Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hyggeligt link
#1
God aften folkens!

Har lige sendt konen og ungerne i seng så det er blevet tid til lidt surfen på nettet og fandt et eksotisk link som jeg vil dele med jer:

Kængurujagt
http://www.rooshooter.com.au/index.htm
Bemærk at de et sted fint syntes at .223 er stor nok til vildsvin...
Jeg var en gang på jagt hos en tysker, der absolut mente at min 30.06 var for lille til grise..
Til gengæld var jeg på jagt med en på New Zealand efter kaniner. Da der pludselig stod et vildsvin 40 meter ude skulle han lige til at skyde, men den løb sin vej i tide til at redde skindet. Vi skød med salonriffel. Mentaliteten er en smule anderledes downunder.

Mvh

Michael
Svar
#2
Apropos kænguruer og patronstørrelser: Efterfølgende er et (langt) citat fra min dagbog fra en jagt i Australien. Jeg er på jagt med en nyfunden ven, en professionel jæger, Nick: "Jeg bytter haglbøssen ud med Nicks Brno, hans yndlingsriffel i kaliber .22, for at skyde kaniner, men vi ser kun 2 - 3 af de små omkringfarende dyr, hvad der forbavser Nick. Kaninerne interesserer ham imidlertid ikke meget, han har taget en tysk riffel i kaliber 5,6 x 57 mm med for at afprøve den.

Der er masser af kænguruer omkring os, de holder sammen i større og mindre flokke, og han skyder en stor han, der står ca. 120 meter ude og græsser. Nu skyder han normalt så godt, at vi blot venter at se den gå i jorden, men i stedet slår den en halv saltomortale, kommer igen hurtigt på benene og hopper bort.

Vi er sikre på, at den er ramt og går omgående på fod af den. Vi har ingen hund med - hvad bruger Nick egentlig sine Vizslaer til ? - og efter en halv times forfølgelse springer kænguruen ud af sit skjul i en stor busk 100 meter borte. Nick når at slænge et skud efter den, men rammer ikke og vi genoptager stakåndet forfølgelsen i det hårde terræn. Der er ingen schweiss og ingen fod at se i den hårde, klippefyldte jord, så vi går mere på intuition og på den antagelse, at dyret søger nedad, simpelthen fordi det er den mindst anstrengende vej for den at slippe bort.

Nick og jeg er efterhånden kommet nogle hundrede meter fra hinanden. Han går ude til venstre for mig, da jeg ser kænguruen rejse sig 50 meter foran mig i tæt græs. Jeg ser tydeligt blodet på dens venstre forben og da den hopper bort, løber jeg frem mod den og giver den et skud fra min alt for lille riffel. Jeg repeterer som en rasende samtidig med, at jeg løber frem mod kænguruen, der fornuftigt nok stikker af, alt hvad remmer og tøj kan holde. Jeg hører alle 3 skud gå ind og kænguruen går for anden gang i jorden, stendød.

Dog ikke mere død, end at den rejser sig op, da jeg når hen til den, læner sig tilbage på den kraftige hale, ser mig stift ind i øjnene og knurrer ildevarslende. Vi står øje til øje med 2 meters afstand mellem os og selv om jeg i jagtens ophidselse ikke lige netop kan huske det, så ved jeg bestemt, håber bestemt, at jeg har repeteret en patron ind i kammeret, så jeg hæver den lette riffel med èn hånd, som var den en pistol, og skyder kænguruen lige midt mellem øjnene, det er næsten et kontaktskud. Det tager øjeblikkelig både angrebslysten og livet af den og uden så meget som at glippe med øjnene går den for tredje gang i jorden. Det blev en nem og hurtig død, da det endelig kom så vidt, men fy for fanden for alt roderiet inden.

Nick er i mellemtiden kommet løbende ned til mig og spørger stakåndet og lidt ophidset, hvorfor jeg er så crazy at gå så tæt til en stor hankænguru, der er anskudt og oven i købet viser, at den er sur over at være blevet skudt. Jeg smiler sødt til ham og siger, at vi jo ikke er i Afrika og at det ikke drejer sig om en løve, bare en kænguru.

Så bliver Nick smadderhidsig og jeg får hele armen i form af en lektion om kænguruer. Normalt er de ikke særlig sky og heller ikke særlig farlige, men når de bliver tilstrækkelig provokeret, og det må man vel sige, at denne her blev, så læner de sig tilbage på halen og bruger de kraftige bagben med de store kløer til at rive maven op på deres modstander, hvis denne - som jeg - er uforsigtig nok til at komme tæt på. Det er en taktik, hannerne også bruger mod hinanden, når de kæmper om hunnerne og pludselig kan jeg godt huske, at det har jeg set i en af de her film, hvor den tapre opdagelsesrejsende kommer vandrende ind i billedet fra venstre, medens de vilde dyr ude fra højre beundrende står og ser på ham.

Nærmest for at drille og ophidse ham lidt fortæller jeg Nick, at hjemme i Danmark betragter vi kænguruer som søde, nuttede og underholdende dyr på niveau med Koala- og Teddybjørne og han ryster på hovedet over de uvidende udlændinge. Tonen er som så ofte blandt australske landboere rå og ikke specielt hjertelig, der går lidt tid med at give populærvidenskabelige forklaringer om livet i bushen, bande lidt mere over de stupide danskere og i det hele taget med at simre ned efter det uheldige skud og skammen over, at det var amatøren fra Danmark, der måtte rydde op efter ham. Det sidste var naturligvis et tilfælde, var kænguruen flygtet til venstre i stedet for til højre, havde Nick selv kunnet klare ærterne.

Efter lektionen kigger vi nærmere på kænguruen. Den er ca. 180 cm lang, kraftig og med en fin, tæt pels. 180 cm, men hvordan måles en kængurus længde korrekt ? Fra hale- til ørespids, fra bagfodsklo til ørespids ? Her måler vi fra foden af de udstrakte bagben til ørespids, havde vi målt fra halespidsen, havde målet været væsentlig længere.

Nicks skud har ramt det ene forben ud for hjertet, men den lette, blødnæsede kugle har ikke haft energi til at trænge gennem benknoglen og ind i hjertet. Konklusionen bliver, at Nick med den lille riffel sigter godt, men rammer skidt og at kaliber 5,6 x 57 ikke under alle omstændigheder er ideel til kængurujagt. Bortset fra kuglehullet mellem øjnene kan vi ikke i den tætte pels se hverken indgangs- eller udgangshuller fra den lette kaliber .22-riffel, men den gjorde, hvad den skulle, selv om det kneb.

I modsætning til amerikanerne, der generelt ikke kan få deres jagtrifler kraftige nok, større er som bekendt i USA som regel altid bedre, er australierne ikke særlig interesserede i de store kalibre. Det er noget af en overdrivelse at sige, at den amerikanske jægers yndlingshistorie er den om den spæde, men livsfarlige hjortekalv, der ophidset til det yderste går til angreb på ham, men som han nedlægger på 2 meters afstand med sin kaliber .600 Super Magnum og det er lige så meget en overdrivelse at sige, at australierens yndlingshistorie er den om Australiens største vandbøffel, som han nedlægger på 300 meters afstand med en kaliber .22 short, men der er lidt om snakken og i hvert fald illustrerer historierne tendensen.

Mange australiere bruger en gammel mere eller mindre ombygget Lee Enfield i kaliber .303, købt på udsalg efter første eller anden verdenskrig og vandrende i arv fra far til søn. Andre går efter kaliber .222, .223 og 5,6 x 57, ja, selv kal. .22 l.r. og .22 Magnum bruges på jagt efter så store dyr, at vi ville finde en .308 eller .30-06 mere passende. Undtagelserne går nok hovedsagelig på sambar- og bøffeljægerne, selv vildsvin skydes ofte med de små kalibre, men nu er der naturligvis også tale om efterkommere af forvildede tamsvin og ikke om de såkaldte russiske vildsvin, som vi kender dem i Europa."

Så meget om kænguruer og kalibervalg.
Svar
#3
[Image: Knguru.jpg?t=1192011137]
Svar
#4
Hej

Prøv at se her en anden slags kænguru jagt

http://politiken.dk/poltv/?ExtID=2348

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by JBN

Hej

Prøv at se her en anden slags kænguru jagt

http://politiken.dk/poltv/?ExtID=2348



For satan! Hvis jeg var den kænguru ville jeg spæne direkte hen til den nærmeste kiosk og finde nogle penge frem fra pungen og bruge dem på lodsedler - det må være en sikker vinder den dag!

Mvh

Michael
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

God aften folkens!

Har lige sendt konen og ungerne i seng så det er blevet tid til lidt surfen på nettet og fandt et eksotisk link som jeg vil dele med jer:



ØV - troede der stod erotisk link[Big Grin]

mvh
Korthår
Svar
#7
Hej korthår

Ja noget med beaver hunting.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by Otterup

God aften folkens!

Har lige sendt konen og ungerne i seng så det er blevet tid til lidt surfen på nettet og fandt et eksotisk link som jeg vil dele med jer:



ØV - troede der stod erotisk link[Big Grin]

mvh
Korthår



Nej, nej. De erotiske links gennemsøger jeg på arbejde, hvor jeg har bedre tid....
Mvh

Michael
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by Otterup

God aften folkens!

Har lige sendt konen og ungerne i seng så det er blevet tid til lidt surfen på nettet og fandt et eksotisk link som jeg vil dele med jer:



ØV - troede der stod erotisk link[Big Grin]

mvh
Korthår



Nej, nej. De erotiske links gennemsøger jeg på arbejde, hvor jeg har bedre tid....
Mvh

Michael



Dem må du også gerne lægge på herinde [:p] (Jeg er en gift mand - Så deeet [Sad])

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#10
Her er i øvrigt resultatet af det påkrævede Head-shot som en "roo-shooter" skal eksekvere for at sikre minimal kødødelæggelse og øjeblikkelig død.

[Image: 22078448_1e3affb2ea_o.jpg]

Gluggerne bliver godt nok trykket ud....

Billedet fandt jeg iøvrigt på dette eksotiske[Wink] link:

http://andiamnotlyingforreal.blogspot.com/2005/06/roo-shooting-in-pictures.html

Læs også her en førstehånds beskrivelse af livet som roo-shooter med alt hvad det medbringer i form af tunge løft og halshugning af kænguruunger...
http://andiamnotlyingforreal.blogspot.com/2006/04/roo-shooter-part-1.html
http://andiamnotlyingforreal.blogspot.com/2006/04/roo-shooter-part-2.html
http://andiamnotlyingforreal.blogspot.com/2006/05/roo-shooter-part-3.html
http://andiamnotlyingforreal.blogspot.com/2006/05/roo-shooter-part-4.html
http://andiamnotlyingforreal.blogspot.com/2006/05/roo-shooter-part-5.html

Mvh

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)