Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.17 hmr vs .17 MACH 2
#1
Hej Alle
Jeg skal have mig en Sako Quad og spekulere i den forbindelse på hvilke løb jeg skal købe med.

Jeg skal bruge en en kaliber som jeg blandt andet kan skyde op i luften med (råger, due pürch mv.). Jeg går meget op i sikkerhed og tænkte derfor at 17 MACH2 skudt af i en vinkel godt over 45 grader ville være en god kaliber til dette. Den vejer mere end et' gram (nedfald) og ikke har lige så meget fart på (rækkevide) som HMR. Desuden kunne tror jeg den er mere nænsom over for det man skyder så man også kan spise det bagester.
Til gengæld er den ikke lige så fladtskydende som HMR, hvilket jo ville være sjovt hvis man skulle prøve at pille en krage på jorden over 100 m.
Det er i hvert fald mine overvejleser Jeg har herunder listet det jeg mener at være plusser og minuser for hhv HMR og MACH 2, så kan I jo byde ind med kommentarer.

.17 HMR
+ Flade kuglebane til de lange skud på jorden
- Hårhændet effekt på vildet
- Lang rækkevide ved skud i luften
- Må ikke bruges til ræv og gæs

.17 MACH 2
+ Lave vægt ved nedfald
+ Mindre rækkevide ved skud i luften
- kuglebane ikke lige så flad som HMR ved skud på jorden

Det skal desuden siges at jeg vil købe et yderligere løb i 22 WM til ræv og gæs. Dette er dog lidt uden for tråden.

De to kalibres egenskaber er som følgende

Mach 2:

Range: Muzz 50y 100y 150y 200y
Velocity (fps) 2100 1799 1530 1304 1134
Energy (ft-lbs) 166 122 88 64 49
Trajectory (Inches) -1.3 0.7 0.0 -4.4 -14.0

17 HMR:

Range: Muzz 50y 100y 150y 200y
Velocity (fps) 2550 2212 1902 1621 1380
Energy (ft-lbs) 245 185 136 99 72
Trajectory (Inches) -1.3 0.1 0.0 -2.6 -8.0

_________________
Mvh
Simon
Svar
#2
Hejsa

Jeg har en Sako Quad i 17 HMR som jeg er super glad for, jeg har ikke prøvet HM2.

Jeg kan dog henvise til http://www.rimfirecentral.com.

Der har de hele forums dedikeret til hhv. 17 HMR, 17 HM2 og også et Sako forum, hvor der er rigtig meget god information om Quad'en [Smile]

Anyway i de diskussioner hvor der diskuteres 17 HMR vs. 17 HM2 nævnes prisen på ammunitionen ofte som en faktor. Enkelte anfører af 17 HMR er lettere tilgængelig og at 17 HM2 er på vej ud i glemslen, men det er vist bare den sædvanlige min er bedre en din skræppen [Smile]

Hvad angår nedfaldet kan 17 HMR fåes med 17 grs projektiler, formentligt nøjagtig de samme som der sidder på 17 HM2 ammo - så der tror jeg ikke der er den store forskel. Jeg mener heller ikke at 17 HMR nødvendigvis er så meget hårdere ved vildtet, men her udtaler jeg mig uden praktisk erfaring.

Til 17 HMR laver både Hornady og CCI ammunition beregnet på small game.

Anyway, jeg kan som sagt ikke råde dig til hverken det ene eller andet - blot sige at jeg er super glad for min 17 HMR [Smile]

Til sidst vil jeg bare nævne, at med 17 HMR er der da en teoretisk chance for, at der en dag dukker noget op på markedet, der klarer de 200 joule - mens at det sker nok ikke for 17 HM2.

Mvh.
Anders
Svar
#3
Hejsa !

Jeg har prøvet både .17 HMR og .17 Mach2 til råge jagt

der er ingen tvivl om at begge kalibre er fremragende til råge/due/krage jagt
men efter at have prøvet begge kalibre ser jeg kun fordele ved 17HMR frem for 17 Mach2 ved praktisk jagt

+ Flad kugle bane
+ god udvalg i projektiler
+ god kill effekt (anslags energi) på lange hold
+ samme vægt på projektiler som 17 Mach2
+ teoretisk mulighed for at opnå 200j v. 100 m

eneste minus jeg kan komme på er knaldet fra .17HMR som er noget kraftigere end .17 Mach2

Og som du selv skriver har .17 HMR en længere rækkevide en mach2 - men nedslags energien vil være den samme. (meget lille grundet den lave vægt på projektilet) og desuden har du alligevel ikke meget styr på hvor det nøjagtigt nedslags sted vil være ved nogen af kalibrerne

Om HMR er mere hårhændet ved vildtet - så er svaret både ja og nej - Vælger man en small game kugle er den ikke speciel hård - vælger man der imod en kugle med hul spids - ja så er den meget hård ved vildtet - skød i foråret sidste år nogle råde unger med HMR og en ekstrem ekspanderende kugle fra CCI - de bev rykket over i 2 - og ja de hørte ikke skraldet ! jeg prøvede også en small game kugle - og der var der kun et lille forskelv på indgangshul og udgangshul og ja de døede i knaldet.

så jeg ville klart vælge 17 HMR frem for Mach2

også som du selv skriver ville jeg kombinere det med 22WM (22HMR)
vis du kal skyde ræv og gæs med dette gevær - (men min personlige mening herom er at .22WM faktisk er lige lille nok til formålet - ville helt sikkert vælge min 308W i stedet * i mangel på 243W * ..

Jeg ville nok vælge et 22lr løb til træning i stedet for 22WM specielt vis der skal trænes meget med geværet... men anyway . du bliver over rasket over den presition sako quad har med alle løb !

Browning GTS 12/76
AyA 12/70 Side by side
S&L classic lepould 3-9x50 european
Sako Quad m. Tasco 3-9x56 Salonriffel ,22 LR /.22 Mag
Ruger 9mm Flobert
Browning GTS 12/76
AyA 12/70 Side by side
S&L classic 308w lepould 3-9x50 european
Sako Quad m. Tasco 3-9x56 Salonriffel ,22 LR /.22 Mag .17HMR
Ruger 9mm Flobert
Svar
#4
Hej Wahanna

Hvilken kikkert benytter du?

Jeg har den Burris der "hører til", men jeg er egentligt ikke særlig begejstret for den, idet jeg synes den er meget svær at have med at gøre så snart der er det mindste modlys.

Derfor overvejer jeg at skifte kikkerten selvom det selvfølgelig vil gå ud over nemheden ved kaliberskift.

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)