Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Formandsvalget i DJ
#1
Er der nogen der kender noget til modkandidaten Bjørn Samuelson ud over det, der kan findes på hans hjemmeside?

Har han en chance?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
jeg kender ikke Samuelson personligt, men han kan kun være bedre end den politiske enehersker, der mener der kan skydes et par bukke på et frimærke

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Jeg har mailet lidt med ham og hørte ham på mødet i Herning.
Han er politiker, han snakker, men siger han noget[}Smile].
Der blev lidt uro i salen da han, i forbindelse med et spørgsmål om råvildtforeningen, nævnte noget i stil med at han ikke var sikker på at jagttiden skulle ændres, så var det nok mere arealbegrænsninger og kvoteordninger der skulle til, jeg er ikke helt sikker på hvor mange point han scorede[Wink].
Jeg er heller ikke helt vild med Ole Roed, men af de 2 er han nu den jeg helst ser i formandsstolen[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#4
Det er glædeligt at I interreserer jer for formandsvalget i DJ. Da jeg kan se, at der er lidt tvivl om min holdning til Råvildtforeningen, sætter jeg et svar ind nedenfor, som jeg tidligere har givet. Sagen om Råvildtforeningen bør efter min mening ikke være et centralt tema i formandsvalget, men råvildtet er en art som betyder mere og mere for mange jægere.
I forhold jeres kendskab til mig: Følg med på voresjagt.dk - siden vil udvikle sig frem til valget den 14. juni. Valgkampen er ikke rigtigt igang endnu.

Mit tidligere svar:
Kære Kim
Tak for din mail!

Uden at kende Råvildtforeningen særlig indgående har jeg umiddelbart indtryk af, at foreningen har oprigtige og gode hensigter samt at den ikke kan henføres som rabiat. Det faktum, at Råvildtforeningen søger viden hos en af landets mest anerkendte råvildteksperter, Carsten Riis Olesen, tyder på en seriøs tilgang til forvaltning af råvildtet. Således ser jeg positivt på, at jægere er optaget af, hvordan vores råvildt forvaltes bedst muligt, og jeg byder en velfunderet og videnbaseret debat om emnet velkommen.

Jeg har forstået, at DJ har afvist råvildtforeningen. Uden at tage konkret stilling til DJ´s bevæggrunde, og uden at kende foreningen i alle detaljer, er min holdning som formandskandidat, at jeg meget hellere ser DJ som en organisation der formår at favne bredt og har formatet til at håndtere jægernes debat om vildtforvaltning generelt. Jeg synes, vi skal anstrenge os for virkelig at være Danmarks Jæger(!)forbund og huske på at vi kommer af 3 jagtforeninger som i en af de største landvindinger for jagtsagen slog sig sammen til et forbund. Jeg er sikker på, at vi jægere samlet set står stærkest ved at have den slags debatter "in house". Således ser jeg umiddelbart hellere råvildtforeningen indenfor, eller i samarbejde med, DJ end udenfor.

Jeg deler Riis Olesens synspunkt som fremgår af foreningens hjemmeside:
"Uden at forholde sig konkret til Råvildtforeningens primære middel; flytning af jagttiden, anerkendte han, at der kan stilles spørgsmålstegn ved den aktuelle afskydning af råvildt i Danmark samt den aktuelle køns- og alderssammensætning. Men derfra og til at pege på flytning af jagttiderne som det eneste middel til at påvirke råvildtforvaltningen i DK er der langt, mente Riis Olesen. - Hvis man ønsker at hæve gennemsnitsalderen på bukkene, kan man gå flere veje:

• Nedlægge færre bukke
• Udskyde jagttiden til efter brunsten
• Kun nedlægge bukke ældre end tre år
• Stille krav om større samlet "jagtareal".

Men det er i høj grad et spørgsmål om målsætning, og den synes jeg vi mangler.

Jeg tror, at råvildtets betydning som jagtbar art vil blive større de kommende år, hvilket bør føre til ambitioner om en så velovervejet forvaltning som muligt.

- og personligt er råvildtet en af de arter jeg sætter rigtigt meget pris på!

Med venlig hilsen
Bjørn Samuelsson
Svar
#5
knæk og bræk

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hej Bjørn Samuelsson - og velkommen her!

Naturligvis er vi interesserede i formandsvalget! Ikke mindst i lyset af, hvor vigtigt det faktisk er for alle danske jægere, at personen i den stol er en visionær problemknuser med udpræget forhandlingstalent [Smile] (Gad vide om sådan en overhovedet findes)

Din modkandidat Ole Roed kender vi jo lidt til gennem hans virke. Du er et mere ubeskrevet blad for langt de fleste. Derfor er du hjertens velkommen til at blande dig i debatten herinde - det samme gælder naturligvis din modkandidat. Vi vil gerne vide, hvem der er på valg, hvad de vil og hvilke forudsætninger de har for at gennemføre visionerne.

Jeg er personligt meget enig med dig i det syn på råvildtforeningen, du her præsenterer - og det er der med garanti også nogen stykker herinde der ikke er! Men hvor forskellige holdninger vi end måtte have fra sag til sag, så er vi alle aktive jægere og alle indstillet på en god og konstruktiv debat - så bare skriv løs af hjertens lyst!

Og få så gang i den valgkamp!!!!!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Citat:quote:

[i]mente Riis Olesen. - Hvis man ønsker at hæve gennemsnitsalderen på bukkene, kan man gå flere veje:

• Udskyde jagttiden til efter brunsten



som man spørger får man svar,[Smile]

Knæk og bræk med valget.
Svar
#8
Den her bryder jeg mig ikke om.

Stille krav om større samlet "jagtareal".

Det er tilsyneladende altid den lille mands jagt som der skal holde for når de store ting skal reddes. Med en normal jagtindsats vil de mindre jagtarealer aldrig kunne blive en trussel mod antallet eller størrelsen på bukke.
Hvem siger egentlig at størrelsen på bukkens opsats er befordrende for udviklingen og overlevelsen af råvildt som art. Er det ikke blot en målbar opfindelse som mennesket har lavet.

Det ville være optimalt hvis man vendte hele diskussionen på hovedet og sagde man må kun gå på jagt på 5 ha pr jæger. Så kan jægerne få 4 landmålerstokke og indramme det stykke jord de vil jage på, hver især.

Ellers så er jeg meget enig i indlæggene.

mvh

rekylling

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#9
Hej igen alle.
Som jeg svarede en jæger på min mail tidligere idag:

Jeg siger ikke, at vi skal benytte os af arealbegrænsninger i forvaltningen – blot at det er en de muligheder der er. Jeg synes der ligger en ret stor grad af frihed i, at vi kan gå på jagt på små arealer som på 1 ha. F.eks. er det fuldt lovligt at nedlægge en stor Kronhjort, hvis den tilfældigvis er på arealet. Det er en frihed som jeg ser en stor værdi i, men som også stiller etiske krav til os jægere.

Vi har grundlæggende tre muligheder for regulering jagten på en given art:

areal (f.eks. reservater og kvoter: antal dyr pr. arealenhed)
jagttid
metode (f.eks. fældefangst eller hagl/kugle)

Hvordan vi så bruger mulighederne på den enkelte art er ikke noget jeg som formandskandidat eller formand enerådigt skal bestemme. Jeg har selvfølgelig nogle idéer og egne meninger, men grundlæggende er det noget jeg vil spørge jægerne om. Det er jo dem jeg forhåbentlig skal repræsentere efter valget.

Hvornår har vi i øvrigt haft en ordentlig debat om jagttider og arter i DJ? Var det en idé at lægge spørgsmålet ud til alle Jagtforeninger eller JKF’ere og samle det hele sammen og lade det være grundlaget for DJ’s jagtpolitik de næste 4 år – og så tage en tur mere for de næste 4 år osv.?
Svar
#10
@Bjørn

Hvad er din holdning til starnd og havjagt ? Hvad har du tænkt dig at gøre for at rette op på Raunkjærs udsalg på det område ?

Hvad er din holdning til skydefugle ? Hvornår skal det være slut med godserne massive udsætninger ?

mvh

et helt almindeligt medlem af danmarks jægerforbund
Svar
#11
Jeg svarer lige kort og I må ikke forvente at jeg sidder klar ved tasterne fremover som jeg har gjort idag - selv om jeg gerne ville.

Jeg mener strand- og havjagten har stor værdi og jeg ser mange perspektiver i den. Den har en væsentlig rolle i sikringen af jagten som helhed i Danmark idet det er en folkelig og demokratisk jagtform.
Hvis jagten ikke er folkelig - men istedet elitær - er det svært at forestille sig nogen opbakning fra de 97% af befolkningen som ikke går på jagt.
Hvis du med "Raunkjærs udsalg" mener reservatnetværket er jeg ikke 100% enig med dig - der har også været postive effekter for jægerne - f.eks nedlægger vi idag 30.000 gæs istedet for 10.000 som tidligere. Jeg har selvfølgelig respekt for at mange jægere mistede deres lokale jagt på den konto og det var beklageligt. Men lad os genoplive brugergrupperne og revidere reservaterne istedet for at stivne i vores egen harme over tabt jagt.

Der er mange meninger om udsætning af vildt til jagtformål, og det er let at stemple dette som unaturligt og noget, der ikke har med jagt at gøre. Dét skal vi passe på med. For meget jagt og vildtforvaltning bygger på udsætning, der mange steder er både det økonomiske grundlag for og incitamentet til at sikre vildtets levesteder. Ligeledes supplerer det udsatte vildt de vildtproducerede bestande. Ca. halvdelen af det samlede udbytte er jo fasaner og gråænder som til en stor del må forventes, at være udsat vildt.

Men jeg synes, der kan være god grund til, at vi som jægere starter en mere indgående debat om, hvad vi selv mener om udsætning med henblik på at vores strategi på området bliver forankret i DJ. Det har vi forsømt. Udsætning er ikke uproblematisk! Det er som om, vi går og putter med det. Vil ikke rigtig være det bekendt. Og det er med sikkerhed et skråplan. Vi skal selv tage teten i sådanne sager.

Jeg vil som formand arbejde for, at vi baserer vores politiske forhandling på et bedre videngrundlag, og at vores strategi er forankret i jægerne.

Med venlig hilsen
Bjørn Samuelsson - som nu tager mig af familien.
Svar
#12
Hej Bjørn og velkommen ombord [Smile]

Jeg bemærker lige at du gør os opmærksom på at vi ikke må forvente at du sidder klar ved tasterne fremover. Vi forventer intet, men blot skal du vide at vi i disse tider er oppe på ca 2500 unikke daglige besøgende, og det gør vores lille hyggeforum til et særdeles stærkt talerør. Kima, Høgh og undertegnede er alle Moderatorer, og det skal være os en fornøjelse at agere ordstyrere så debatten kan foregå i fred og fordragelighed. Du og Ole Roed er til enhver tid meget velkomne, og det vil være os en stor glæde at se denne debat udvikle sig.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#13
Det er en positiv oplevelse at deltage på jeres "hyggeforum". Og jeg har bemærket, at I modererer tonen på VTF effektivt og konstruktivt.
Jeg har lavet min egen hjemmeside - voresjagt.dk - hvor en del af min valgkamp er planlagt at skulle foregå. Ydermere barsler DJ med en weblog for Ole Roed J. og mig på DJ's hjemmeside. Så der kan blive nok at se til. Men selvfølgelig vil jeg holde øje med jeres forum - jeg vil blot ikke være online hele tiden. Jeg sætter stor pris på at vi har andre jæger-aktører end Jægerforbundet - det skaber en god dynamik så længe tonen er konstruktiv.

Alle er også velkomne at tilmelde sig "Nyhedsbrevet" på voresjagt.dk

Mvh.
Bjørn/voresjagt.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)