Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223
#41
Citat:quote:

Jeg har netop skudt en Moskus med en .222, 55 meter, 75 gr. ingen problemer, den gik i brædderne med det samme.
Perfekt våben til den slags vildt, men nok ikke til større. Kræver dog mere præcision end 308ern men det er jo kun et spørgsmål om øvelse.:-)

Originally posted by Lasse N

Hej,

jeg er helt ny riffeljæger og har lige nedlagt mit først rådyr med min Tikka T3 308w i forgårs - dejlig oplevelse, men det er en helt anden historie.

Jeg har købt en 308w, da jeg synes dtet er en dejlig "all roound" kaliber, som jeg også kan bruge til noget kronvildt jagt jeg forhåbenligt snart støder på igen.

I dag, da jeg var ude og pürche lidt rundt tænke jeg dog om der ikke var en kaliber som var væsentligt mindre en 308w, som man kunne bruge til råvildt - årsagen til dette var at jeg godt kunne tænke mig en lettere riffel at pürche rundt med (jeg ved godt at en T3 ikke er kæmpe stor, men alligevel)

Så har jeg her til aften læst lidt om .222 og .223 - er riflerne i disse kalibre generelt mindre? Er den ene at foretrække fremfor den anden?
Er der et specielt riffelmærke, som laver nogle gode rifler i disse kalibre?
Ville det være penge ud af vinduet at investere i sådan en kaliber når jeg har en 308w?

Håber i kan hjælpe mig lidt her.

Mvh
Lasse Nielsen


Svar
#42
.222 R. er lavet til skadedyrsbekæmpelse af primært jordegern. Den er også OK til skader, katte, krager etc. men en rimelig rådyrkaliber bliver den aldrig i mine øjne. Og her må jeg støtte mig til schweisshundeførerne som laver statistik over deres eftersøgninger. De påviser at de små kalibrer står for et overvældende stort antal eftersøgninger, når det drejer sig om rådyr! Og .223 er blot den samme kugle med lidt højere hastighed (evt. lidt tungere kugle). Men hastighed (og energi) er slet ikke ensbetydende med større virkning!

Vores største bukkejæger nogensinde, i skikkelse af grev Ahlefeldt, valgte da heller ikke nogen af de to små ærtebøsser-kalibrer; Næ, han brugte den klassiske evergreen, som man aldrig går fejl af (i hvet fald ikke til bukkejagt) i form af 6,5 x 55! Og som hovedrig godsejer havde han nok ellers ikke svært ved at få råd til at eksperimentere med alt muligt andet eksotisk!

Men jeg er helt enig i at nummer et i .222 er en riffel med låsen dimensioneret til kaliberet (SAKO). Det giver båd een lettere riffel og bedre låsegang.

Knæk & bræk fra Umimmak
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#43
Bare en enkelt bemærkning, Da Ahlefelt gik på jagt var der ingen der brugte .222/.223 de fandtes nemlig ikke[}Smile][Wink]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#44
Aahh, jeg er nu ikke så sikker på at Ahlefeldt ikke kunne have brugt .222 og .223! Det er da ikke så længe siden han døde og om ikke andet havde han da adgang til fx .220 Swift, som også har de samme kugler som de to andre!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#45
Lige en lille bemærkning til,222 er nok den kaliber der er skudt mest råvildt med i Skotland og nok også en del kronvildt,selv ville jeg vælge 223.
MVH
LØVIG
Svar
#46
Enig med Løvig.
Har selv en T3 Lite i .223 og den er fantastisk til rådyr.

Fattigdom - det er en sindstilstand


THS Pilgrims united

Timeo Danaos et dona ferentes

[center][Image: Image1z-1.jpg?t=1248376945][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#47
Jeg er meget enig med Bobo. Jeg har rent faktisk også brugt Sako fabriksladet, men med 55 grain. Hold da ferie hvor de virker godt. Da de slap op gik jeg også over til Hornadys 55 grain SP, og den med samme gode resultat.

Jeg har ikke præcist antal på hvor mange stykker råvildt de to har på samvittigheden, men det er + 35, og alle har haft gennemskud, og alle, på nær en enkelt, er faldet på stedet.

Nu forholder det sig sådan, at jeg også har en 223 R med 8" stigning. Indtil nu, har jeg brugt en Hornady 60 grain SP, også med godt resultat. Antallet er dog på nuværende så lavt, at jeg ikkee vil drage nogen konklusioner.

Min 222R er en Sako 75 i "sort" udgave, som jeg bruger når det er godt vejr, og min 223R er en Tikka T3 i rustfri, som jeg bruger i dårligt vejr. Læs: Regnvejr. Da jeg ikke går på jagt i regnvejr bliver det mest til Sakoen. En lille let riffel, med en lille let kikkert på. Den skyder helt fantastisk. Den kan jeg ikke undvære.

Skulle jeg blive stillet et ultimatum af konen, altså at jeg kun måtte have 2 rifler i våbenskabet, så tror jeg, at jeg beholdt min 308W og min 222R.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#48
Men JCK - om din kone så stillede sådan et ultimatum, så ville hun nok have glemt det igen.
Det er nøjagtigt 8 år siden der sidst blev skrevet i denne tråd [Smile][Smile]
Svar
#49
Min winchester match 222Rem dræber rådyr fantastisk med ,50grain.
Eneste fejl 222,Rem har er at den af tåber blev oversolgt som kaliberet der fløj ligeud uanset afstand.
Det gav mange uheldige skud.

Hvis der ikke var nogen lovgivning mht anslagsenergi så kunne jeg klare mig med min 222Rem
Jeg ved at en ad de store dyreparker indk aflivede alle deres dyr med 222rem og det var super effektivt
Og der er skudt rigtig mange krondyr NZ med Trippel-2

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Men JCK - om din kone så stillede sådan et ultimatum, så ville hun nok have glemt det igen.
Det er nøjagtigt 8 år siden der sidst blev skrevet i denne tråd [Smile][Smile]



At det er gammelt er jo ikke ensbetydende med at detikke forholder sig sådan.

At den er 8 år gammel, er nok grunden til, at jeg helt havde glemt tråden, men vi kan da godt fortsætte en god diskution.

Det kunne i øvrigt være spændende at høre fra LasseN om han fik købt og hvad hans erfaringer er.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#51
Har en Sako Lux .222R med en Swarovski 4x36 paa ryggen som jeg koebte til saeljagt i Groenland. Det er en helt igennem godt matchet saet, let og slank med en fin matchet kikkert. Den har siden skudt baade saeler og en hel del raadyr i Danmark og Sverige (har ikke lige min jagtjournak ved haanden saa jeg kan ikke sige hvor mange). Da jeg kun har bukkejagt i svereige nu og vi har flere og flere vildsvin paa reviret, bruger jeg den ikke laengere. Der har aldrig vaeret problemer med raadyrerne som for de fleste er skudt med Sako 50 grs eller Sierra Game King 55 grs. Tror kun der har vaeret en enkelt hvor der ikke var gennemskud. Den blev skudt paa ret klods hold og hastigheden har sikkert faaet projektilet til at ekspandere til blik uden bly saa der ikke var nok SD til at gaa hele vejen gennem bukken. Den fine Sako kan du da godt koebe hvis du stadig kigger efter saadan en.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#52
Ja - det tænkte jeg faktisk også - det er faktisk 10 år siden han spurgte, så han kunne jo være en erfaren jæger i dag[Wink]
Og Lani skal da også have en over fingrene!
Manden spørger specifikt til to kalibre, men Lani svarer på en tredie[Big Grin][Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)