Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
13 - 7/8" Fejl
#1
HJÆLP - Nu er det tredje gang inden for 2 år, at jeg laver det nummer på levende vildt!

Skuddet sidder ca. 30-40 cm til venstre og i samme høj i forhold til sigte punktet. Det drejer sig om en keiler, en buk og nu senest en då hind.

Fæller for de tre skud (ud over en fæl anskydning): afgivet stående i forholdsvis ro og mag m. fast anlæg – åndedræt og aftræk skulle være ok – samtidig er følelsen/fornemmelsen af skuddet også ok! Aftræks vægt er for begge rifler lavt 0,8 til 1,0 kg. Begge rifler er bedded og fritliggende piber.

Ikke fælles: 2 forskellige rifler (30-06 og 270W) og 3 forskellige kikkerter, påklædning fra skjorte ærmer til ”Full Monty” drivjagts vinter udstyr! Pis regnvejr og høj solskin.

Jeg er højre håndet og bruger flerstyrke briller med glidende overgang.

På skydebanen har jeg aldrig ramt til højre for sigte punktet på den måde og fejlen er derfor aldrig gentaget.

Hvad fa…. laver jeg galt? Ingen strees, har fulgt rudelen i 5 minutter, 120 meter, siden til, rent blad skud, ånd halvt ude og roligt aftræk – og kuglen sidder i lysken.

Vores fasan fodre og fortræffelig schweiss hunde mand siger det er brillerne, han bruger enkelt styrke til hagl og riffel – ellers rammer han ikke – han kan skyde. Og på sporet ad den då havde vi rigeligt med tid til at finde en forklaring, læs undskyldning.[V]

Med venlig hilsen Thorlak

NB: Kom bare med al den øre gas I kan, lige nu vil jeg lytte til alt.[Big Grin]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

H

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Tjaaa øhhh.

Kan du ikke afprøve brilleteorien på skydebanen.....

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hvad var der fast anlæg på?

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#4
Tjah, ... Hvis du husker dit eftertræk, så burde det ikke være din skydeteknik.

Så jeg hælder også til, at det er dine briller der driller.

Jeg kender to der havde det problem.

Som M@x rigtigt skriver, afprøv det.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
De 2 første var det min 3-benede "sprøjte spors affutage", mere stabilt bliver det aldrig.
Igår var det et asketræ - med en foret hanske imellem.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Nu skriver du til venstre på alle 3 skud - kan man udlede af dette, at alle 3 dyr har haft front mod højre (jeg formoder dette, da en så stor afvigelse fra sigtepunktet ellers ikke ville ha' betydet en anskydning).
Hvis det forholder sig således at alle 3 dyr har haft front mod højre og du derfor laver et waid-skud, er jeg mest tilbøjelig til at diagnosticere det som "pletskræk". "Pletskræk" kan være uhyre svært at komme over og der findes hundredevis af forslag og metoder.
Det er relativt let at finde ud af om du lider af dette fænomen: Gå på skydebanen med en ven - instruer din ven i at sige stop hver gang du er lige ved at skyde (jo tættere at du er på at skyde når venne stopper dig des lettere er det at stille diadnosen).
Hvis du ikke formår at stoppe (eller på det nærmeste for spasmer) når du har beslutte at skyde er det helt sikkert "pletskræk"......jeg har oftest oplevet det med bueskytter som får spasmeagtige bevægelser når man stopper dem (hvis de lider af "pletskræk).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

De 2 første var det min 3-benede "sprøjte spors affutage", mere stabilt bliver det aldrig.
Igår var det et asketræ - med en foret hanske imellem.

Mvh Thorlak


Nå, så var det ikke det...[Smile]

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#8
Hej Thorlak. Jeg døjer selv med to styrker i brillerne og har også glidende overgang. Hvad haglskydning angår er det komplet umuligt at skyde med det. Duen flytter sig markant hvis den flyver lige på skillelinien. Gå ud i mørket og sigt på månen og du vil se hvor meget den flytter sig i forhod til overgangen. Kan sagtens forestille mig at der kan opstå samme problem i en kikkert. Jeg skyder med endagslinser med kun en styrke, til lerdueskydnig og jagt. Og til feltskydnig hvor jeg også skal bruge læsestyrken til at klikke med, har jeg 2 styrke linser. Tag en snak med din optiker, det er kanon. Dermed ikke sagt, at det ikke er id der har den rigtige teori ,som jeg sagtens kan tilslutte mig.
mvh Don Bums

Svar
#9
Jeg er selv brillebærer [xx(]

I forhold til lerdueskydning er der et klart problem og jeg kan kun forestille mig, at det må være værre med flerstyrkeglas. Men når det kommer til skydning med kikkert, kan jeg ikke se, hvordan varierende brillestyrke på nogen måde skulle kunne flytte på kikkertens trådkors i forhold til sigtepunktet. Mig bekendt er den eneste kendte optiske fejl af den karakter kikkertens egen parallaksefejl og den har vel intet med eventuelle briller at gøre (?)

Min teori: Det er meget muligt, at forskellige synsvinkler igennem flerstyrkeglas kan flytte på hele billedet, men trådkorset er en del af dette billede og flytter sig ikke i forhold til målet.

@Gammeltoft m.fl: Dem I kender til, som har haft problemer med briller, var det både i forbindelse med hagl- og riffelskydning? Og hvordan oplevede de i givet fald problemerne ved riffelskydning?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Det de begge oplevede, var at de ikke ramte der hvor de ville ...

Den ene fik nye briller, hvor glassene er som forruden på en Scania og uden flerstyrke. Derved undgik han den fejlfaktor der kom når han kiggede nær kanten af glasset.

Den anden skyder blot uden briller ... (Endnu)

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Jeg har et par enkelt styrke briller. De blev ganske enkelt købt fordi jeg opleved for meget "tunnel" syn når jeg var udendørs i naturen - jeg så ganske enkelt for lidt!

Begge briller bliver nu prøvet på skydebanen i stående og lidt "skæve" skydestillinger!

Så er der "pletskræk", det kommer sku an på en prøve, men emnet er yderst interessant. Hvem fisker ikke lidt efter pletten?

Foreløbelig tak, mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#12
Det er næsten helt sikkert dine briller, kender problemet fra mig selv, hvis jeg ændre lidt på min hoved vinkel/brille vinkel i forhold til kikkerten flyttes skudet meget! Prøv kontaktlinser eller brug briller i kun en styrke ved skydning, det har virket for mig!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#13
Citat:quote:

Hvis det forholder sig således at alle 3 dyr har haft front mod højre og du derfor laver et waid-skud, er jeg mest tilbøjelig til at diagnosticere det som "pletskræk". "Pletskræk" kan være uhyre svært at komme over og der findes hundredevis af forslag og metoder.



...jeg bliver nødt til at spørge: hvad er "pletskræk"???
Svar
#14
Citat:quote:

...jeg bliver nødt til at spørge: hvad er "pletskræk"???

Det er når man er til middag i sit stiveste puds og er bange for at spilde sovs på sin hvide skjorte[Big Grin]
Svar
#15
Gør minus dage til plus dage - brug enkelt styrke briller!

Skød 2 kokke i søndags[Big Grin]

Mvh Thorlak

NB: Det er godt at haglbøssen sidder i fingrene - jeg kan ikke se en skid på kort hold[Sad]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
Så må du jo bare bede dine jagtkammerater og deres hunde om at holde en vis erbødig afstand til dig[Big Grin]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)