 300 WSM. Det kan Seven ikke(ifølge Jon Sundra husker ikke i hvilket blad).

Vedr. Rem 798 alias Zastava kan det for mauser entusiater nævnes at den nu findes i en rusttræg til helt andre priser end dem der er set tidligere. Men i mine øjne bliver den aldrig en rigtig remington.
OM 799 også kommer i rusttræg står hen i det uvisse, men den kunne da være sjov.

VH Søren

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#35
Remington 788 er en indfødt amerikaner dimensioneret til de små. Låsen er med bagudliggende knaster.

http://www.arsenalet.com/auction/Item.aspx?ID=428

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Der er faktisk en lille forskel på 700 short action(700 SA) og en seven, noget på den bagerste del, der gør seven lidt kortere end 700

VH Søren

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger



Der er osse forskel på låsestolene efter hvilken kaliber en Short action 700 er pibet med.
Hvis piben er en af de små .222/.223 er udfræsningen til udkasterporten kortere end hvis der kommer en .243/.308 pibe på. Slaglængden er desvære den samme. Det mindre udkasterhul kan snyde 'en til at tro at låsen er kortere, men ak hvor bliver man besviget. Havde Remington da i det mindste sat en længere boltstoppal i som kunne begrænse slaglængden, men det gider de ikke (fik jeg at vide af Remingtons repræsentanter på IWA messen) Det ville ellers være ret let for dem - de har jo allerede bestemt at de låsestole med kort udkasterhul, skal have monteret piber med korte kamre, så det ville være en smal sag at putte en længre pal i osse.[Sad!]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Shooting is funny - hitting is money
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Hej Lasse
Jeg har nu skudt over 40 stk råvildt med min BRNO FOX .222, efter at have skudt de første par stykker var jeg meget tæt på at fortryde købet af riflen. Råvildet løb mellem 50 og 100 m og der var ikke noget gennemskud, jeg brugte Normas 4g rådyrpatron. Så skiftede jeg over til hjemmeladede 3,6g hornady (kronograferet til 985 m/s), og har ikke haft et eneste dyr som løb siden, ligesom jeg har haft gennemskud uden nevneværdig kødødelæggelse hver gang. Præcisionsmæssigt sætter min riffel kuglerne hul i hul på 125m (fra riffelbænk).
Så Jeg mener du bør lægge mere vægt på om du kan lide riflen end kalibret, da der efter min mening ikke er nevneværdig forskel på .222 og .223 når det anvændes til at skyde råvildt så længe der bruges godt ammo (ikke Norma rådyr).
Men det er bare min erfaing, der findes sikkert mange som er uenige.
Svar
#38
Citat:quote:

Så skiftede jeg over til hjemmeladede 3,6g hornady (kronograferet til 985 m/s),


Med hvilken kugle ??

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#39
Helt almindelig Hornady SP 55gr. med 25 gr Norma 201 krudt (komprimeret ladning) CCI small rifle Fænghætte, ingen tegn på overtryk.
Jeg ved godt at kuglen er til varmit men jeg har rigtig gode erfaringer med den til råvildt.
Sidste erfaring var i juli hvor jeg skød 5 bukke i Skotland med den. En af bukkene var på 150m (langt skud for mig) og der var stadig fint gennemskud, og bukken faldt som en våd karklud. Skytten i Skotland brugte forøvrigt selv .222.
Jeg ved ikke om det var pral han kom med, men skytten påstod at have skudt en del sikavildt på bladet med den og opnået samme effekt, selv om det ikke er tilladt. Han brugte altid sako ammo.
Svar
#40
Også prøve den Hornady 50gr V Max kugle...aller bedst præcision i min
par af .223 riflen med N-133 krut eller H-335 krut.....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)