Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#1
Hej
Skæftesnittere´s ferier er korte! Svært at holde hænderne i ro, når man er omgivet af projekter og lækre materialer. Jeg er allerede i gang med min lille elskede sidelås Belgier, som jeg var heldig at erhverve på Arsenalet.Jeg forsøgte at finde en større historie på bøssen, men kunne kun finde oplysning om, at den kom fra en svensk våbenhandler, der havde den fra et dødsbo. Kan nogen hjælpe med at finde frem til mere om den, vil jeg blive meget glad! Her tænker jeg først og fremmest på oplysninger om produktionssted m.m.
[Image: DSC00673.jpg]

Der er tale om en cal.16, og den er i god stand. Jeg har haft den totalt adskilt for fjernelse af gammel olie og fedt. Hvilken fornemmelse igen at samle og mærke den nye gang!
Jeg synes, at skæftningen meget fint illustrerer de forskellige små tvist, som de enkelte skæftemagere lægger i deres arbejde.Design på skæftet virker en smule akavet, men har vist sig ved opmåling egentlig at falde fint indenfor "normaltområdet". Måske er det længden på 34cm, der giver det lidt klejne udtryk. Kindpuden har også en ekstra krave. Selve pistolgrebet er formet af øvet hånd, og netskæringerne følger fint formen. Forskæfte er meget fint udført med små detaljer, som indlagt horn og netskæring på mikroskopiske 24 lpi[}Smile] Jeg har bøjet mig for denne indlagte hurdle og har bestilt Camp Perry i 24 lpi.
[Image: DSC00674.jpg]
Planen for den kommende restaurering er:
Mindre bule rettes i løb.
Trykprøvning
Blåneres
Nyt skæfte og forskæfte i Tyrkisk Valnød
Skal skæftes Engelsk med dråbe
Aftrækkerbøjle skal forlænges
Graveringer forlænges på det ny stykke aftrækkerbøjle[^]
Netskæring med 24 lpi[^]
Uden bagkappe men med netskæring i skæfte enden.
Det overordnede udtryk i den færdige skæftning skal være sart elegance. Der skal ikke sprælles med materialer, da træet er smukt i sig selv.

Grunden til, at jeg starter nu, er den ,at en påskeferie venter om hjørnet. Her kan der blive tid til at sparke projektet i gang for alvor. Senere kommer der , som bekendt, en sommerferie, ifald det skulle trække ud! Den skyder skal bare med på efterårsjagterne!
Jeg kan herfra skæve over til et stykke dejligt valnød, der venter på mig.
Walnut
Svar
#2
[Image: DSC00676.jpg]
Som tidligere omtalt i forbindelse med Rexen er det en god idé at fremstille et "negativ" af skæfteomridset.Det kan gøres enkelt i karton. Det kan så placeres forskellige steder på skæftetræet indtil man er tilfreds med åreløb m.m. På dette stykke skæftetræ købt hos http://www.Hunterbid.com var træet til forskæftet tegnet ind oven over firmaets forslag til skæftets placering.Der var faktisk materiale nok til 2 stk forskæfter. Dejligt at vide at der er 2, når jeg skal netskære med 24 lpi for første gang.
Den lyse tunge, der går ned på den ene side vil forsvinde, når skæftet får sin form. Det vil give ro i udtrykket.
Jeg har nu 2 gange købt træ på Hunterbid. Sidste gang var der sendt "matching forend" med. Det var nu ikke nødvendigt, da der var træ nok. Da jeg modtog pakken forleden og fik den pakket ud, så jeg med det samme, at der kunne være problemer med forskæftestykket. Der var en lang revne næsten i hele stykkets længde. Da jeg skar stykket op for at se om jeg evt. kunne bruge den ene halvdel, der sagtens kunne række, så jeg, at der indeni var flere revner. Jeg tog et par billeder og sendte til firmaet med en beskrivelse af problemet.De beklagede prompte og sendte straks et nyt stykke.
Svar
#3
[Image: DSC00588.jpg]
Der er sikkert meget våbenkompetente folk herinde, der kan trække et årstal for produktion ud af dette kludetæppe af informationer.
Cal.16/65 og Belgisk logo (Liege) er genkendt.
Våbnet har ikke noget egentligt firmanavn. På siderne af løbene står skrevet på tysk, at bøssen er prøveskudt med hårdeste (på produktionstidspunktet) eksisterende ladning.
Mvh Walnut
Svar
#4
Dét er sgu et flot stykke træ,oven i at det er smukt,ser det også stærkt ud-masser af langsgående åre på "det kriminelle sted".
Hvad har du måtte give for sådan en klods?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Hej Ulrik.
Jeg havde længe kigget for at finde et stykke tyrkisk valnød med et godt åreløb til en sidelåsbøsse. Som du selv har bemærket, er der et godt stærkt område med årer, der løber på langs, hvor sidelåspladerne skal nedfældes. Når sidelås baskulen er afmonteret forstår man betydningen af disse forhold. En anden ting, jeg kan lide ved dette stykke træ er, at årerne løber ned gennem skæftet og faktisk stiller sig lodrette i skæfteenden. Det giver, for mig at se, en afsluttet ro i udtrykket. Desværre kan jeg ikke, med mit fotoudstyr, tage et billede, der yder fuld retfærdighed overfor farverne. Det er ret bløde brune nuancer med kulsorte områder i. Skæftet kostede 3000,- incl. forsendelse
Mvh Walnut
Svar
#6
Hej
På Hunterbid, har de på startsiden med alle kategorierne en genvej til skæfter under 250 dollars. Den er værd at holde øje med. Havde jeg haft brug for mere skæftetræ pt, ville jeg have købt vedhæftede stykke, som jeg også synes er spændende. Incl. forsendelse ender man på ca. 300 dollars.
[Image: U4F1FLNLCXGC.jpg]
Mvh Walnut
Svar
#7
Ja,det ser ud til,at man får meget for pengene på den site.Er alle derse blanks forseglede med voks,og er fugt-procenten altid angivet?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Ja,det ser ud til,at man får meget for pengene på den site.Er alle derse blanks forseglede med voks,og er fugt-procenten altid angivet?

Hilsen Ulrik



Hej Ulrik
De to stykker, jeg har fået fra firmaet,har været forseglede af en eller anden substans. Har der været tale om voks, har det været noget med en tilsat hærder. Det har egentlig været lakagtigt. Når jeg har fået dem hjem, har jeg pindet dem op i min reol. Absolut intet har rørt sig i træet efter, at jeg har fået det i besiddelse og har fjernet forseglingen.
Jeg tror faktisk, at der er oplysninger med til alle deres stykker vedr. vandprocent, tørretid og størrelse. De kan så også noget i forbindelse med transport. Nærmere oplysninger vedrørende dette i PM.
Walnut
Svar
#9
[Image: DSC00678.jpg]
Busted! Eller historien om, hvordan to stykker forskæftetræ bliver til et!
Det gik fint med indersiden på det første forskæfte, jeg arbejdede på. Beslaget sad fint og opmærksomheden blev vendt mod den ikke mindre spændende yderside, hvor den udvendige del skulle indfældes. Jeg fornemmede en smule småproblemer med at få opmålt placeringen af den udvendige del og valgte derfor at bore to huller fra indersiden.Beslaget sad i som skabelon, mens jeg borede.
Disse to huller skulle så være pejlemærker for placering af den udvendige del. Efter at have boret prøvede jeg igen at opmåle. Jeg måtte korrigere placeringen. Jeg blev ved med, videre i forløbet, at fornemme problemer men valgte at forsætte. Om ikke for andet kunne dette stykke være en "øver". Ret langt henne i forløbet valgte jeg at opgive. Spændende var det nu at forsøge at indkredse fejlen(e).
Jeg har konstateret, at der var mindst 2 ting, der skabte problemer.
Den ene var, at jeg borede hullerne indefra med et 3m.m. tyndt bor!
Det viste sig, at det ene af hullerne "skævede" den igennem træet! Er et så tyndt bor for langt i det frie stykke, når man borer i så hårdt et stykke træ som dette, kan boret presses ret så meget skævt i sin bane.Det betød at hullet, på modsatte side, var forkert placeret.Skidt, da jeg efterfølgende brugte det som udgangspunkt for videre arbejde. En anden fejl var, at beslaget var skævt mere end et sted!
Inden jeg begyndte på det nye forskæfte, gik jeg alle metaldele efter for unøjagtigheder.
Nu sidder den der, og den sidder korrekt. Man bliver ganske "skarp", når man sådan bliver klasket!
Walnut
Svar
#10
[Image: DSC00682.jpg]
En hel dags arbejde med at tilpasse forskæftet! Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, der er adskilt og samlet, men det er rigtig mange.
Mine ændringer på beslaget, har givetvis også skubbet mere tilpasning foran sig. Jeg har rettet på den "arm" i forskæftet, der griber og låser med indgrebet på løbet. Det lille klik, der afslutter tilpasningsarbejdet udeblev heller ikke denne gang. Dejlig lyd! I morgen skal der formes på forskæftet. Der var en lille fiks detalje på det gamle forskæfte, som jeg bramfrit vil stjæle til det nye. En kant under løbet er ført over i forskæftet. Det ser godt ud.
Walnut
Svar
#11
[Image: DSC00685.jpg]
Så kan Midway bare komme an! Eller rettere Østjysk Våbenhandel.Jeg er spændt på den kommende netskæring med de skræmmende 24 lpi. Jeg har ud over Camp Perry sættet også bestilt en 2 egde spacer one safe.Når man bruger almindelig 2 egde spacer kan det være et problem at føle, om man udlægger nyt spor eller om "signalerne" kommer fra spåntagning i det"gamle" spor. Med den ene blank kan man bedre føle, når der udlægges nyt spor. Den bedste og mest præcise udlægning af de fine spor skulle fåes med 3 egde spacer med 2 safe.Der styres med to blanke når der udlægges nyt spor.
Jeg har haft flere projekter i dag. Billedet fra i dag er taget på en gammel skolesløjdbænk, jeg har fået foræret. Den er jeg ved at restaurere. I dag er den blevet sålet om i fortangen. Med den fineste Claro Walnut! Jeg havde et stykke liggende, der lige passede.Sådanne små høvlbænke er værd at restaurere. Prøv at spørge på nyprisen i firmaer, der leverer til skoler! Bænken er uundværlig for mig, når der skal laves noget hjemme. Er bl.a med hver gang, der fræses.
Walnut
Svar
#12
Godmorgen(til alle der har ferie)
Jeg har surfet på "værktøj special" Jeg leder efter træfile i en høj kvalitet, der virkelig "bider" i valnød.Jeg har endnu ikke fundet noget. Jeg kan se på diverse billeder af proffessionelle skæftemagere i aktion, at de tilsyneladende har specielle file til rådighed. Det er selvfølgelig her, jeg gerne vil "slå et hul igennem"
Under min søgen traf jeg bl.a. denne netshop, som måske allerede er kendt. Jeg har ikke været alt igennem men blev alligevel pirret af nogle spændende ting: http://www.brownells.com . Shoppen har hjemme i Iowa USA.
Er der nogle, der kender til steder/ personer, der ved noget om køb af specialværktøj til skæftemageri, vil jeg gerne have besked.
Svar
#13
Linå i Silkeborg må vide lidt om det.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Eller her.
http://www.sminge.dk/

mvh

rekylling

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#15
Hej
Tak for hjælpende hænder. Jeg kender begge firmaer, og de kan sikkert hjælpe med særlige ønsker.Jeg har også kigget hos Midway, hvor det er lidt svært at gennemskue det store udvalg. De file, vi almindeligvis bruger i sløjdsalen, kommer lidt til kort, når vi serverer hårde træsorter for dem. Det jeg leder efter er file, der er i høj stålkvalitet og forarbejdning, så der ikke skal anvendes overdreven kraft for at få dem til at bide i f.eks valnød. Når man f.eks laver de to noter til løbene i et forskæfte, arbejder man fortrinsvis på langs af årerne.Det stiller krav til værktøjet at tage rigtig spån.
Dagens projekt har været at færdiggøre restaureringen af bænken fra i går. Jeg synes, at I skal se de hippeste kæber i byen!Jeg har lagt en lille Skinner frem, som er leveret af Bigfoot.440 stål til ingen penge. Den er indkøbt, fordi jeg vil lave en mindre opgave med netskæringen lpi24, inden jeg tager fat på forskæftet, der venter.Af med skallerne og ny på i Tyrkisk Valnød med netskæring. Det er iøvrigt første gang, jeg har en skinner i hånden. Virkelig god fornemmelse. Når fingrene bliver fedtede af blod m.m. kan tingene smutte.Øjet til pegefingeren virker som en rigtig højnelse af sikkerheden
Walnut
[Image: DSC00692.jpg]
Svar
#16
Hej Walnut . Du kører snart tør for projekter , med alt det du har gang i [Big Grin]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut . Du kører snart tør for projekter , med alt det du har gang i [Big Grin]


Hej A-bolt
Bare rolig. Der er hele tiden fragtbiler forbi! Har, ud over den jeg er i gang med, yderligere 2 projekter stående.Er selvfølgelig altid på kig efter spændende objekter.
Mvh Walnut
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

[Image: DSC00588.jpg]
Der er sikkert meget våbenkompetente folk herinde, der kan trække et årstal for produktion ud af dette kludetæppe af informationer.
Cal.16/65 og Belgisk logo (Liege) er genkendt.
Våbnet har ikke noget egentligt firmanavn. På siderne af løbene står skrevet på tysk, at bøssen er prøveskudt med hårdeste (på produktionstidspunktet) eksisterende ladning.
Mvh Walnut



Hej walnut
Denne våben er blevet lavet i Belgien og
er blevet trykprøvet og beskudt i Luttich 1944som er usædvanlig da der var under krigen og på dette tidspunkt fik ingen i Belgien lov at afprøve civile våben med mindre de var til deres tyske venner[8D] vapen er en kaliber 16/65 og er prøvet til nitro krut!inde for dette tidsrum (Under krigen) blevet der kun afprøvet 86 våben i følge Reichsbeschussamt (2) Beneluxlaender! So de er faktisk en klenodie du har der!Og relativ sjældent!

His jeg finder mere melder jeg mig!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#19
I så fald er den med overvejende sandsynlighed endt hos en svensk officer allerede under krigen. De fleste tyskprøvede våben fra krigens tid (civile våben) der er endt i Sverige kom hertil som "venskabsgaver" til udvalgte modtagere i det svenske forsvar/våbenindustrien.

@Krengel: Hvilket stempel kæder våbnet sammen med Luttich 1944?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Krengel og Høgh
Mange tak for de spændende oplysninger. Jeg havde tabt troen på, at nogle kunne bidrage med mere end almindelige letaflæselige data. Det betyder rigtig meget for mig at få koblet noget historie på dette våben, som jeg (allerede) holder meget af.
Mvh Walnut[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)