Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spændingsfriglødning af pibe
#1
Er det godt/skidt at spændingsfrigløde en færdigpibe (270WSM Lothar Walther) efter en spiralflutening?
Vægt før/efter 1130g/870g Fluteningen er r1.5 og 1.7-2mm dyb.
Piben er 64 cm og ø16.5/19.5 mm
Spørgsmålet er måske noget for Ignorant[Big Grin]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#2
Send den til dybkøling, og når den kommer tilbage montere du den på riflen igen, hvorefter du fastgør den til et træ (du har flutet den for dybt) afdækker hele opstillingen med flere lag fiberdug, montere en snor om aftrækket, og går om bag en fast væg, for at affyre den, det gør du mindst 3 gange med en ladning så kraftig at fænghætterne falder ud. Herefter sælger du umiddelbare riflen til din værste fjende.(jeg ønsker ikke at du selv kommer til skade, da du forekommer som en sympatisk fyr)[8D][8D][Big Grin]

Nå spøg til side og lidt mere seriøst, dybkølingen vil være ok, du kan muligvis opleve at piben indvendigt bliver målmæssig ujævn, da det drejer sig om en buttonrifled pibe, hvor der kan være spændinger som frigives under flutningen. Dybkølingen anbefales fordi den ikke medfører oxydering af overfladen indvendig i piben, hvad kan forekomme ved en traditionel spændingsfriglodning, medmindre det foregår i vakum og beskyttelsesgas. En ting som måske kan anbefales er en kraftig lapping af piben, da det delvist kan udjævne de eventuelle ujævnheder i piben (boliden-bergsø har smeltemetal 96 som han bruges til lappedornen)

jbn
Svar
#3
hvis jeg har forstået det korrekt, er der ikke meget at hente på at nedkøle piben... 6% er ikke meget...[Sad]

http://www.riflebarrels.com/faq_lilja_ri...pcryogenic

hvad er dine erfaringer mht nedfrysning, ignorant?

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Hej dr strangelov
Der er åbenbart ret delte meninger om hvor mange spændinger en dybkøling kan fjerne, de danske metalurger, der arbejder med værktøjsfremstilling, som jeg har talt med giver udtryk for at du kan fjerne stortset lige så mange spændinger ved dybkøling som ved afspændingsglødning.
Vores konklution er at dybkøling kan have en stor precicionsforbedrende virkning på dårlige piber med mange spændinger, men på piber der er afspændt tilstrækkelig i produktionsprocessen, har det ingen målbar virkning. Der har ved forsøg med dybkøling af hamrede piber i flere tilfælde kunnet konstateres materialeafskalning indeni piben.

jbn
Svar
#5
WSM... det var ikke nu jeg skulle ønske dig tillykke med din nye blomsterpind, vel? [Sad]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Tak til dig dig Ignorant.Du har en god forestillingsevne[Wink]
Hvergang jeg laver noget metalwork, følger jeg faktisk din `operationsbeskrivelse`. Jeg er en tøsedreng der bruger livrem og seler [:X]

En spændingsfriglødning foregår selvfølgelig med beskyttelsesgas.
Det er meningen at den skal teniferes.

Jeg skulle måske kaldes spørgejørgen, Jørgen, men er en spændingfriglødning en dårlig ide???

Jo, Strangelove du må da gerne ønske tillykke!!!

PS. Jeg var på virksomhedsbesøg i weekenden. Der er ingen tvivl om at mine fremtidige piber skal være made in Jylland.
Hvis min riffel springer i luften, har jeg måske en god grund til at
få en riffel made in Jylland[^]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#7
Nej WSM spændingsfriglødning med beskyttelsesgas er ikke en dårlig ide, i særdeleshed ikke når du vil tenifere bagefter. Men jeg vil stadig på det kraftigste anbefale en kraftig lapping før du teniferer, efterfulgt af en kraftig tur med ståluld når den er teniferet, for at fjerne soden

jbn
Svar
#8
Mange tak Jørgen. Lad os se hvad det ender med!!
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Fortæl mig om tenifering!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Tenifering er en saltbadsnitrering, som har de egenskaber at den går metallisk i forbindelse med det frie jern i stålets overflade, og omdanner det til jerncarbidnitrider[xx(], resultat en hård friktionsreduceret og rusthæmmet overflade.
Lagtykkelse 3-15my, rustbestandighed bedre end de rustfrie kvaliteter som ellers anvendet på stainless våbendele.
foreløbige tests viser at den klare udendøres ophold i dansk efterårsvejr i affedtet tilstand mere end 4md uden rustangreb.
samtidig viser den hvis den er korrekt udført lavere tryk i patronerne. Et eksempel viser stortset 0 tendens til belægning,kombineret med foreløbige levetidsmeldinger på op til 50% extra.

Andre har registret kraftig trykstigning i teniferede piber efter solventrensning.

Til WSM M@X mv. de piber i har fået teniferet, har de ikke alle været buttonriflede, og kan man ikke i teorien forestille sig at riffelmålet er blevet reduceret pga varmen, samtidig med at bommålene er bibeholdt eller øget, da fakta er at ved buttonrifling, starter man med et oprevet hul som er ca 2/100mm STØRRE end det færdige mål, det krymper så under processen pga plastisk flydning??
Kan de eventuelt ændrede mål ikke opstå fordi stålet ved opvarmningen i forbindelse med teniferingen, forsøger at vende tilbage til udgangsformen (et glat hul uden riffelgange)

jbn
Svar
#11
Ignorant!

Jo, de piber jeg har fået terniferet har været buttonrifled og jeg har fået bomdiametern kontrolleret hos Norma. Den var OK. Feltdiameteren? har jeg ikke målt. Jeg ved ikke om temperaturen har været høj nok til at piben vil forsøge at vende tilbage til sin udgangsform, men det vil jeg undersøge.

Til WSM.
De sidste spændinger i din pibe får du væk ved at montere et stelkabel som du så jordforbinder. Længden af kablet afpasses efter størrelsen på din jagtmark.[Wink]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Hej M@x Mobbe mobbe, men er bom og feldt ikke udtryk for det samme, den forhøjede del af riffelgangen[Big Grin][:o)].
Den del af piben der udgør %vis den største del af hulmålet, er enten kaldt riffelmålet, eller på nyprøjsisk zug. Denne del er samtidig den del der bliver udsat for størst deformation ved buttonrifling.

Du kan tage et par af de formastelige med på lørdag, så kan vi måle riffelmålet, evt både på en der er teniferet og en ubehandlet.

jbn
Svar
#13
Jamen det gør jeg da.[8)]

Det prøjsiske "zug" mister vist sin betydning ved oversættelse og jeg skrev derfor et ? bag ordet for at lede dig i den rigtige retning.[Wink][:I]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Til Ignoranten. Min pibe sidder på en S&L m 97, jeg mener at vide at de ikke buttontrækker deres piber, desuden er den QPQ behandlet men det er jo faktisk det samme. Jeg kan så oplyse at jeg ikke har nogen problemer med forhøjet tryk, heller ikke efter flittig brug af de rigtig skrappe solventer.

Til M@X: drengenavne som det foran din emailadresse skrives med stort.

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)