Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad har i bygget af jeres 98'ere.... ?
#21
jo det er laminat - brown/brown mener jeg det hedder. Men jeg synes sku også der er noget over det[Big Grin]
Svar
#22
Hej.. jeg har også erhvervet mig en m/69 6,5x55 Jeg skal have bestilt skæfte til den ved Richard microfit gunstocks, som tidligere beskrevet. Hvilke oplysninger skal jeg bruge for at få det rigtige.. hvad hedder skæftet der passer, jeg har kun de oplysninger der står i tilladelsen, men jeg kan se andre har bestilt, så hvad bestilte i til? min er original endnu så der er ikke ændret på noget i forhold til da den forlod fabrikken.. Håber nogen har et bud.. mvh. Dennis.
Svar
#23
sådan så min bestilling ud:
I would like to order a rifle stock with the following specifications.>>

* Stock Style *>> Custom Roll over style in Brown/brown laminate > $119>> >>

* Action: ** *>> Mauser 98 Military - Long Action - Large Ring (7-13/16" Between Lug > Holes, 1-3/8" Front Receiver Ring) Cut standard for an original > military long floorplate, and original stepped military barrel.

* Accessories *>> 1" > Decelerator > $46>> 1” Custom barrel channel>> Without tip and cap >
Svar
#24
Hejsa

Jeg har også skruet lidt på min ´98 (Interarms X)

[Image: HPIM3068-1.jpg]
Svar
#25
mit klamphuggeri (en 98er en zg47er) af gamle Otterupskæfter
[Image: stock1.jpg]
[Image: stock2.jpg]
i mellemtiden er der kommet mere 'dekor' på (grandeller som øjne, skæftehæl fra Elgklov på ene, på anden en forskæfte afslutning af bukkeklov. Tænker stadig om Bævertænder også skal på .. venter evt til nedlagt nogen ok rovdyrtænder etc. 'Jagtjournal' er også hakket/ridset i nu)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skatei mellemtiden er der kommet mere 'dekor' på (grandeller som øjne, skæftehæl fra Elgklov på ene, på anden en forskæfte afslutning af bukkeklov. Tænker stadig om Bævertænder også skal på .. venter evt til nedlagt nogen ok rovdyrtænder etc. 'Jagtjournal' er også hakket/ridset i nu)


Sjov måde at mindes sine jagter på. Det er ikke umuligt at ideen bliver lånt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#27
Hej, er din også lavet ud af et gammelt otterup m69 skæfte??, og hvis det er, kunne jeg så måske få lidt nærmere billedet af det??... det er noget a la det, jeg søger til min egen!!
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Hej,

Denne er lavet med hjælp og kyndig vejledning fra Swift.

M.98 kal.22-250 Rem.
[Image: pmvas-1.jpg]
SKØN KALIBER...!!

Mvh.
Søren



LilleLars
LilleLars
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

Hey, hvad gav du for det skæfte??, jeg manglker nemlig selv et jagtskæfte til min



Hej lillelars.

Hvis du mangler sådan et Otterup skytteforeningsskæfte som du kan modificere, så har jeg et liggende til Jydepris.

Send PM

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

Hej, er din også lavet ud af et gammelt otterup m69 skæfte??, og hvis det er, kunne jeg så måske få lidt nærmere billedet af det??... det er noget a la det, jeg søger til min egen!![


Sandersen er ramt af ”Nøddeallergi” så jeg vælger lige at svare på hans vegne! [Big Grin]

Skæfter er ikke et M69 skæfte, men derimod et som er hjemmedesignet. Det er fremstillet af Guldregn træ.

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#30
Hej

Da jeg ville have lavet et af mine Otterup m69 skæfter om til lidt mere a la jagtskæfte, modtages der gerne gode råd samt billeder??...

Min "plan" var lidt:

- I bunden af pistol grebet skal der limmes en ca 5-10mm tykt træstykke på af mørker eller lysere træsort
- Der på skæftet hvor det org sigte har siddet skal der en "lus" i, og der ville jeg tage ca 10-15cm af længden på skæftet foran,hvor ca 4 cm af dette skal bruges til "lusen" da det jo er samme træsort
- En ny stump træ limmes på det foreste del af skæftet i enten lysere eller mørkere træ
- Skæftet må gerne blive 5-10cm kortere ind det er nu, da jeg syntes der er meget "pind" i det
- Og så et eller andet med kindpude??....
- Anden bagkappe, ved ikke hvad for en i nu??
- Et eller andet med sikringen, helst uden andet aftræk

så hvis i har nogle ider, modtages det med glæde

LilleLars
LilleLars
Svar
#31
Et lille spørgsmål:

Alle jer der har ombygget og skæftet jeres Mausere om, hvad har i gjort ved rekylbolten? Fjernet den eller monteret den? I mit tilfælde er der tale om en 98ér i 9.3x62.

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#32
Jeg har fået efter-monteret en rekylebolt i min 9,3/270W, selv om der er meget træ i mit skæfte. En rekyle bolt skader ikke, hvis den er monteret korrekt og jeg vil anbefale en hvis skæfte er lidt kleint i godset.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...rlak%2Cbuk og halvt nede af siden

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#33
Et lille inspirationsbidrag til listen med ombyggede Mauser 98'ere [Smile] - mit seneste Otterup-projekt fra først på efteråret.

Skæfte: Amerikansk Valnød med rosentræsafslutning
Pibe: Fra Otterup 6,5x55 baneriffel
Aftræk: Schultz/Larsen baneaftræk
Sikring: Jagtvingesikring (Timney)

Netskæringerne må i tænke jer til, jeg glemte desværre at tage det endelige slutbillede inden jeg solgte riflen [}Smile]

[Image: 402237_4295187345530_811718610_n.jpg]

[Image: 392558_4295187625537_171888114_n.jpg]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#34
Er der ikke nogen der har noget mere guf der kan komme i denne tråd? Overvejer at gå igang med mon gamle baneriffel, og bil derfor gerne høre hvilket aftræk i vælger samt hvor man kan købe de flotteste skæfter. Hvordan gør man med sikringen for at få den flyttet til sidesikring?
Fortæl fortæl, der er så meget at lære :-)

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#35
Sikring og aftræk er simpelt, du køber et nyt aftræk med sidesikring indbygget, der findes mange fabrikater, det sidste jeg købte var fra BOLD.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#36
Hej Flemming

Med hensyn til aftræk i M98-banerifler, så er det næsten et spørgsmål om religion. Personligt er jeg glad for baneaftrækket, hvor man har det bløde "foraftræk" inden det direkte aftræk der udløser skuddet - også på jagt[^]. Der findes af denne type det klassiske (simple) standard aftræk i m98'eren, og der findes herudover f.eks også et S&L aftræk (kasseaftrækket) der er justerbart. Du kan principielt have begge dele i din baneriffel, så det er bare at kigge efter, hvad du er velsignet med.

Går man efter det direkte aftræk, så er der både Timney og Bold i flere varianter, hvor Bold-aftrækket som jeg husker det er det billigste. Begge aftræk fås med eller uden sidesikring. Disse typer kan købes hos Midway (ligger vist underdrejet), men jeg mener at A.H. Larsen (Hatting) har eller kan skaffe dem.

Med hensyn til sidesikring, så skal der "snittes" lidt i skæftet for at få plads til den. Det er til at have med at gøre i begge de aftrækkertyper jeg nævner. Et alternativ til sidesikringen er enten en vingesikring som er på mit billede (Dayton eller Timney Buehler) - eller måske en Gentry Boltschroud-sikring (ala m70). Sidstnævnte er nok den dyreste løsning af alle.

Jeg køber M98 skæfter hos Richards Microfit - http://www.rifle-stocks.com, og det er efter min mening et godt bud. Vær opmærksom på at vælge et skæfte med bred løbskanal for at få plads til den tykke banepibe, som jeg antager du har. Skæftet kan købes 99% press-fit, så det kun er et begrænset arbejde du skal lave udvendigt for at få et pænt skæfte.

Hvis du gerne vil lave en billig løsning, kan du også tage udgangspunkt i baneskæftet. Har du et baneskæfte, kan du nemlig godt slanke det til noget brugbart som f.eks dette eksempel:

[Image: 9227_1240290375015_7483953_n.jpg]

[Image: 9227_1240290455017_5260915_n.jpg]

[Image: 9227_1240290575020_4914415_n.jpg]

[Image: 9227_1240290695023_5292722_n.jpg]

[Image: 7621_1242120420765_1428228_n.jpg]

[Image: 7621_1242120500767_7919201_n.jpg]

[Image: 9220_1245562946826_2355560_n.jpg]

[Image: 9220_1245563026828_4198268_n.jpg]

[Image: 9220_1245563146831_6407066_n.jpg]

[Image: 9220_1245563186832_4359440_n.jpg]

[Image: 14445_1253741271279_3964439_n.jpg]

Et sådan low budget projekt som dette kan laves for næsten ingen penge. Det eneste der koster noget er afkortning af pibe til 58 - 60 cm, en vingesikring, og en bedding (min. pillarbedding ved bagerste skæfteskrue). Det hele fik jeg lavet hos Hatting i Harlev til yderst fornuftige penge. Jeg synes at en bedding er en rigtig god ide, men jeg ved nogle sparer det væk. Det vil jeg ikke gøre. Årsagen kommer her:

[Image: 23510_1394911600449_4755610_n.jpg]

Det kunne den ikke før jeg beddede den [^].

Glæder mig til at følge dit projekt her i våbenværkstedet [Wink]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#37
Er der et bestemt sted man med fordel kan handle stumper?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#38
Jeg brugte Midway DK før hen, men de ligger vist noget underdrejet. Hjemmesiden er der stadigvæk, men det er ligesom der ikke sker noget, hvis man smider en ordre.

Jeg køber nu mine småting hos Hatting. Han har en del på lager, og har han ikke det man skal bruge, så kan han skaffe hjem fra Brownells og Midway USA. Der er dog lidt leveringstid, når der skal skaffes ting og sager hjem fra USA.

Når vi taler M98, så har de fleste bøssemagere det på lager der skal bruges for at omkonvertere en baneriffel til jagtriffel, og de fleste bøssemagere kan også skaffe hjem fra de amerikanske leverandører i lighed med Hatting.

Mange gange kan du også finde det du skal bruge ved at efterlyse det her på forum. Vi er da nogle stykker der har lidt forskelligt i gemmerne.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#39
Fås der en færdig løsning på vinkelen på ladegrebshåndtaget på m69..?
Svar
#40
Ja, det gør der - der findes løsninger fra både Brownells og Midway. MEN de fleste bøssemagere har dem også til at ligge. Oftest har de genbrugt gamle boltknoppe og så tilvirket en ny arm i den rette vinkel - lige til at svejse på m98'eren. Enhver værktøjsmager eller en anden med sort bælte i drejebænk, fil og hammer kan forholdvis let lave sådan et.

Den Mauser 98 med skæfte af valnød og rosentræsafslutning jeg har lagt ind højere oppe i tråden har et ladegreb der er lavet med den gamle kugle på en ny arm, der er så er tigget på roden af den gamle arm (som blev skåret af). Jeg mener det var Hatting der lavede armen til mig.

Der findes også løsninger, hvor det eksisterende ladegreb blot bukkes, eller hvor, der skæres et hak i det, hvorefter det bøjes og åbningen fyldes op med svejseren. Det er ofte et problem med begge disse løsninger, at ladegrebet får en tendens til at blive for kort, og aldrig bliver helt godt.

Andre input til vinkling af ladegreb findes i denne tråd.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...,mauser,98

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)