Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Walther G22
#1
Hej Forum

Jeg er gået hen og blevet lidt varm på en Walther G22 (halvauto 22lr.), og ville i den forbindelse høre om der er nogen der kan forklare mig om det overhovedt er muligt, at få tilladelse til en sådan sag ?

Jeg har naturligvis jagttegn, og våbentilladelser i forvejen til "alm. rifler", men jeg har snart hørt så mange rygter omkring dansk lovgivning omkring halvautomater..... Våbnet ligner jo til forveksling et militært våben, samt et fuldautomatisk våben....

Hjælp mig venligst med nogle konkrete erfaringer omkring tilladelser til halvautomater.

Jeg skal ikke nødvendigvis bruge den til jagt i DK, men jeg har gode chancer for at komme på kaninjagt i UK.

Hvordan griber jeg det an ??
Svar
#2
Du faar den bare paa en alm. tilladelse. Hvis den ikke plomberes til max. 2 skud, saa maa den ikke bruges i DK til jagt (der er vist en undtagelse - halvauto 22'ere maa bruges til regulering saa vidt jeg ved, uplomberet). Anyway, saa maa du gerne traene med den paa skydebane...

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#3
Ok, tak for det Modo!

Sidder der nogen derude, som indenfor de sidste par år har fået tilladelse til et sådant våben ?

"Jeg er ikke fejlfri, men jeg har aldrig begået den fejl, at tro jeg aldrig har begået en fejl"
Svar
#4
Jeg købte G22 i sommers, fik tilladelsen til jagt i udlandet uden problemer. Har hørt man skulle få den til regulering herhjemme, men har ikke fået checket op på det. Nu er der en god anledning til at ringe til våbenkontoret imorgen..

Køb rigeligt med ammunition, 10 skuds magasinet er hurtigt tømt og den er rigtig sjov at skyde med. 100 patroner er hurtigt væk. Husk øreprop i højre øre, for der kommer der et pænt smæld ud lige under dit øre. Hold dig fra højhastighed patroner, da den er bygget til subsonic.

Har ikke fået checket præcision for alvor, men virker ok på de 50 m jeg har skudt på. Den har større spredning end min Sako, men de kan så også holde en egenspredning på under 5 cm på 120 m.

Har oplevet nogle gange at nogle kugler flyver hurtigere og braget er højere, tror at det er bullpup systemet der gør der, men er ikke sikker.

Køb den og nyd den, som jeg læste en anmeldelse af den. Man skulle ikke have en grund for at købe den, når man have fri og havde lyst til at skyde, skulle man ikke stå og mangle sådan et våben. Jeg har ikke fortrudt købet, men er det præcision og få skud du vil have er det ikke G22.
I didn't come this far to miss!
Svar
#5
Fik fat i våbenkontoret idag og snakkede med den flinke mand. Som Modo skriver må man bruge halvautomat uden plombering til rågeregulering i Danmark.

Søg tilladelsen på G22 til jagt i Sverige, så for du den uden problemer.

OG KØB RIGELIGT MED AMMUNITION..... [Big Grin]
I didn't come this far to miss!
Svar
#6
Hej Annanias HUNT,

Tak for dit råd!

Ansøgningen er sendt [8D] I får en anmeldelse når "legetøjet" er afprøvet [Big Grin]

"Jeg er ikke fejlfri, men jeg har aldrig begået den fejl, at tro jeg aldrig har begået en fejl"
Svar
#7
Faldt ligesom jer andre for Walther G22 pga. bullpup-designet[Big Grin], og den var RIGTIG sjov at skyde med, men har lige skilt mig af med den igen pga. for stor egenspredning. (Er vokset op med Anschütz og Otterup banerifler som skød hul-i-hul). På 25 meter kunne jeg knap holde den indenfor en tyver: Skød elendigt med højhastighedspatroner, men hæderligt med RWS Subsonic. Blev af fagmanden belært om, at jeg ikke har lov at forvente ligeså stor præcision i en ½auto, som en med alm. cylinderlås. Hvad har man lov at forvente af en kal.22 LR ½auto mht. egenspredning?[?]

Vedr. tilladelse, er der blevet sagt det der skulle siges her i forummet. [Wink]

Jeg tror, jeg vil kigge lidt efter en kal .17 HMR...Er der nogen input til hvad man skal købe?(Gider ikke bruge 6 kilo på en Sako Quad)
Svar
#8
Den såkaldte "fagmand" har åbenbart ikke erfaring nok med halvauto rifler, jeg har set og eget et antal af halvautomater i kaliber .22Lr. som skød fremragende, eks. Ruger 10/22, men selvfølgelig er der også mange det ikke opfylder mine krav, men det er der også med cylinderlås rifler.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Jeg er ny her i forummet, og ved denne tråd ikke er helt ny, men vil lige informere om at jeg d.d. fik en tilladelse til min G22, uden problemer. Den blev registreret til "andet brug" - Rågeregulering, medbragte en underskrevet seddel fra jagtforeningsformanden som bekræftede min aktive deltagelse i rågeregulering, og så gik den lige i gennem [Big Grin]
Svar
#10
Den går IKKE på fyn

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)