Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold VXIII 1,5-5x20 Illum
#1
Jeg har nu i små tre måneders tid haft glæde af en Leupold VXIII 1,5-5x20 Illum. Kikkerten er testet på adskillige jagtture og til skiveskydning. den er valgt til brug under drivjagt og almindelig jagt i dagslys. Da den er monteret på en Marlin 1895 kaliber 45/70, er den jo ideel - da de fleste skud vil falde inden for max. 120 meter. Jeg har bestilt den med Duplex kors hvor selve midterkorset kan lyse rødt, dette er gjort ud fra devicen om at kunne bruge den som et traditionelt rødpunktsigte. Jeg må indrømme at det alligevel var med en vis skepsis jeg bestilte den, grundet hårdt pres fra den traditionelle fanskare af et vist tysk produkt. Disse mente ikke at en Leupold til under den halve pris kunne gøre op med en Variopoint. Jeg bestilte kikkerten fra DK's billigste Leupold forhandler...Nemlig vores egen her fra siden Rex, samtidigt gjorde jeg det klart at han måtte haste min ordre igennem, så jeg kunne nå at bruge den på årets sidste drivjagt på Herlufholm. Dette klarede Rex på rekord tid (10-12 dage) Jeg havde da en aftale med JUH om indskydning på hans forældres daværende ejendom, beliggende tæt på undertegnede. Jeg startede med at skyde den ind på 70 meter, da det ummidelbart var længste afstand jeg kunne komme til. Kikkerten fungerede optimalt med justering af lys, men er overhovedet ikke nødvendigt at bruge i almindeligt dagslys. Klikfastheden blev testet i en opspænding og testet at den vandrede som foreskrevet, hvilket den også lever op til. Da jeg et par dage senere tog på jagt juleaften's morgen, fik jeg lejlighed til at tage mødommen på både kikkert og riffel - da jeg skød en rå. Kikkerten fremstår med et bredt og klart synsfelt uden mørke områder, hvilket klart må siges at være en fordel når man skyder et stykke råvildt i trav. Afstanden var kun 6 meter da jeg skød råen, men dette var gjort med fuld forstørrelse og alligevel virkede den knivskarp på dette korte hold. Da jeg et par dage senere var på drivjagt på Herlufholm, fik jeg adskillige chancer - men valgte ikke at skyde. Men da kikkerten skulle testes valgte jeg at følge dyrene i kikkerten med det røde trådkors tændt, og sikke en nemhed at holde den fast på målet der bevægede sig panisk som kun et stykke råvildt kan gøre. Nu vil jeg træne igennem forår og sommer, og glæde mig til efterårets jagter...Et er sikkert, den kikkert vil blive flittigt brugt til jagt i dagslys og efter bevægelige mål. Rex kan sælge dem til 4825 kr. og den almindelige vejledende udsalgspris er ca. 7200 kr.

Eneste anke jeg har, er monteringen af lystårnet. Den er sat lidt på skrå, men får kikkerten til at fremstå lidt 'asymetrisk'...Men ifølge M@X er det lavet af ergonomiske årsager, indrømmet...Man skal ikke famle så meget med venstre hånd for at tænde blusset.

http://www.gunsandpowder.dk/

En stærk konkurrent til de tysk/østrigske kikkerter i samme klasse

[Image: Rex-test-copy.jpg]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#2
Citat:quote:

En stærk konkurrent til de tysk/østrigske kikkerter i samme klasse

Har du sammenlignet 1 - 1 siden du konkludere.
Hvordan er synsfeldt , randskarphed, tolerence for forkert øjeafstand osv sammenlignet med tyske/østrigske. her drejer det sig om sammenligning direkte samme dag, og ikke bare "jeg synes".
Hvordan fungere garanti, når man køber paralelimporteret[?][?]

Dette ikke for at være negativ overfor Leupold eller leverandøren, udelukkende nysgerighed

jbn
Svar
#3
Hej JBN...

Kikkerten er knivskarp og uden mørke felter i center eller yderkant..Ingen fejl der [^] Øjenafstanden er væsentligt større end de europæriske mærker kan præstere, helt op til 112 mm. Og med tolerancen af 'forkert' øjenafstand må jeg sige at den ikke er følsom sammelignet med blandt andet en S&B jeg tidligere havde. Dette punkt er nok lidt flydende for de fleste, da det i høj grad afhænger af en skyttes tilvæning af anslag med våbnet. Jeg har dog ikke oplevet at jeg skulle flytte hovedet frem og tilbage for at finde korrekt afstand til kikkerten. Min henvisning til Vario-pointen er ikke baseret på et månedlangt brug, men et kortvarigt bekendtskab med den monteret på en Steyr-riffel. Jeg fandt at øjenafstanden var for kort, da jeg ikke har indbygget rekylbremse [B)] Jeg kunne ydermere heller ikke se ideen i at ofre væsentligt meget mere, da Leopolden kan fås med de samme features (læs Dotsigte) Jeg bryder mig personligt ikke om en dot, og valgte duplex'en istedet. Disse observationer er gjort med en uges interval. Du kan jo bare fremsende en kikkert af østrigsk fabrikat, og så må vi se om kvalitet og pris følges ad kontra Leopold. Til slut med Rex'es garanti, kan jeg nævne at han giver den ifølge købeloven lovpligtige garanti, og derudover som han siger er der jo den amerikanske garanti som i mine øjne er mere værd.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#4
Skøn riffel, skøn kikkert! Man skamferer da heller ikke en Marlin med et vist tysk produkt: Til en Marlin hører der da en Leupold! (ikke noget mod et vist tysk produkt, men det hører sig ligesom ikke til på en lever action.

Personligt er jeg ikke vild med illuminerede kikkerter, men lad det nu fare.

Da du overvejede, at købe den Marlin, tænkte du da på en fra Wild West Guns i stedet for? De er bare fede, især Alaskan CoPilot modellen.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Scout

Da du overvejede, at købe den Marlin, tænkte du da på en fra Wild West Guns i stedet for? De er bare fede, især Alaskan CoPilot modellen.



Har du set prisen i Dollars...Omregn så lige til de danske og gang det med tre-fire herregårde [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#6
Skyder selv med Leupold vx-1 3-9x40 på begge rifler, og det virker altid. Husk på at det Amerikanske militær, hele cirkuset, benytter Leupold, også på deres 1/2" langdistancedræber ( cal .50 Sniper ), og den gi´r fandme lussing, den kælling!!!
Bruger Leupolderne på min Brno 600 lux kal. 6,5x55, og Weihrauch 60 J kal. 22 magnum, og det funker bare, til fornuftige priser.....
Et x-tra plus er Leupolds livstids garanti. Her er livstid virkelig livstid, og ikke bare anslået levetid. Stor forskel der!!!
Knæk og bræk.
- Klud.
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#7
Derfor er der også kommet en Leupold VXIII LR 8.5-25x50 på min
"1/2" langdistancedræber" [Big Grin]

Har langt om længe fået den, og ser nu spændt frem til at få afprøvet den [:p]

Billeder af riflen kommer snarest.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Derfor er der også kommet en Leupold VXIII LR 8.5-25x50 på min
"1/2" langdistancedræber" [Big Grin]

Har langt om længe fået den, og ser nu spændt frem til at få afprøvet den [:p]

Billeder af riflen kommer snarest.


[:p][8D][:p][:p][8D][:p][:p][8D][Big Grin][Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Jeg har 6 Leupoldere på forskellige skydejern- 1 VXIII- 1 european 30 og 4 VXII ere. Så har jeg 2 "tyskere" og så har jeg et par billige (Tasco world class+ og Hawke AO belyst) til mindre legetöj. Når jeg pröver dem under lignende forhold må jeg sige at jeg holder VXIII eren over tyskerne vad gälder klarhed i billedet ud i kanten, öjenafstan og let at "fange" billedet i. Desuden får man på ALLE Leupold et "billede i billedet" med en lille tynd ring rundt omkring. Når man skruer forstörrelsen med på tyskerne er det som at kigge i röret til en toiletrulle. Jeg har aldrig haft problemer med en Leupold.Jeg synes helt enkelt Leupold giver mig mest kvalitet til pengene, både på bane og jagt. En gang faldt jeg på noget glat mos på en sten og landede på kikkerten så den så ud som at kigge i et kalejdoskop- det var dog ikke tyskernes fejl. En anden tysker fik jeg vand i (ja det kan regne i Sverige under elgjagten) Da der var 30 års garanti! ( der var en Nickel) var det jo bare at få den lavet- men på grund af at märket havde byttet generalagent i Sverige under tiden GJALDT GARANTIEN IKKE????? På Stockholms kameraverkstad var man meget venlige og så til at den kom til Tyskland og blev lavet, og de syntes det var så dårlig service så jeg fik den lavet til deres nettopris!!!! En stor eloge skal de have- men pölseädernes 30 års garanti giver jeg ikke meget for.
Svar
#10
Hej jagtnørder

Jeg har haft sådan en kikkert i et par år. Jeg har brugt den til drivjagt både i DK og et par gange i Polen med gode resultater. Men jeg har dog et par kritikpunkter. Den har en tendens til at lække fedt/olie ved enden til okularet. Og jeg er ikke tilfreds med at den ændrer øjenafstand ved forskellige forstørrelsesgrader. Det er ikke tilfældet med Zeiss kikkerter, som jeg har lidt erfaringer med. Så jeg ærgrer mig lidt over at ikke gav fuld pris og fik varen fra starten.

Hilsen
Christian
Svar
#11
Hej GD

Fed opsætning[Wink]leupolden er den med heavy duplex eller alm ,hvad er det for en montage du har brugt. De ladninger du har nævnt i en anden tråd er det min -max ladninger[?]

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Nu også med 45/70.
Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#12
Heym

Leupollen er med Duplex, dvs det tynde kors og selve det midterkorset kan så lyse op. Kikkerten er nu solidt placeret på en Remington 7600 igen i en Leupold QR montage.

Marlinen skal fremover blot være monteret med en nyindkøbt Aimpoint 9000.

Ladninger...Altid maks [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Øjenafstanden er væsentligt større end de europæriske mærker kan præstere, helt op til 112 mm.



Swarowski Z6 / Z6i 1-6x24 EE præsterer 120 mm

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#14
@Blasergun

Den Swarovski du nævner er en model EE = Extended Eyerelief og ikke en standard kikkert, men en der er specielt til kraftigt rekylerende rifler. Det går ud over synsfeltet.

Leupold har osse såkaldte Scoutmodeller med meget længere øjeafstand og de monteres længere fremme på piben. De har selvfølgelig osse reduceret synsfelt.


--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
@ M@X

I mine øjne er Z6EE en standard kikkert sammenlignet med Leupolds Scoutmodel

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#16
OK Blasergun

I mine øjne er det en Z6 der er sammenlignelig med Leupold VXIII 1,5-5x20
og ikke Z6EE
At Swarovski ikke har "scout" kikkerter men "kun" EE modeller gør jo ikke EE modellen til en standardmodel.
Nå nu er vi vist ude i flueknepperi[Wink]

Hvad er forøvrigt øjeafstanden på Z6 kontra Z6EE?

For øvrigt så har samme Leupolden uden belyst sigtemiddel op til 135mm øjeafstand[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Blaserfuck...Noter dig venligst tidspunktet på min tekst du valgte at citere, på daværende tidspunkt var der intet i EU der kunne hamle op med den øjenafstand.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#18
Jeg har lige tjekket øjeafstanden på en Leupold model Scout = 236mm

Så er der Handgun modellerne der ligger fra 381mm til 457mm afhængig af model.

Så er det vist på plads........

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by M@X

OK Blasergun

I mine øjne er det en Z6 der er sammenlignelig med Leupold VXIII 1,5-5x20
og ikke Z6EE
At Swarovski ikke har "scout" kikkerter men "kun" EE modeller gør jo ikke EE modellen til en standardmodel.
Nå nu er vi vist ude i flueknepperi[Wink]

Hvad er forøvrigt øjeafstanden på Z6 kontra Z6EE?

For øvrigt så har samme Leupolden uden belyst sigtemiddel op til 135mm øjeafstand[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]



Jo jo, de stakkels fluer skal jo heller ikke lide nogen nød [Wink], std modellen som vi så kalder den har 95 mm og EE har 120 mm
http://swarovskioptik.com/index.php?l=en...%20/%20Z6i

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Blaserfuck...Noter dig venligst tidspunktet på min tekst du valgte at citere, på daværende tidspunkt var der intet i EU der kunne hamle op med den øjenafstand.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]



Så så, rolig nu Gr.... Dane! [:o)] Z6 havde da sin intro i jannuar, men ok VXIII har da været på markedet i mange år, og ingen ved jo heller hvad Leupold har i støbeskeen.
Har selv en VXIII som den du har testet dog med circle dot, jeg syntes dog ikke at dot'ens lysstyrke i modlys kommer på højde med min variopoint, men skal dertil siges at jeg ikke har prøvet samme reticle som den du har.

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)