Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuglevægt - skotsk kronvildt på lange hold
#1
Sad i dag og funderede lidt over hvilken ammunitionstype jeg skulle have med til skotlandsturen til efteråret.

Jeg forventer at have skudchancer på forholdsvis lange hold sammenlignet med danske forhold.

Riflen jeg tager med er kaliber 308 win.

Umiddelbart kunne det være fristende med en tung premiumkugle - f.eks. swift A-frame eller lign. i 11,7 gram, som riflen skyder fint med. (stor gennemslagskraft). Kan dog som et kuriosum oplyse, at forskellen mellem en fabriksladet lapua mega 9,7 gram og en fabriksladet lapua swift A-frame i 11,7 gram på 100 meter er 10 klik på kikkerten (1 klik = 1 cm) - så på 200 meter begynder banen formentlig at krumme mere end godt er - specielt i situationer med "hjortebanken"...[Big Grin]

På den anden side taler de lange skudhold for at konfigurere en mere fladbanet patron, f.eks. en 9 grams kugle ladet til maksimal hastighed og stadig i premium kvalitet for at opnå bedst mulig chance for gennemskud.

Når 243 win med meget mindre kugler er udbredt i Skotland burde det vel være muligt at lave en hurtigere/mere fladbanet patron til 308, som kan anvendes på rimelig fornuftig vis med dødelig udgang for skotsk hjortevildt.

Har nogen herinde eksperimenteret med/oparbejdet erfaring med dette?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by ran
Kan dog som et kuriosum oplyse, at forskellen mellem en fabriksladet lapua mega 9,7 gram og en fabriksladet lapua swift A-frame i 11,7 gram på 100 meter er 10 klik på kikkerten (1 klik = 1 cm) - så på 200 meter begynder banen formentlig at krumme mere end godt er - specielt i situationer med "hjortebanken"...[Big Grin]



På 100 meter skulle der kun være et par milimeters forskel. Er du sikker på at det ikke er pibesvingninger?

Personligt ville jeg holde fast på din yndlingsammunition, da der alligevel kun vil være et par centimeters forskel på længere hold.

osterwald
Svar
#3
Afvigelsen var kun lodret - men det udelukker vel ikke pibesvingninger. Indskydning/kikkertklik op og ned mellem de to ammo-typer var dog ens - både frem og tilbage.... begge gange jeg har været "hver vej"....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Halløj

Jaaeh 10 cm. på 100 m. lyder godt nok som værende i overkanten - jeg havde nok gættet på 3 cm., men nu ved jeg jo heller ikke hvordan de er ladet.

Det er iøvrigt også ligegyldigt - du skal kende din ballistik og afstanden, hvis du vil skyde på længere hold. En fejlbedømmelse af afstanden og/eller vinden - på længere hold - giver en langt større fejlmargen end 2 gram kuglevægt.

Vælg en kugle der er præcis, og ikke alt for hård (som A Frame) -
Lapua vil være et godt valg, men der findes jo så mange andre [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Hold du dig til Mega 9,7. Da du jo selv lader kan du jo peppe dem lidt op i hastighed. Megaén er rigeligt god til skotske højlandshjorte og sika, der ikke så meget krop, som på det danske.

Får du behov for det kan du låne min chronograf, så du kan få en rimelig nøjagtig udregning af din kuglebane.[Wink]

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
En 165 grain Ballistic tip ville være prima medicin til det formål.

Valgt er ud fra pris, BC og virkning i vildtet.

A-Frame er alt andet lige nok overkill til så små europæiske dyr.
Egentlig at foretrække til afrikansk vildt.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Hvis det er højlandshjort så skal du huske på at de er holdsvis små. Så der behøves ikke så meget "firepower" som til de danske. Den første gang jeg så kronvildt i skotland var det mørkt. En hind kom ud på vejen foran bilen. Jeg var stærkt i tvivl om det var kronvildt overhovedet pga. størrelsen men det vidste sig da jeg talte med nogle lokale at det næsten var det eneste der var på egnen, udover meget lidt dåvildt.

Sådan en rutinert snu ræv som dig har sikkert tænkt på det men på 200m er hastighed på kuglen faldet betragteligt, dermed mindre anslags energi til kuglen til brug til ekspandering. Derfor bør man nok lige overveje hvor hård man ønsker kuglen skal være.
Mvh
Christensen
Svar
#8
Har skudt en del kronvildt i skotland da jeg havde 6,5x55 med 10,1 grams Mega - No problemo, heller ikke på 200 mtr eller mere, forudsat du kender din kuglebane. Har altid skudt ind til 150 mtr. og har min ballistik klæbet i flip upén[Wink]

Med hensyn til Ballistic Tip, er det efter min ringe mening, simpelthen for dårlig en kugle til det brug[xx(][xx(] Ret beset er Ballistic Tip vel egenligt en Varmint kugle. Den ekspanderer simpelthen for hurtigt. Personligt har jeg kun dårlig erfaring med den. Kommer man for langt ned på skulderbladet og rammer næsten i bunden af brystkassen, så begynder man at få fat i starten af rørknoglen[V] Så er chancen for at den ekspanderer/eksploderer meget stor, hvorefter en lang og vanskelig eftersøgning forestår, med alle chancer for at den ender negativ[:o)]

Som alternativ kunne jeg f.eks. foreslå Keglespids i 9,7 gram, den kunne måske nok peppes op til næsten 900 mtr. i en 308. I min 30-06 skyder jeg med KS 10,65 gram (VO 880) og har kun godt at sige. Bukkene tipper i knaldet og på elg har der indtil videre været gennemskud og med minimale kød ødelæggelser.

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#9
Jeg vil vælge en bonded 165gr plastspids til formålet(Interbond,Scirocco, Accubond).

De flyver godt, holder rimeligt sammen, og lukker stadigvæk op, selv om man skyder på lidt længere hold.

Det viser sig også fra diværse tests, at mange af homogene kugler er ydrest velegnede til formålet( Tonheim, TSX, og lignende).

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Har gennem ret mange år anvendt BT til blandt andet kronvildt uden nogen problemer.
Skal selv til skotland to gange i år igen og vil stadig bruge dem.

En bekendt af mig der har drevet "professionel" genladning har kommet 15-20 år på samme gods i Skotland hvor de hvert år skyder over 25 stk pr mand på en uge.
Han har alle år brugt BT og efter skotterne så resultatet ville de også have BT.

Det skal nævnes at han brugte 140 grains BT i 7Rem.

I min ringe mening er der alt for meget fokus på premiumkugler til europæisk vildt. Det er ganske enkelt ikke nødvendigt.

Det der tæller, specielt i Skotland, er BC!
De lette kugler er ganske enkelt for vindfølsomme.

Til det nævnte kaliber bør man vælge mindst 165 grains "spitzer" type projektiler.

Bevares, første gang jeg var i skotland skød jeg 8x57js med RWS H-mantel. men det var relativt korte skud (150-200m).

I trådens start skrives "lange skud" og til det formål er der ikke så meget at diskutere, nemlig kugler omkring 165 grains i kaliber 308[Wink][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Og, som det er skrivet mange gange før, BT findes i både Varmint og Hunting udgaven.
Så det er nok ikke rigtigt at kalde den Varmint kugle.

Det er ingen tvivl om, at BT også vil være fin kugle til den jagt, sammen med SST-en.

Men jeg er persoligt mest til de smarte bondede kugler, I ved, det må ikke blive for billigt[:o)].

Nej, seriøst, det er nok fordi, der hvor jeg jagter kan der alid komme svin for, og der har jeg større tiltro til de bondede, når man er "nede" i 165gr.

Har i sommer prøvet 165gr IB, på både bukke og rimelig store svin, og det var bare super.

Har ladet den ned til 830m/s i 30-06, men den fløj betydligt bedre end 165gr CDP, og på 300m sad den 15cm højere end CDP-en, som gik 870m/s.

Konklusion:

Vælg en kule der flyver godt, og lukker op ved lavere hastigheder, og først og fremmest den der skyder godt i din riffel.

Producenten er mindre væsentlig, og der er mange muligheder.

Der findes en fin kugle/ekspansions test i "Jeger Hund & Våpen" fra september 2003.http://www.performancebullet.no/filer/jhv_sept2003.pdf

Den er især relevant for dig, da skribenten går ud fra 308W hastigheder.

Mener jeg har fundet linket til testen her på siden, prøv evt. søgefunktionen.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#12
@Buba, du ved da godt der ikke endnu er vildsvin i det skotske højland[Big Grin]

Dertil vil jeg nu sige at de skotske hjorte er næsten lige så skudstærke som et stykke dansk råvildt[B)][:o)]
Der er jo ikke tale om 300-400kg´s nordamerikanske wapiti hjorte for pokker[:I]

Citat:quote:

Så det er nok ikke rigtigt at kalde den Varmint kugle.



Præcis!

Det er der kæden hopper af.
Den laves slet ikke i Varmint udgaven fra og med .264 diameter!

Men brug nu kuglen som den er tiltænkt!
Moderate hastigheder, dvs. i standardkalibrene og lad så være med at tage den letteste kugle for kalibret, da den alligevel har dårligere flyveegenskaber, er mere vindfølsom og laver mere kødødelæggelse grundet den højere hastighed[xx(]

Citat:quote:

Som alternativ kunne jeg f.eks. foreslå Keglespids i 9,7 gram, den kunne måske nok peppes op til næsten 900 mtr. i en 308.

Det er ihvertfald for alvor en varmint grenade (denne combo kaldes i folkemunde for "der gullasch kanone" i tyskland[Big Grin]
Aerodynamik som et pengeskab og mindst lige så dyr som BT.
Men skyder som regel bedre i piber med "sygdomme".

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Ups! Det er det med Geografi, det underviser de ikke på min skole[:I].

Jeg troede det var Højlandet hjemme på bakken i Dvor i snakkede om, og der er gris!

Jeg har det lidt på samme måde som alle andre snæversynede perker:

http://www.wulffmorgenthaler.com/strip.aspx?id=656c268e-ff70-43a3-9e52-b4923c42e1f2


Men det er helt sikkert, at til næste grisejagt, der er jeg ladet op med 250gr BT i min 9,3.

Den skal prøves, der er den nok i sit As, med hast omkr 800m/s.

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#14
Yo Yo...[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Men det er helt sikkert, at til næste grisejagt, der er jeg ladet op med 250gr BT i min 9,3.

hvor får du kuglen fra, jeg mente den er udgået ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
Han mener naturligvis AB[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
klart, det burde da have sprunget mig i øjet[Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Citat:quote:

Som alternativ kunne jeg f.eks. foreslå Keglespids i 9,7 gram, den kunne måske nok peppes op til næsten 900 mtr. i en 308.

Det er ihvertfald for alvor en varmint grenade (denne combo kaldes i folkemunde for "der gullasch kanone" i tyskland[Big Grin]
Aerodynamik som et pengeskab og mindst lige så dyr som BT.
Men skyder som regel bedre i piber med "sygdomme".

/Gammeltoft

Nu regner jeg ikke lige med at min Tikka Allweather er skudt ud efter ca. 1000 skud, men den samler immervæk 5 skud under 20mm.
Min 5,6x57 er nok heller ikke skudt ud endnu da den ca. har samme antal skud på bagen, den samler dem bare til ca. 15mm, her er der bare ikke andet udvalg end KS, bortset fra Hirtenberg, men de ligger jo ikke ligfrem og flyder i forretningerne.
Men fælles for begge kalibrene er at knald og fald effekten er forbløffende[Wink] Gullasch kanonen kan du godt køre i garagen igen. Jeg har aldrig skudt et stykke vildt med dem, fra rådyr til elg der var sønderskudte, snarere tværtimod.
Som et lille kuriosum kan det lige nævnes, at 5,6eren har skudt en spidshjort i Skotland. Gennemskud på 150 mtr. og flugtdistance på ca. 50 mtr.[8D] Ja og jeg ved godt at den er ulovlig til det[:o)] men det var efter strenge ordrer fra stalkeren, i forbindelse med regulering af kronvildt der trak ned i markerne.

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#19
Holder 100% med Schønauer, har skudt de sidste ca. 20 stk. vildt med KS og har aldrig oplevet lignende knald og fald effekt med andre kugler. Præcisionen med KS i min Sako 308 er rigtig god og udgangs hullet er efter min vurdering perfekt og ens hvergang.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Ok, den var ikke nem at gennemskue[:o)].

Du har ret, den er udgået!!!

Men...

Jeg har fået nogle rester af BT til 9,3, som skal bruges op, da jeg tror på, at den er fin til sådan en langsom kaliber.

Derudover skal jeg absolut prøve AB da den har meget fin BC.

IB vil også være OK, men dan findes ikke i 9,3.

Når de bliver prøvet af, kommer det hele på en CD

Sådan..nu har vi både: AB,BC,BT,IB og CD.

Kommer i tvivl om flere, så spørg bare![Big Grin]

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)