Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ransagning
#1
Selvfølgelig er dette forum ikke beregnet til vejledning i kriminel adfærd.Men hvis jeg nu pointerer, at spørgsmålene kun har akademisk interesse, kan det jo være, at en eller drister sig til at svare.
Her i det midtjyske har politiet på det seneste været særdeles aktive
i forhold til jægere.Vistnok foranlediget af at nogle riffelbrugere har været sløsede med at få deres jagtegn betalt.
Det afføder spørgsmålet;"Er grundloven, om hjemmets ukrænkelighed, sat ud af kraft i våbenanliggende, eller eller kan man sige nejtak til et besøg af øvrigheden, når der ikke foreligger en dommerkendelse, der såvidt jeg ved, kun kan fremskaffes ved en såkaldt begrundet mistanke om uregelmæssige forhold".
Nu vil jeg meget nødig fremstå som en mere eller mindre kriminel person og skynder mig straks at tiføje at at mit eneste udestående med politiet nogensinde, er en fartbøde på kr. 800 i år 1999[Big Grin]
mvh Knud E.

kne
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Politiet kan ikke bare vade ind og ud af dit hjem som det passer dem. De skal såvidt jeg ved have en retskendelse for at må ransage dit hjem og det gælder også hvis det er våben (det er ihvertfald min opfattelse). Dog tror jeg ikke de får nogen problemer med at få en sådan hvis de f.eks. vil kontrollere din våbenopbevaring og du nægter[Wink]

Endvidere er der en paragraf der siger at hvis du er sortkrudtsskytte og opbevare sortkrudt kan de komme og kontrollere uden en kendelse men kun mod legitimation. Om reglen også gælder røgsvagt krudt ved jeg ikke. Jeg har også hørt lidt det samme om våbensamlinger men ved ikke om det passer, nogen der kan be eller afkræfte det?
Svar
#3
Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer

Uddrag
Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:

1) Våbensamlinger,

2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,

3) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller til køb af sortkrudt, fænghætter mv.,

4) lokaler, hvor de i lovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.

Stk. 4. Beredskabsstyrelsen og politiet har til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til virksomheder, der fremstiller, indfører, udfører, opbevarer, forhandler eller på anden måde er i besiddelse af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbudet i § 1, og kan i forbindelse hermed for den pågældendes regning udtage prøver af sådanne eksplosivstoffer og underkaste disse en teknisk undersøgelse. I tilfælde, hvor prøveudtagningen sker hos en detailhandler, godtgør Beredskabsstyrelsen eller politiet detailhandleren indkøbsprisen og opkræver beløbet hos importøren eller fabrikanten.

Så må det jo bero på definitionen af "våbensamling" - den kender jeg desværre ikke!
Svar
#4
Som du selv nævner er det i anledning af manglende betaling af jagttegn. Betingelsen for en gyldig våbentilladelse, er netop gyldigt jagttegn. Det er helt ærligt meget ringe hvis man som jæger ikke overholder det. I weekenden mødte jeg en der havde haft besøg i den anledning, og ydermere var et jagtgevær uaflåst. Bøden for den var på 3000 kroner. Det er vel at mærke pr. våben..3000 bananer[:0]

Jeg har selv samlertilladelse, og der er en paragraf der efter sigende skulle give politiet uhindret adgang. Men i forbindelse med Frederiksund-sagen, fik politiet et kraftigt hak i tuden, fordi retten mente det var grundlovsstridigt. Jeg selv ville lave et ***s hus, og nægte dem adgang. De må vende tilbage med en dommerkendelse, og derefter ville jeg engagere min advokat.

Mvh Great Dane
Great Dane

Svar
#5
Ny kalder du dit Topic for "ransagning".
Man skal have for øje, at man bør sondre mellem et besøg for at kontrollere en våbensamling og så en decideret ransagning. Ved en decideret ransagning skal politiet have en dommerkendelse eller der skal foreligge en særlig bestyrket mistanke om at der foreligger strafbare forhold som kan straffes med op til X års fængsel (jeg mener at det er 6 år, men jeg er ikke sikker).
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)