Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Strejfende hunde
#1
2 dyr skambidt i sønderjylland

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#2
Fremlysning i den lokale ugeavis - og bagefter perfekt bladskud...[Sad!]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
ikke mine ord, men: husk at have en spade i bilen

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Der står nu meget klart " Et på egnen udbredt dagblad." så den med ugeavisen går ikke.

Ubehagelig situation på alle måder er det nu. Man får nemt en helve**s ballade hvis man gør noget ved sagen, men det er på den anden side helt uholdbart ikke at gøre noget.

Så det gælder om at være helt sikker på, at man har loven i ryggen før man krummer fingeren.

Det er iøvrigt en fantastisk lovgivning at læse. Den trådte i kraft i 1957, men afløste nogle bestemmelser fra 1867 og 1872. Det var langtidsholdbar ret man bestemte dengang.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Den med fremlysning i en lokalavis, holder den også hvis man ser en hund æde løs på en skrigende rå?

Jeg er ret sikker på at jeg kommer til at tabe en kugle i retning af hunden [Sad!]

Min nabo er desværre den slags hundeejer der blot lader sine to små rotter af en ubestemmelig gårdhundeblanding løbe omkring, og forleden traf jeg dem i min mose, drivende rundt med en rå der ikke ville forlade stedet. Jeg formoder den forsvarede et lam? Da hundene ikke er tryg ved mig (I wonder why) stak de af og råen fik fred. Naboen ser sådan på det at de jo selvfølgelig skal løbe omkring, men jeg fornemmer en opblødning da hans kone ofte undskylder hundenes besøg hos os - Jeg nævner det efterhånden med store ord, og da jeg havde set det med råen lagde jeg overhovedet ikke skjul på hvem min sympati tilfalder [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#6
"§ 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden
hjemmel færdes løse på hans grund."

"§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte
har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er
ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling
af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må
dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er
besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske
gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre
husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom."

Læg mærke til, § 14 stk. 2 giver dig ret til at nedskyde hunden for at beskytte dine husdyr, din person og din ejendom. Jeg ved ikke om et rådyr på din mark er din ejendom. Det er det jo ihvertfald ikke længere når det er gået over på naboejendommen. Det hele ville være lidt nemmere hvis du havde får i mosen, og det var dem hundene jagtede. Så kunne du skyde uden varsel, men det ville nok gå lidt ud over det gode naboskab [xx(].

Det skulle ikke undre mig, om der tidligere er faldet dom i lignende sager, men jeg ved ikke hvad udfaldet er blevet. Jeg fandt engang en bog med jagtloven kommenteret. I bogen blev hver enkelt paragraf gennemgået, og der blev givet eksempler på domspraksis i sager hvor paragraffen var blevet anvendt, så man kunne få en fornemmelse af præcist hvad der var lovligt og hvad der ikke var.

Mægtig interessant læsning. Desværre købte jeg ikke bogen, og den var gammel allerede dengang, men det kunne være sjovt med en ny udgave.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg leder helt konkret efter et svar på følgende:

Må jeg som jæger nedskyde en hund der jager råvildt som i førnævnte tilfælde?

Sidste år i bukkejagten havde jeg en lignende oplevelse, dog var det bare en hund der var dum nok til at tro at den kunne få lov at komme nær et nyfødt føl...Der skal jeg ellers love for at køteren blev vist på den anden side af naboens indhegning af hoppen [Big Grin] Alt imens gik ejeren bare videre et par hundrede meter borte og lod som ingen ting [Sad!] Havde den kunnet komme op til føllet, havde jeg selv grebet ind.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#8
Hvis du mener råen på din jord er din ejendom, så skyd. Hvis din nabo mener noget andet, er det hans soleklare ret at anmelde forholdet.

I vil så få rettens ord for, hvordan retstilstanden faktisk er, og det må du selvfølgelig meget gerne referere her på siden når der er faldet dom [Big Grin]

Du kan risikere at sætte jagttegnet over styr i samme ombæring, så jeg kan godt forstå du vil have klarhed over sagen. Jeg ved ikke helt hvordan man kan søge i retspraksis for at komme svaret nærmere, men enhver dom er offentlig, så det må da kunne lade sig gøre. Danmarks Jægerforbund og Skov og Naturstyrelsen har jurister ansat, så prøv at spørge dem, og få noget ud af medlemskontingent og skattekroner.

...og husk så at fortælle os andre hvad du finder ud af [Smile]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
som amerikanerne siger S S S

jbn
Svar
#10
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Som lovens bogstav er, er det helt klart, at når en hund angriber et stykke vildt på din grund, så er det ikke tilladt at skyde den.

Tænk på, at selv jagtbare rovdyr ikke må nedlægges i fredningsperioden, hvis det fx. angriber et andet stykke vildt på din grund(fx. ræv & rålam). I naturen sker det jo hele tiden. Blot fordi det er en hund i dette tilfælde, bliver det jo ikke (mere) legitimt at skyde den.

Nøgleordene i loven, er at det er husdyr som er under angreb, og vildt på din grund går ikke under husdyr. I en dyrehave vil jeg tro at du må skyde angriberen, da dyrene der angribes jo så 'er din egendom', men det er nok en gråzone.

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Jeg er enig i det er en gråzone.

Da loven blev formuleret udgjorde husdyr en meget stor værdi. En mand som havde 12 køer var en rig mand, og mange havde kun en ko, så det var vigtigt man kunne beskytte sine værdier. Jagtretten derimod kunne nemt overlades til den lokale overlærer mod måske at modtage en enkelt hare. Jagtretten blev ikke tillagt nær samme værdi som husdyrene.

I dag får du næsten ingen penge for et får, mens jagtretten er oppe i svimlende summer, så hvis loven blev skrevet forfra i dag, kunne man godt forestille sig, at vildt ville blive sidestillet med husdyr.

Det kan også tænkes at en dommer vil mene, at da formålet med loven er at beskytte sine værdier, så kommer vildt helt naturligt ind under begrebet "ejendom".

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se nogle domme i sager der har været ført om det.

Jeg har også lært om S.S.S. men det sidste S omfatter i særdeleshed også offentliggørelse på nettet, så det er allerede for sent [Smile]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Så er den gal igen [Sad!]

Her til aften da jeg skuer over på nabo marken kommer en då travende mod min mose, og minuttet efter naboens tæppepisser. Den forsøgte at følge sporet fra dåen, men det gik åbenbart tabt for dåen drejede 180 grader og gik væk langs et levende hegn. Naboens hund snusede rundt i hjørnet hvor dåen 'forsvandt', og da jeg så vender rundt og kigger op ved min rugmark hvor då og hund oprindeligt kom til syne står naboen blot og glor på sin hund langt nede ved min mose, han end ikke kaldte på kræet [xx(]

Det endte med at hunden efter lidt tid gik hjem til sin herre som var listet hjem alene. Dåen vandrer i skrivende stund frem og tilbage langs det levende hegn. En anden nabo har et par dådyr gående i en hegning nær ved, så måske stammer dåen derfra eller den har måske blot hilst på sine artsfæller? Jeg håber nu at den bliver i området.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#14
Se nu at få fortalt den nabo at hans hunde er uønskede på din jord. Jeg har tidligere lavet et regnestykke for en hundelufter som fortalte hvad jagtlejen cirka ville være og det antal timer jeg har lagt der for at fremme jagten ganget med 150,-. Det var han ikke interreseret i at give for at lufte sin hund der [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)