Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold VXIII 1,5-5x20 Illum
#21
Citat:quote:

Originally posted by M@X

OK Blasergun

I mine øjne er det en Z6 der er sammenlignelig med Leupold VXIII 1,5-5x20
og ikke Z6EE
At Swarovski ikke har "scout" kikkerter men "kun" EE modeller gør jo ikke EE modellen til en standardmodel.
Nå nu er vi vist ude i flueknepperi[Wink]

Hvad er forøvrigt øjeafstanden på Z6 kontra Z6EE?

For øvrigt så har samme Leupolden uden belyst sigtemiddel op til 135mm øjeafstand[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]



Hej MAX.

Mener du hermed, at øjenafstanden ændrer sig i takt med forstørrelsesgraden[?][8D] Så vil jeg da gerne, at du oplyser hvad den er når den er mindst.[}Smile]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#22
Det vil jeg da gerne.
Det er jo ingen hemmelighed at På mange Leupold kikkerter ændrer øjeafstanden sig med forstørrelsen. Det oplyser Leupold både på hjemmesiden og i deres kataloger.

VXIII 1,5-5x20 er den 135mm ved 1,5 gange og 94mm ved 5 gange
Samme med belyst sigte 112mm ved 1,5 gange og 94mm ved 5 gange

Det passer jo fint med når du ligger ned til indskydningen og har den på 5 og du er tæt på og modsat, når du er på drivjagt og står op og kikkerten er på 1,5 så har du den lange afstand[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Det vil jeg da gerne.
Det er jo ingen hemmelighed at På mange Leupold kikkerter ændrer øjeafstanden sig med forstørrelsen. Det oplyser Leupold både på hjemmesiden og i deres kataloger.

VXIII 1,5-5x20 er den 135mm ved 1,5 gange og 94mm ved 5 gange
Samme med belyst sigte 112mm ved 1,5 gange og 94mm ved 5 gange

Det passer jo fint med når du ligger ned til indskydningen og har den på 5 og du er tæt på og modsat, når du er på drivjagt og står op og kikkerten er på 1,5 så har du den lange afstand[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]



Hej m@X

Jeg ligger da sjældent ned når jeg skyder med min 416 Rigby. Alt muligt kunne jo komme i vejen.[Wink]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#24
Ja ja Ras. Det er vel fordi du er en rekylling.

Mugge lå da ned og indskød sin 416 Rigby - indtil konen syntes at de skulle have et nyt hus [xx(][Sad][Sad!][V][:o)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Lidt yderligere sammenligninger af Leupold VXIII 1,5-5x20 og Zeiss Variopoint 1,5-6x42
Batterilevetiden på VXIII er også lille i forhold til Variopoint, får man feks ikke placeret den præcis i off, så er den død dagen efter.
Sammenlignet holder Variopoint strøm i mere end en uge hvis man skulle glemme at slukke.
Batterierne til VXIII'eren er 2-3gange dyrere end til Variopoint.

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by BlaserGun

Lidt yderligere sammenligninger af Leupold VXIII 1,5-5x20 og Zeiss Variopoint 1,5-6x42
Batterilevetiden på VXIII er også lille i forhold til Variopoint, får man feks ikke placeret den præcis i off, så er den død dagen efter.
Sammenlignet holder Variopoint strøm i mere end en uge hvis man skulle glemme at slukke.
Batterierne til VXIII'eren er 2-3gange dyrere end til Variopoint.

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]



Hej BlaserGun.

Nu er batteriers levetid ikke noget der optager mig synderligt, da jeg kun har sigtekikkerter uden dette. Disko- daskolys kan jeg få nok af i andre sammenhænge, og jeg klarer mig aldeles udemærket med et sigte 11, som jeg kan se lige så længe jeg kan se det jeg vil skyde på.

Vi må sg. set at få det afprøvet en gang.[8D]

Venlig hilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#27
Hej igen 375ras

jo det er jo en smagsag, men til jagt syntesjeg så bedst om den lysende prik (men ikke belyst kors) da jeg med den bedre kan holde focus på selve målet, på banen er det muligt korset ville være bedre for mig, men jeg er tilfreds med en 3 skuds gruppe der danner samme hul på 100m [Wink]

Selve optikken på en Leupold kan jeg kun sige at man får valuta for pengene[Smile]

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by BlaserGun

Hej igen 375ras

jo det er jo en smagsag, men til jagt syntesjeg så bedst om den lysende prik (men ikke belyst kors) da jeg med den bedre kan holde focus på selve målet, på banen er det muligt korset ville være bedre for mig, men jeg er tilfreds med en 3 skuds gruppe der danner samme hul på 100m [Wink]

Selve optikken på en Leupold kan jeg kun sige at man får valuta for pengene[Smile]

MVH BlaserGun

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]



Hej BlaserGun.

Det er vist almindeligt kendt, at jeg skyder i Ulfborg.
Min kone spørger mig ind imellem, om ikke jeg skal have dynen med, da jeg, efter hendes mening opholder mig mere der, end derhjemme.[:I][:I]

Med hensyn til belyste sigtemidler, vil jeg blot referer lidt om hvad jeg har oplevet så sent som i dag, hvor en gruppe af nørder, nogle af dem også DRALF-er, har frekventeret banen, under min "strenge" ledelse. Som ent lille koriosum kan jeg da nævne, at jeg havde et stævnemøde med Lotte. Hun er da i øvrigt en dejlig sag.

Belyst sigtemiddel egner sig bestemt til jagt, især til jagt hvor der er masser af tid til at tænde og finde den rigtige styrke på det belyste sigtemiddel. Spørg Gammeltoft for han stod også og fumlede med sin Aimpoint.
Nu kender vi vist alle Gammeltoft. Undskyld Hr. Gammeltoft, at jeg bruger dig som eksempel, men jeg så også andre stå og fumle med det.
Rent ud sagt, så bringer det mit pis i kog, når en skytte kommer frem på skydelinien, får tilladelse til at lade og skyde, og så går der en halv formiddag med at fumle med det skidt.
Netop det samme vil uværgeligt ske når en skytte bliver sat på post, og inden alt er klargjort, har jeg nedlagt de to første svin, for jeg roder nemmelig ikke med rytmeboksen.

Med hensyn til belyst sigtemiddel og natjagt, så ja, når sigtemidlet er placeret i andet billedplan, for så forsvinder sigtemiddlet længe før optikken står af, men med sigtemidlet i første billedplan, så sker det samtidig, og jeg har ikke synderlig behov for at kunne se mit sigtemiddel længere end jeg kan se det vildt jeg vil nedlægge.

Når jeg nu bruger kraftige stolper, typisk sigte 11, er det ud fra den erkendelse, at jeg på jagt er tilfreds når blot jeg kan ramme inden for hjerte lungeregionen. Ser vi på noget vi kender, nemlig DJ's råbukkeskive, så mener jeg inden for nier ringen. Inden for dette område er bukken garanteret død, og om der er tale om en høj nier eller en tier i forkanten er jagtligt set bedøvende ligemeget, men jeg kan få afgivet skud i en fart, og det handler det ofte om når man er på jagt. Et skud afgivet inden for fem sekunder, der træffer inden for førnævnte område er fint for mig. Om skuddet sidder i det hår jeg ønsker, eller det ved siden af er mig sådan set underordnet.
Desværre bliver det til for få jagtfeltskydninger, men når det endelig sker, er min indgang til dette, at jeg vil gå igennem uden anskydninger på det jeg forstår som jagtrelevante skudafstande og skydestillinger. Efter min ringe opfattelse, er den skytte der skyder 90 points med 10 nierer en bedre jagtskytte end ham der skyder 9 tiere og en forbier, og i den forbindelse kan tykke stolper sagtens bruges.

Jeg har i dag skudt på 600 meter med en 338 Lapua Magnum, monteret med en Schmidt og Bender 5-25 x [?], og det gik fint. Det er i øvrigt en fornøjelig sport, men i min terminologi har det intet med jagt at gøre, og derfor har jeg ikke selv grej til denne sport. Det betyder imidlertid ikke at jeg ser ned på de mennesker der dyrker denne sport, for det må de da gerne, når blot jeg kan få lov til at dyrke min.

Emnet med belyst sigtemiddel eller ej, har jeg før diskuteret med Halvautomat, og nu ender det forhåbentlig med, at vi må afprøve sagerne.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#29
halløj
jeg vil gerne være kasserer for " abs. 11 fanclub " [Big Grin]

håber ikke Ras og undertegnede bliver de eneste stokkonservetive medlemmer, men eller er vi da nok til både formand og kasserer

mvh
Strom

ps tak for sidst til dunkknuserne
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#30
@375Ras
Ja du er lidt uden for pædagogisk rækkevidde [Big Grin]
Sort gris med sorte grantræer som baggrund (det er nu nat men med varierende månelys)
Uanset hvad du siger så er en illumineret dot i eks. S&B bedre end en gammel Zeiss med 11 sigte... Jeg har tidligere testet med min S&B 2,5-10x56 Classic UDEN lys med sigte 4 - og her er min Zenith med et meget lille fikst minimalt oplyst dot betydelig bedre.... længere er den ikke [Wink]
MEN det kræver en håndkikkert af 1. klasse sammen med riffelkikkerten for at være sikker på, at det er den rigtige gris man skyder...

Vi taler om en jagtsituation under dårlige lysforhold - under almindelige forhold kan man selv klare sig med en aimpoint, og den slags ragelse hvis man er tæt nok på [Wink]
Sidste år var den en elgjæger der skød en elgko da der var koforbud med en sådan - han kunne jo ikke se hvad det var som sprang af sted 130 meter ude...

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#31
Jeps, det er selvfølgeligt lidt uheldigt at man skal tænde for lyset for at kunne se det[Big Grin][Big Grin]

Nu har jeg nu anvendt skidtet på praktisk jagt hvor man fokuserer på selve jagten og ikke som på skydebanen hvor man også har alle mulige andre ting i hovedet...[B)]

Alt ialt vil jeg nu stadig mene at aimpointet er et ganske effektivt sigtemiddel, ihvertfald har det været det på i de jagtsituationer jeg har været i indtil videre.

Når jeg forhåbentligt inden alt for mange år skal ned og jage bøffel vil jeg have en lille kikkert på riflen og fortsat anvende aimpointet til trykjagten i polen og andre steder.

At blive "brugt" som eksempel i en debat har jeg da intet imod, sålænge det foregår som ovenfor[Big Grin][Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

.............Sort gris med sorte grantræer som baggrund...........


Du glemte lige den røde skov.............


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#33
Næee ingen rød skov hvor jeg kommer [Wink]
[Image: moon.jpg]
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

.............Sort gris med sorte grantræer som baggrund...........


Du glemte lige den røde skov.............


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#34
Jeg var på skydebanen i går dels fordi jeg skulle passede elgbanen, dels for at få prøvet min seneste dims - en Leupold VXIII 1,5-5x20 Illum. Kikkerten er indkøbt til brug på min S&L når denne er monteret med 9,3x62 piben. Den Zeiss jeg tidligere har brugt har haft for vane at slå blodige mærker i mig, og det har bestemt ikke forbedret min skydning.

Allerede under indskydningen var det klart at den lille nye med den meget større øjenafstand forbedrede skydningen. Lige så snart mit inderste jeg forstod at hvert skud ikke indebar risikoen for en ordentligt dask i panden så steg fokus på selve skiven. Og på den måde kom spredningen ned på niveau med 6,5x55'eren.

Efter indskydningen fik jeg også lejlighed til at skyde et par skud efter den løbende elg. Det gik ok, men jeg skal lige vende mig til den lavere forstørrelse. Jeg træner normalt men min 6,5x55 pibe med en Leupold 6,5-20x40 og benytter en forstørrelse imellem 12-18. Jeg er allerede sikker på at jeg bliver rigtig glad for min nye kikkert og min ikke Zeiss'en bliver en rigtig god jakt kikkert til min 308win pibe.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)