Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lange løb
#1
Idet det tråden omkring den lange diller her i forumet - se denne - er løbet lidt af sporet (i høj grad pga. min egen sabotage) skal jeg herved inlede en selvstændig tråd omkring ekstremt lange haglpiber.
Et argument for disse skulle være lydsvaghed, hvilket jo sådan set er godt nok. Et argument imod skulle være dårlig balance (næsetung), men rent faktisk er det med moderne materialer muligt at lave et ultra-let haglløb, så det burde kunne udføres acceptabelt.
Et problem er imidlertid patronernes ladning. Almindelige haglpatroner vil formentlig miste betydelig udgangshastighed i så ekstremt langt et løb - hr. Diller nævner da også, at han skal anvende et større foranhold med sin lange bøsse, og det er jo næppe ønskværdigt for nogen. En løsning kunne være specialladning med mere langsomt brændende krudt. På denne måde burde man faktisk kunne opnå særdeles høje udgangshastigheder, men det ville på den anden side hævne sig voldsomt som rekyl og mundingsbrag. Jeg har derfor lidt svært ved at se vitsen i så lang en haglpibe.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Langt løb og langsomt brændende krudt, så er vi vel tilbage i tiden med sortkrudt?
Jeg kan ikke umiddelbart forstå at langsomt brændende krudt giver mere rekyl, tværtimod vil man få et laaangt sejt puf.Det er muligt at den totale energi er større, men den føles mindre og det er vel det, der interessant for skytten.
Jeg mener at det kan være forklaringen på at jeg er mindre generet af rekylen på min 7 mm rem mag. end på en kal. 308 W jeg havde tidligere?
Pricippet er vel det samme haglgevær/riffel?
Men jeg er ikke stærk i teorien og vil gerne korrigeres, hvis jeg har uret.
mvh knud e.

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#3
apropos lange løb, kiggede jeg på en ny italiensk halvautomat i dag. den var fra gulvet til mit bryst i længden. Jeg har en teori omkring nødvendigheden med lange løb kontra lange skud, men det er formodentligt som med rifler at der er en optimal max længde. Men spørgsmålet er hvor den grænse går????

G.D.
Great Dane

Svar
#4
Selvfølgelig er der en pibelængde, som er optimal mht. hastighed - formentlig en del længere end et standard løb (men ikke 7 fod)

Mht. rekyl: Større udgangshastighed = større rekyl. Krudtets forbrændingshastighed har reelt intet at sige for det opfattede rekylforløb. Det er projektilhastighed, gasmængde og tryk ved mundingen der tæller.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)