Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svenske svin
#1
Trods manglende sne og frost skal jeg sammen med 4 kammerater i morgen på tur efter vildsvin på et revir när Stockholm. Oprindeligt var det tänkt som anstandsjagt i sne og fuldmåne, men uden sne og frost tror skytten ikke rigtigt på det. I stedet skal vi forsöge os med trykjagt efter vildsvin og råvildt. Det gläder jeg mig meget til.

Udrustningen? Det er min "kedelige" men trofaste S&L M97 i 6,5x55.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Knæk og bræk [:p][Wink]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#3
Knæk og Bræk

Jeg havde dog foretrukket en lidt kraftigere kaliber.

God tur, man bliver helt misundelig [Smile]
men nogen skal jo blive hjemme og holde hjulene igang.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#4
Hejsan

Netop hjemvendt efter 30 timers ventende på de kære svin. Makkeren sad bare 3 timer også var der bingo.
80 kg. model leveret med næseblod [Big Grin]

358NM/21grams kan de ikke helt tåle og det giver således krafigt næseblod [8D]

Drønende urtetfærdigt at min i hærdighed ikke blev belønnet - Kongsberg + Zenith var ellers klar - ja jeg kunne have skudt på hvilket som helst tidspunkt på natten med denne fantastiske kikkert [8D][8D]

NB: ingen sne men frost i området omkring Halmstad...

[Image: svin%20004xxx.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#5
Hej Halvautomat,
til lykke med makkeren (altså ham der skød).

Hvordan var det med kikkerten, det er jeg lidt spændt på at høre om. Kunne du sigte med kikkerten tydeligt uden brug af oplyst trådkors eller hvad?
mvh. Johannes
Svar
#6
Er også lige kommet hjem fra sverige, Bärke, Dals-Ed, 160 km. nord for Gøteborg. Var deroppe for at se om stormen havde gjort mig til forhenværende skovejer. Skoven var heldigvis intakt.
Stormen var gået henholdsvis 100 km. både nord og syd for området.
Jeg gik en tur med med studsaren 22-250. og fik chance til et lam.
70 meters afstand og fast anlæg mod et træ. Lammet stod i en lidt spids vinkel ca. 45 grader. Kuglen sad perfekt, dyret løb ca. 15 m.
og forendte. Men jeg fik bekræftet mine anelser med hensyn til Normas
3,4 grams blyspets halvspets. Kuglen var expanderet/eksploderet i ribbenene på skudsiden, altså langtfra gennemskud. Der var ret stor ødelæggelse, heldigvis kun forbov og ribben.
Konklusionen må være, at jeg skal finde en anden kugle eller et andet kaliber[xx(]. Jeg husker at nogen her på siden har anbefalet en Bonded Bear. Men jeg indtil videre været for nærig til at investere i en hel æske patroner der måske ikke går præcis i min riffel, omtalte patron er dyr ad h...... til.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
Hej Johannes
Makkeren lånte min brors S&L 358NM med Zeiss V 3-12-56 og med oplyst sigte. (kikkerten var lige op og markere brillen [Big Grin])

Mht med min Zenith så sigtede jeg rundt i området med riflen og så meget fint - jeg tændte et par gange for sigtet(dotten L3)og ved trin 1 var det helt perfekt med det lille oplyste røde dot som havde været perfekt på bladet af en svinekrop [8D] men desværre som skrevet ikke min tur denne gang... næste attentat på svin for mit vedkommende bliver 2 dage før bukkejagten den 16. maj.
Men angående svin så skal man bruge gode tunge kugler og kaliber der ikke skaber tvivl om udfaldet.
Svinet på billedet fik gennemskud ramt på boven og overskudt forbindelserne til hjertet og alligevel tordnede det ud i skoven ca 40 m - ja man undres over at det kan lade sig gøre når man ser på "motorrummet" bagefter [Wink].

Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Halvautomat,
til lykke med makkeren (altså ham der skød).

Hvordan var det med kikkerten, det er jeg lidt spændt på at høre om. Kunne du sigte med kikkerten tydeligt uden brug af oplyst trådkors eller hvad?
mvh. Johannes



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#8
Hej Knerik,
jeg har selv haft en 22-250. Jeg prøvede Bonded Bearclaw. Jeg synes den var alt for dyr, og den gav for dårlig precision. Jeg købte et par kasser fabriksladet, og de havde en egenspredning på 20 cm. En færdigladet patron var dyrer en kugle til genladning. Jeg kan anbefale Remington Hollowpoint 55 grains. Den har jeg oplevet at holde godt sammen. Deres almindelige SP er også OK. Derudover kan jeg anbefale Lapua 55 grain SP. Den skød jeg fire bukke med sidste år.

mvh. Johannes
Svar
#9
Tak for informationen JTK.. Det har været svært at få gode råd fra nogle med praktisk erfaring med dette kaliber.
Du skrev bla.
Citat:quote:

jeg har selv haft en 22-250.

Hvorfor har du ikke længere en 22-250. Er det generelt et dårligt kaliber eller hvad?
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#10
Hej Knerik,
Det er en råvildtriffel. Den er ikke særlig alsidig. Når jeg var i Polen skød jeg med min 300 win. mag. i tilfælde af at der skulle komme et svin for. (Jeg bryder mig ikke om at skyde råvildt, med en så kraftig riffel.) Til dansk bukkejagt er den god. Den er meget overfølsom overfor græs og lignende. Så man skal vente til bukken er helt fri. Jeg har skudt råvildt med Hornady SP, Remington SP og HP, Nosler Partition, Lapua. Jeg nåede ikke at få afprøvet Nosler Ballistic TIp. Det var ellers min plan.

Jeg soglte både min 22-250 og 300 win. mag. og købte i stedet en 6,5-55 og 30-06 begge i Sauer 202. Jeg vil med tiden skaffe mig et par ekstra piber. Jeg har planer om en 25-06 og en 9,3-62. Hvis jeg kan få en af Suaers skytteforeningspiberne på min Sauer 202, så vil jeg få lavet en 6,5-06. Piberne er jo billige. Jeg har ikke fundet ud af om de passer sammen endnu.

Jeg savner nu den gamle riffel, så det kan jo være atjeg i sorg, kommer til at købe en ny på et tidspunkt. Jeg mener, det er den mest geniale af kal. 22.

mvh. Johannes
Svar
#11
Halløj Knerik
Jeg har i år på 6 stykker råvildt og 2 ræve brugt 60 grains hornady sp med gode gennemskud og 2 cm udgangshuller selv ved skud direkte på bovblad. Jeg har dog kun ladet den til 870 m/s i 223 og 22 x 55.
I min vixen spreder de max 1 tomme.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Hej JTK
Efter sigende så skulle piberne fra Sauer 200/STR 200 som er baneriffelen passe på en 202, piben og bundstykkehovedet er det samme, og magasinet derfra passer også på en 202, og kan købes væsentlig billigere i Vingsted end i div. jagtbutikker.

Carsten
Svar
#13
Hej Carsten,
ved du hvor tykke piberne er.

mvh. Johannes
Svar
#14
For at holde tråden...[^][Big Grin]

Jens Ulrik ringede for kort tid siden, og startede med at stille spørgsmålet - skal vildsvinet til jeres bryllup ryges i hel tilstand ? Tror i ikke at ham skåningen dublerede et par grissebasser her til aften. Nå men Jens er i dette øjeblik ved at tø traktoren op, så svinene kan komme hjem og på slagteri. Der er krav om et dyrlægetjek af nedlagte vildbasser i Sverige (vistnok noget med trikiner)

Knæk og bræk JUHU

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)