Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Minutes of Angle (MOA) og MilDot
#1
Udtrykket MOA og de små prikker (dots), der findes i trådkorset på militære riffelkikkerter, volder tilsyneladende en del skytter problemer. Med nedenstående, håber jeg, på en enkel og klar måde, at kunne forklare hvad MOA (Minute-Of-Angle) betyder og også hvordan et Mil-Dot trådkors virker.

Minute-Of-Angle (MOA).
Begrebet 'Minute-Of-Angle' (MOA) bruges jævnligt af skytter på bane, men forstås sjældent af særlig mange (det samme gælder for øvrigt for Mil-Dot).
Den gængse forklaring er at 1 MOA er det samme som 1" på 100 yards (2,54 cm på 91,44 meter). Det betyder, at hvis der skydes 5 skud på en afstand af 100 yards og de grupperer inden for 1"; så kan man sige, at riflen skyder 1 MOA og hvis der skydes 2" grupper på 200 yards skyder riflen også 1 MOA. En 10" gruppe på 500 yards vil betyde at riflen skyder 2 MOA. Denne forklaring er for så vidt god nok i det daglige og virker også som en god tommel-fingerregel.

Men er 1 MOA det samme som 1" på 100 yards?
Der er 360 grader i en cirkel. Hver grad kan deles i minutter, der er 60 minutter i hver grad og 60 sekunder i hvert minut.
Det vil sige, at der er (360 x 60) 21600 minutter i en cirkel. Omkredsen af cirkel er 2 x p x R hvor R er radiusen på cirklen i tommer/yards (på grund af. tommelfingerreglen vælges tommer og yards). Derfor er 1 MOA det samme som 2 x 3,1416 x R divideret med 21600 eller 0,000291 x R.

Hvis R er lig med 100 yards vil en MOA være 0,000291 x 100 x 36 eller 1.0476" ( det vil sige ikke 1") men den difference er jo til at leve med på den afstand. Værre bliver det, hvis vi skal skyde på 1000 yards (914,4 meter) her vil spredningen (1 MOA) være 0,000291 x 1000 x 36 eller 10,476" (26,6 cm) eller 29 cm på 1000 meter. Betydningen af forskellen på den rigtige MOA og den afrundede MOA (1'@100 yards) stiger med skydeafstanden.

Mil-Dot.
Det første 'Mil' i Mil-Dot står ikke for militær men for milliradian. Radian er en måleenhed lig med grader. 2 x p Radian er lig 360 grader. D.v.s. 6,2832 bringer dig hele cirklen rundt.
Descartes koordinatsystem (x og y) kan fastlægge et punkt 2-dimensionelt. Radian bruges i et andet koordinatsystem som anvender Polar koordinater (Polar-stereografisk projektion), som definerer et punkt i et 2-dimensionelt plan ved at bruge radian eller radius (en plan tangerer en af polerne). Radian definerer rotationen (ligesom grader, minutter og sekunder) og radius angiver afstanden fra 0.
Radian er den måleenhed man bruger i Mil-Dot trådkors og det er lidt lettere at arbejde med da vi ikke behøver at bruge tommer; 1 milliradian er lig 1/1000 (0.001) radian – d.v.s at en kikkert der klikker 0.1 milliradian, klikker 1 cm på 100 meter og 10 cm på 1000 meter.

Brugen af Mil-Dot trådkors.
Der findes 2 typer af Mil-Dot trådkors: Army Mil-Dot og USMC Mil-Dot, men anvendelsen af dem er principielt ens.

[Image: MilDots.jpg]
Til venstre: ARMY Mil-Dot trådkors. Til højre: USMC Mil-Dot trådkors.

Mil-Dot trådkorset er designet til måling i milliradian. Det gør det muligt for en skytte at beregne afstanden til et mål af kendt størrelse.
Afstanden c/c imellem dot’ne (prikkerne) er 1 milliradian og da 1 milliradian er lig 1/1000 (0.001) radian betyder det, at hvis målet er 200 meter ude, så er c/c dot-afstanden 20 cm og er målet 500 meter ude så er c/c afstanden 50 cm.
Ligningen ser således ud: Størrelsen af målet i meter (eller yards) x 1000 divideret med antal dot-afstande. F.eks. (en gennemsnitsmand er 1,8 meter).

[Image: Rangecalc.jpg]
1,8 meter x 1000 divideret med 2½ (milliradian) er lig 720 meter.

Til dem der har kikkerter som klikkes i MOA: 1 milliradian er lig 3,438 MOA.

Eksempel for hold på forskellige afstande i meter. Indskydningsafstand 300 meter (d.v.s et mål der er 300 meter væk, skydes med hold i krydset). Ammunitionen er Lapua Scenar .308 Win. 168 grain.
[Image: Scenar.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#2
skema over mitdot og et par andre download her

http://www.sniperworld.com/downloads.html

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#3
"Ligningen ser således ud: Størrelsen af målet i meter (eller yards) x 1000 divideret med antal dot-afstande. F.eks. (en gennemsnitsmand er 1,8 meter)"

Men det virker i øvrigt kun med kikkerten på max. forstørrelse, hvilket er en ikke helt uvæsentlig detalje?

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by tonnytot

"Ligningen ser således ud: Størrelsen af målet i meter (eller yards) x 1000 divideret med antal dot-afstande. F.eks. (en gennemsnitsmand er 1,8 meter)"

Men det virker i øvrigt kun med kikkerten på max. forstørrelse, hvilket er en ikke helt uvæsentlig detalje?

Yesterday my rifle went ballistic...



Det kommer vel an på kikkerten

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Ja. F.eks har min Nightforce 12-42 med NP2D sigte 2 MOA vertikalt/streg og 5 MOA Horisontalt/streg ved 22X

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Aah okay. I see.

Så bare man har en form for tabel over kikkertens "mildot-størrelser" ved forskellig zoom, er alt fortsat fjong. Cool, egentlig. [8D]

Dette må så i teorien gælde for alle mildot-kikkertsigter, skulle man mene?

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by tonnytot

Aah okay. I see.

Så bare man har en form for tabel over kikkertens "mildot-størrelser" ved forskellig zoom, er alt fortsat fjong. Cool, egentlig. [8D]

Dette må så i teorien gælde for alle mildot-kikkertsigter, skulle man mene?

Yesterday my rifle went ballistic...



Uden at have været i dybden med det og læst alt i diverse links.

Men FFP gør da livet lidt nemmere på dette punkt

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
tonnytot, er du en troll ? Hvis ikke, så velkommen på forum.

Du får lige en hurtig gennemgang af forskellene på FFP og SFP.

FFP = sigtekorset i kikkertens First Focal Plane. Her er sigtet medforstørrende, så forholdet mellem sigtet og målet er ens ved alle forstørrelser. Der er altså altid 1 milliradian mellem markeringerne. Sidder sigtekorset i Second Focal Plane er sigtet ikke medforstørrende, og vinklen mellem markeingerne ændrer sig med forstørrelsen.

Fordelen ved FFP er indlysende: du behøver ikke regne om ved skiftende forstørrelser. Ulempen er, at sigtekorset enten bliver meget groft ved store forstørrelser, så det kan dække over målet, eller også bliver det så fint ved de små forstørrelser at det er svært at se.

Fordelen ved SFP er, at sigtet altid fremstår ens for øjet uanset forstørrelsen. Jeg foretrækker FFP til banebrug, og SFP til jagt.

Min banekikkert er af Mil./Mil. type. DVS den har sigtet i FFP og klikker i 0,1 mil. Derfor kan jeg indskyde riflen med ét enkelt skud, for der er altid 10 klik mellem to markeringer i sigtet, uanset afstand og forstørrelse. Når jeg har skudt ét skud, kan jeg f.eks. se, at det sidder o,5 mil. lavt og 0,7 til venstre. Så skal jeg klikke 5 klik op og 7 til højre, og så sidder næste skud i sigtepunktet.

Tidligere havde jeg en 6-24X banekikkert med sigtet i SFP. Den var indrettet så Mil.Dots´ene passede ved 12X forstørrelse, så når jeg skruede op til 24X var der 0,5 Mil mellem punkterne, og altså kun 5 klik. Det var nu heller ikke så svært at regne ud, men den var ringere på andre punkter, så derfor skiftede jeg til den jeg har nu.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Fordelen ved SFP er, at sigtet altid fremstår ens for øjet uanset forstørrelsen. Jeg foretrækker FFP til banebrug, og SFP til jagt.
sjovt nok er jeg 100 % omvendt ( også med dette [Big Grin] )
til jagt hvor tingene skal være simple er afstandsbedømmelsen nemmest med første billedplan. plus at jeg også kan lide det grove medforstørrede sigtemiddel i skumring eller mørke.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Fordelen ved SFP er, at sigtet altid fremstår ens for øjet uanset forstørrelsen. Jeg foretrækker FFP til banebrug, og SFP til jagt.
sjovt nok er jeg 100 % omvendt ( også med dette [Big Grin] )
til jagt hvor tingene skal være simple er afstandsbedømmelsen nemmest med første billedplan. plus at jeg også kan lide det grove medforstørrede sigtemiddel i skumring eller mørke.

mvh
Strom, naturgænger



Alting er omvendt med dig[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg bruger selv FFP til det hele fordi det er nemmest ikke at skulle omstille sig.

Skulle jeg overveje andet vill det være et belyst SFP på jagt, da jeg ikke skal bruge muligheden for afstandsvurdering i kikkerten.
På jagt hersker min laser til det formål. Og skal det gå rigtigt stærkt er vi inde på en afstand hvor afvigelsen fra sigtelinien er uden betydning.

I øvrigt synes jeg at mildot og varianter heraf er klart nemmeste at bruge på kantede genstande, der er meget faste i størrelse Fx skiver i faldmåls anlæg. På dyr der kan variere i størrelse og måske står i en skæv vinkel er det noget lettere med laseren.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Tak for forklaringen LasseScout! Ja og for velkomsten. [Big Grin]

Jeg tænkte nok at der var noget med hhv forreste og bageste plan, men var ikke helt sikker på hvordan.

Den mildot-kikkert jeg har er med korset i sfp eller "rear" som meopta kalder det, og har da altid konstant reticle-størrelse.

Jeg kan godt se fordele og ulemper ved disse 2 måder.

Det er faktisk møj interessant!

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)