Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jeres erfaringer...
#1
Da jeg nu efterhånden har fået pejlet mig ind hvilken kaliber jeg vil anskaffe mig, er næsten spørgsmål så, i hvilken af disse får jeg den bedste riffel eller mest for pengene, her tænker jeg på præcision, sikkerhed, holdbarhed og kvalitet osv.??

Det er følgende modeller det drejer sig om.

Schultz & Larsen m97
Sauer 202 Classic
Tikka T3 Deluxe

Mvh.
Svar
#2
S&L [Big Grin]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#3
Yes! S&L, der går du ikke galt i byen. Af de to du nævner, synes jeg Sauer og S&L ligger tættest på hinanden kvalitetsmæssigt. Begge er gode rifler. Personligt ville jeg vælge S&L (måske fordi jeg allerede har valgt...[Wink]) Men jeg synes, S&L generelt set har en bedre skæftekvalitet. Det føles som om, der er lidt mere gods i deres skæftet og træet er efter min mening flottere. Men bevares, Saueren også en fin riffel.

Lab
Svar
#4
Hej Felix

Jeg har både haft Sauer202 og S&L M97. Mht. præcision er S&L lidt stadig foran (ikke mærkbart på jagt), men du skal være opmærksom på bruneringen på pibe og låsestol, hvis du køber en ny. Sauer202 mener jeg, har klart bedre design, finish og låsegang.

/RAW
Svar
#5
Nu kommer der nok snart en par bemærkninger om hvor dårligt sikringen er placeret på sauer 202[Big Grin]jeg har selv to stk.sauer 202 og jeg skal da gerne indrømme at jeg ikke var helt tryg ved at aflade de første par gange,jeg plejer at sige "brug hovedet før du bruger fingeren"
hvad angår skæfte tror jeg ikke sauer 202 classic tåler sammenligning med S&L,de S&L jeg har set med fingerne har haft en flot træpind..men jeg er glad for begge mine rifler og de virker bare...

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#6
Hvilken af riflerne der er teknisk bedst tilkommer det ikke mig at afgøre, men jeg er ikke i tivil om at alle 3 leverer tilfreds-stillende præcision.

Men udfra den forventede anvendelse ville jeg checke vægten på dem.
Jeg har hørt man kan komme til at gå langt både op og ned på grønlandsk jagt, men historierne er måske blevet bedre efter gentagelserne.

Nu ved jeg ikke hvor fugtigt jagt er på Grønland(meget sne er ikke
det samme som høj luftfugtighed). Men skæftet skal være godt fritlagt.
De 2 Sauer jeg har haft var ikke optimale hvad det angår, og jo mere der strammes ved forskæftemontering jo værre bliver det.

Nu ved jeg ikke hvor meget skæftetræ betyder, men da du overvejer
T3 i lux må det have nogen betydning. Alternativt var et kunststof eller laminat skæfte et vejrsikkert alternativ, og kunststofudgaven ville give lettere totalvægt.
Endeligt er det billigere og giver mere råderum til valg af glasset.

VH Søren
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Kunststof-skæfter kan føles "underlige" og føles kolde her i nord - hvor et tilsvarende træskæfte er ganske anderledes.

Ja dét og så er træ tilmed pænere.

Begge dele er dog et tilvænningsspørgsmål.
Men jeg syntes at det jeg oftest ser hos fangerne, er våben med træskæfter - de er ikke kønne, der sidder ofte fortøjringsreb som rem, spændebånd eller andet for at holde løbet på skæftet (intet fritlæggende løb efter sådan et metalbånd!), forreste sigtemiddel bliver filet tyndt så det går langt mere "op i en spids" og bagerste sigtemiddel bliver filet ned så "hakket"/V-skæringen bliver så lille som muligt og våbnet bliver bedre at sigte med.
Hvis der sidder nogen form for unødig del på våbnet, bliver det ofte fjernet - som eks den skærm der sidder hen over forreste sigtemiddel.

Mht de tre mærker der er nævnt - ved jeg ikke hvad jeg ville vælge, men jeg kan sige at jeg måske ville vælge en parameter mere ind i det - som "hvor ligger den nærmeste butik der kan reparere skidtet hvis det går i stykker".

Det er ret væsentligt, idet våben dog godt må sendes med fly INDENFOR grønland - men de SKAL med skib og fragtes som "Farligt Gods", hvis de skal til Dk.

For nogle byer nord for polarcirklen, som kun får 2-3 skibsanløb - der er det ikke sikkert man får våbnet tilbage samme sæson som man sendte den.

Søndrestrømfjord/Kangerlussuaq må være et "spøjst" sted hvad dette angår - eksempelvis.
Da der jo er daglige flyvninger til og fra Dk, af passagerer, gods og andet. - men det er da vist ikke så tit der kommer skibe som medbringer gods/fragt.?!?
Syntes jeg hørte der netop kom 2-3 skibe der - alternativet var at sende den med kurer (luft til nuuk, videre til dk), men det bliver ganske bekosteligt.

Hvis du er frisk på at skrue lidt selv - kan det jo være hip som hap, da alle dele kan skaffes på kort tid hvis man ved hvad man skal have.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Happynanoq

Betyder det så at hvis jeg køber en riffel igennem DK så kan den ikke flyves hertil? eller skal jeg så vente til næste båd kommer?

mvh.
Svar
#9
Ja, det er der en meget stor risiko for.

Tag en snak med det/de fragtfirmaer i har dér, tag en snak med posten - spørg din leverandør om mulige fragtmetoder.

Og nu det er sommerperiode.. og sidste skib måske allerede er planlagt..

SÅ SKYND DIG !!!!

Jeg købte 3 rifler samt ammunition fra Ilulissat - riflerne kunne til nød komme med luftfragt med Air Greenland, men ammunitionen skulle i hvert fald med skib.

Forbindelsen mellem Grønland og Danmark er mere restriktiv end internt i Grønland - mellem Grl og Dk betragtes våben på lige fod med ammunition og medtages normalt ikke.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
En overgang var jeg misundelig på de i Grønland bosatte.

Men at vente en uge på en våbentilladelse, er jo nærmest ligegyldigt nu.

VH Søren
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Så kan man så vende det om og sige, at der ikke er nogle specielle krav til folk i Grønland - med henhold til at erhverve sig et våben.

Fullauto er af naturlige årsager ikke længere tilladt. (kun mod tilladelse som praktisk taget ikke gives)

Halvauto er kun for registrerede erhvervsfangere og her ligger den eneste aldersbegrænsning i lovgivningen. Erhvervsfangere SKAL være minimum 16 år for at må bruge et halvauto våben.!!
Folk der havde en halvauto før loven trådte i kraft skulle registrere våbnet for at måtte ligge inde med dette.

ALT andet er fuldt tilladt, så længe det er knækløbs-våben (o/u, s/s, drilling og lignende) eller på anden måde manuelt ladet - (pumpguns, leveraction, boltaction....)

Der er INGEN lovmæssig aldersbegrænsning. Der er INGEN krav om registrering af våben eller udstedelse af tilladelse.

Hvis du ser et våben - så køber du det.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Felix: Du kan prøve at spørge DSV(tidl. DFDS) og Blue Water om de kan/vil/må sende våben med fly, samt hvad prisen er.

Post Danmark sender IKKE våben og ammunition ud af landet! Begge dele er på forbudslisten hos den internationale postorganisation.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Jeg gav lige DSV i Nuuk et ring. (+299 342400)

Rifler må GERNE sendes med luftfragt. Der er dog regler om adskilte og måske i 2 seperate pakker osv.

CA pris for en riffel fra København til Sønderstrøm vil være kr. 1500 i luftfragt. (Anslået med en transportvægt på 15 kg)

Hvis riflen er tagt ud af skæftet og derved er noget kortere, eller vekselpipen er taget af, så ser prisen måske anderledes ud.

Ammunition KAN også sendes med DSV som farligt gods via luftfragt, MEN det er MEGET dyrt!
Jeg fik ikke en pris, men hvis 15 kg ender på ca. 1500, og der så skal lægges farligt gods tillæg på, så ender prisen for fragt af ammo nok på over 3000 for 10 til 15 kg. (og nok aldrig under kr. 1000, for en æske med 20 skud)

For porto priser internt i Grønland, check http://www.post.gl
Der kan du dog ikke få ammo sendt med fly (men man KAN jo komme til at glemme patronerne på deklarationen....)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Tjo, kurérer kan oftest få lov til mere, idet de til dels er garant for at det de sender ikke er til fare for sikkerheden.

Da jeg bestilte sværd fra USA - der nåede pakken til Canada (hvorfra den skulle overgå til Grønland) men pludselig sad der en emsig postarbejder der målte pakken og den var 2" (5cm) for lang - og han returnerede den, idet den ikke måtte eksporteres.
Så røg dem med kurér i stedet - og pakkeskanningen viste den røg igennem samme checkpoint - så kurérfirmaet havde åbenbart en anden aftale. Eller så gled den bare ubemærket igennem anden gang - da jeg fik pakken, var der bare sjasket en ny adresse-sticker ovenpå den gamle.

Men 1500Kr i fragt fra Kbh-Sdr.Strøm plus forsendelse/fragt fra hvor man køber våbnet og til Kbh.. er nærmest det samme som at sige, at den skal med skib.

Men ok, nu kender jeg ikke Felix's muldvarpeskind/tegnebog.

Men rart at vide det kan komme med - omend lidt dyrt efter min nordjydske krejler-mening.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Til alle

Tak for alle de mange svar og gode råd [Big Grin] der er der nok lige et par ting jeg tager op til genovervejelse, men det var jo også derfor denne tråd, så man måske kunne spare sig nogle ærvelige/dyre købte erfaringer [Wink]
Jeg har nu næsten bestemt mig for riffel, kal. og sigte, men en sidste ting, montager.... skal det være i stål, quick release osv. eller er det bare penge der er kastet ud på lir ?
Er glad for i er så flinke til at hjælpe en grøn [:p] herinde.
Med hensyn på køb/forsendelse overvejer da godt nok at handle over nettet i US. Det lokale politi har sagt god for det, men hvad er jeres erfaringer med den slag, brænder man nallerne eller ?

Mvh [Big Grin]
Svar
#16
Hej Felix
uanset hvilken montage/base du vælger SKAL den være af stål(min mening)

på begge mine sauer rifler har jeg sako optilock montager,sako laver montager der passer på weaver/picatinny rail om det er det bedste valg skal jeg ikke kunne sige,men jeg har aldrig haft problemer

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#17
hvis du kan finde en leverandør i USA der vil eksportere, så er det fint, eller har familie derovre.

Der er vist noget om at privatpersoner kan få 1 stk. eksporttilladelse om året, uden de store problemer.

MEN: papirarbejdet kan tage TID, og der kan være en del ventetid med at få bekræftet papirarbejdet, når våbnet kommer til grænsen, for forsendelse ud af USA.

Vedr, Pris. Jeg MENER at Østjysk våbenhandel har en specielpris på forsendelse til Grønland, ved dog ikke om det var med fly eller skib.
http://www.huntinglife.net og http://www.huntinglife.gl

JILAS har også sendt en hel del våben til Grønland. JEG har ikke haft problemr med dem, men har også altid SET våbnet, inden det blev sendt..

Hvis du finder den korrekte vægt på våbnet, så KAN det være prisen kommer under kr. 1000 med fly. Prisen jeg fik var for 15 kg, og en lidt højt sat ca. pris.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Selv er jeg glad for Østjysk våbenhandel og de har altid leveret til et helt igennem upåklageligt resultat - og med fin og venlig service.

Problemet med handel i USA er gerne, at de efter 11.Sept er blevet ganske paranoide - og våben skal naturligvis eksporteres med udførselstilladelse af deres lokale BATFE (Bureau for Alchohol, Tobacco, Firearms and Explosives).

Prøv eks at købe en kikkertbro til en US Carbin - der kræves nu indførselstilladelse fra modtagerlandet og i visse tilfælde "End user-licence" - hvis det våben man bestiller dele til, er på deres "sorte liste".

Og glem alt om 10 skuds magasiner medmindre du aftager et vognlæs til militær- eller lignende, med tilladelse og erklæringer.

Behandlingen af eksporttilladelsen til våben og/eller våbendele der skal sendes fra USA tager ofte i nærheden af 3 måneder. Det sker dog i nogle tilfælde hurtigere, men kan forestille mig at Grønland ikke er det land de handler mest med - og tjekker flere ting der.

Og forbered dig på at du skal betale våbnet/reservedelene, fragten og eksportpapirer forud.!!

Det er omstændigt - men det kan lade sig gøre.

Men, hvad vil man helst vente på ?
3 måneders papirbehandling (plus efterfølgende fragt med kurér - ellers sender de kun med "Ground Freight")

Det bliver i sidste ende... næste.... eller næste skib.?

Canada er efter sigende nemmere at handle med, men de har ikke så stort et udvalg, da de har en rimelig restriktiv våbenlov - og så er dét gerne problemet.
Men det er intet problem at få noget UD fra Canada.
Tror lidt de har indstillingen "Våben UD af canada? Ja sågerne - værsgo, tilladelse med stempel. Så har vi ét mindre våben i landet!" - og det samme med ammunition.

Det nemmeste er dog at finde nogen i Hallifax eller Nova scotia, de har bedre mulighed for at indlevere det som gods på skibsterminalen på havnen.
Når der sendes Ground Freight fra USA, kommer det gerne gennem Canada og med skib derfra til Grønland.
Nogle gange går det dog over Europa - og så skal det netop med kurer, ikke med post.

Da PostDanmark ellers returnerer pakken, da de ikke vil håndtere våben eller våbendele.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Vedr. Canada og Ammunition, der havde jeg kontakt med http://www.marstar.ca

De sender gerne ammunition ud af landet.. HVIS man aftager 250.000 patroner eller mere.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
Hmmmm. lyder ikke lige til at det er så nemt.

Har forsøgt at kigge lidt på linket her http://www.marstar.ce men det er dødt eller nede.
Har og også kontaktet østjydske, meeeeeen de levere det kun til Aalborg og så er det op til mig selv at klare resten! og skal det så med fly derfra, koster det ca. 2800,-[:0] Deres Grønlandske afdeling på nettet, ser heller ikke rigtig ud til at virke...[Sad]

Men jeg må bare blive ved med at undersøge, de Danske forhandlere og få dem til at give mig et tilbud med fragt osv. [Big Grin]

Mit valg er faldet lidt ud fra det, det startede med og er endt med en Remington 700 sps dm. i 30.06, hvis i kender en forhandler der ligger inde med sådan en og er villig til at fragte [Wink]

mvh.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)