Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nedsat "lock-time"
#1
Der synes at være en vis logik i, at rifler med en kort "lock-time" eller låsetid - forstået som det tidsrum, der går fra slagstiften frigøres af aftrækket og indtil fænghætten anslås - er nemmere at skyde præcist med i de frie skydestillinger. Nemmere fordi det samlede tidsrum, hvor projektilet befinder sig i riflen uden skyttens kontrol, afkortes. Men er der nogen her, der har gjort sig nogle praktiske erfaringer med det? Jeg kender erfarne svenske jagtsti-skytter, der mener, at deres konkurrenceresultater er forbedret mærkbart efter installation af lettete slagstifter og strammere slagfjedre. Bruges dette i de danske skytteforeninger?

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Det kan du tro Jens!

Der er en del lidt grumme våben du kan få titanium-slagstifter til. Det er typisk 1911 pistoler og andre i den katagori, men riflerne såsom AR15 og lignenede fås også med titanium-slagstifter. Et kendt eksempel med lang slagtid er Remington rolling blocks, der er det en stor tung hane der falder over et langt stykke. Det kræver alligevel en smule træning, men det vænner man sig hurtigt til. Du kan også tage en riffel som C96, du har jo selv en. Den vandrer vist nok 21mm i slaglængden, og det tager immervæk lidt tid, i forhold til en M98 med 10-12mm vandring. Men hvis du bytter ud på en M98 med en titanium-slagstift, er jeg ikke sikker på at du reelt oplever forskellen. Du kan vende emnet lidt om, og sige hvis nu det var ammunitionen der var meget langsom. Jeg har et eksempel i en bog skrevet af en der hedder Paul Matthews. Han beskriver en nedladet patron til en 45/70, der er så langsom (300-400fts) At han kun kan ramme med fast støtte, det vil sige støtte på en sandsæk. Årsagen er den lille rekyl, der flytter mundingen lige nok til et forbiskud, hvis han skyder fritstående.

Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Hej!

Jeg har lidt (5 skud) erfaring med våbnet med verdens korteste "låsetid" Remington ETronX med elektriske fænghætter og en låsetid der er noget der ligner 1000 gange kortere end standard.
Faktisk er forskellen så stor at man bemærker det selv ved 5 skud!
Om det så havde en reel indflydelse på mit resultat er svært at afgøre (Kaliberet var 220 Swift) og resultatet var en anelse bedre end min egen Sako 6.5 x55 Der var tale om liggende skud på 200 m kun med remstøtte... såeøøøø.....

Hilsner
Dravis aka. FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Slagstifterne til AR15 er ikke af Titanium, men er coatede med Titanium Nitride - bare en lille oplysning [8D]
På nogle fabrikater er det standard b.la. Armalite. Jeg tror at Titanium er noget dyrt skidt - jeg mener at huske, at da jeg som ung tunede min Triump med et Tuxton tunsæt var stødstængerne af Titanium og kostede kr. 700,00 stykket.
Og nej GD - det var ikke i stenalderen![}Smile]

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#5
Hvad fa....Er du nu på forkant???

Michael .. er ret sikker på at du kan få titanium slagstifter, men kun som ekstra udstyr til AR15. De er tidligere solgt hos Brownells.com, prøv at kigge der. Og jo det er dyrt, Jens den flinke fyr har "foræret" mig et 3/4 titaniumrør til 800 kroner.
Great Dane

Svar
#6
De skriver alle sammen at de er lavet af titanium, men når man nærlæser er de "kun" coatede - det har faktisk undret mig, for hvis ikke de er coatede, hvad er de så lavet af? Millitærets er lige så lette som min og det kan da ikke passe at de er lavet af alu - eller hvad????????????
Og så fortæl mig lige; alt det der med "long action" og "short action" - har det noget med alt dette her at gøre? [:p]

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#7
Michael

Er du sikker på at det ikke er coated titanium??? Long/short action, er ikke det samme. Hvis jeg har forstået dig korrekt. En short action er typisk småfimsede kalibre som din 223[Big Grin] Og medium er typisk 3006. Long er til for eksempel 375 H&H...Der eksisterer dog også en MAGNUM Som vist er til de største af de største. Og endeligt er Mauser lavet i en super long Magnum (antitank rifles)

Er det svar nok

G.D.
Great Dane

Svar
#8
Nej det er jeg ikke sikker på, men forh e l v e d e Lars; de giver 950,00 kr. stykket for riflerne!!!!!!!!!
Vedr. long og short - det du er inde på var faktisk også min første tanke - men men men. Den Remington jeg havde bestilt (.300 Win. Mag) kunne både fås i long- og shortaction - og så blev jeg fuldstændig forvirret. Det var faktisk derfor at jeg kom til at tænke på om det havde noget at gøre med "låsetid". Og så gider jeg forøvrigt ikke snakke om det her mere [Big Grin] for jeg har et meget mere præcerende (vigtigt) spørgsmål (som jeg ikke fatter en flue af) nemlig parallelakse - men jeg laver et nyt Topic om emnet [:o)]
Jeg skal lige have formuleret alle spørgsmålene.

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#9
Du må have læst forkert. En 300win kan ikke gå i en short action, prøv at finde hvor du så det skrevet..Det er med garanti en fejl.

G.D.
Great Dane

Svar
#10
I brochuren!

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#11
Er du helt sikker på, at den .300 WM, der kunne gå i en short action ikke var en .300 WSM?

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
F.eks. Remington 700 VS SF kan kun fås i short action men kan alligevel fås i cal. 30-06 Springfield.
Reff. side 12 og 32 i Remingtons katalog fra 2003.

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#13
Kan du få en .30-06'er ned i den, kan du også få plads til en .300 winmag. De er nemlig nøjagtigt lige lange (84,84 mm - max. længde patron)

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Øhh - jamen såååh! Jens Ulrik, det er lidt som om rollerne er byttet om - jeg vil ikke sidde og forsvare noget - det var faktisk mig der spurgte - JEG VED IKKE HVAD LONG- OG SHORT-ACTION HELT PRÆCIST STÅR FOR [Wink]

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#15
Hej!

En kort, en lang.... De fleste amerikanske fabrikanter gad ikke fabrikere deres rifler med "bundstykke/låsestol" = "action" i flere fysiske størrelser (længde OG "bredde") så man "dækkede markedet" med en kort og en lang version af f.eks. Win 70 'erens "låsestol", der hersker total forvirring m.h.t hvilken version der blev brugt til hvad, f.eks kan man ikke være sikker på at en Win 70 i 22-250 er lavet på en "short action"
Til de "rigtige" magnum kalibre (f.eks 300 Win mag) blev der lavet en "Magnum-action" (som regel da!) men kravet fra mange amerikanske "bjergjægere" (læs: lettere burger-tykke bilister der må GÅ på jagt i bakkerne i kanten af "the rockies") var en lettere riffel, så derfor blev der også lavet "magnum'er på Long-actions...
Forvirret..... det bliver værre!! så må man jo lave nogen "Short Magnums" så de kan passe i de kortere "låsestole" (.300 WSM) Eller nogen "Ultra Magnums", som man så kunne lave til Short Action Ultra Magnum = 300 SAUM... og så MÅ man jo også have nogen "super short magnums f.eks: 243 WSSM ..... mulighederne er uendelige..[Big Grin]
den der 22 WSSM, den er nu ret nuttet!

Hilsner
Dravis aka. FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Til "nitro Express"

Angående den der ETronX med elektriske fænghætter:

Gruppen med min egen Sako 6,5'er var på ca 35 mm og med EtronX'en var den på ca 30 mm .... men der er altså tale om at sammenligne pærer og bananer her og jeg fik kun lov til at smage 5 pærer !!
Men min fornemmelse er at det netop er ved de mere "slaskede" skydestillinger at der er en fordel.
Min erfaring med pistol-skydning er helt klar, jo kortere "låsetid" jo nemmere er pistolen at ramme med!!
Så nu bygger jeg et elektronisk aftræk til sako'en ...

Hilsner
Dravis aka. FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)