Våbenteknisk Forum - VTF
Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt- og våbennyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Danske nyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Tråd: Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! (/showthread.php?tid=12176)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - RINCON - 25-03-2009

....sådan indlæg ændret og charmeskruen har fået et drej nedad....

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - Santo - 26-03-2009

Citat:quote:

Originally posted by Tikka4ever

....sådan indlæg ændret og charmeskruen har fået et drej nedad....

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde



På en måde syn for debatten, at du, på opfordring af andre debatører redigerer i dine foregående indlæg.[Sad]

Nu er der nogen der har svaret på dine oprindelige indlæg og nu fremstår deres svar som [?][?][xx(]

Jeg vil opfordre til, at man ikke redigerer på sine indlæg når der er andre der har svaret herpå, da tråden/debatten vil kunne fordrejes til noget man egentligt ikke mente.[Sad!]

Dette er off topic, men[Wink] kan man ikke bare modere i en reply fremover.[Smile][Smile]

Mvh

Santo


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - M03 - 26-03-2009

Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj

formentligt er der ikke en eneste der ikke har brudt våbenloven på et eller andet tidspunkt, og jeg tvivler meget på at vi vil nyde at få hele turen igennem systemet pga f eks at efterlade sit våben i bilen mens man på hjemvejen får en hurtig kop kaffe hos jagtkammeraten, eller lade en anden prøve et par skud med sin riffel.

mvh
Strom, naturgænger



Er det ulovligt og hvem overtræder våbenloven ? Den der låner ud og/eller den der låner ?

//M03


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - RINCON - 26-03-2009

@Santo - At jeg rettede mit indlæg, ik fordi jeg ændrede mening, men bare mere i erkendelse af at STORM har ret i at sproget burde moderers. Men det kan være svært at gi sin mening til kende hvis man ikke må sætter ord på. Men mener ikke at kraftudtryk skal indgå i standard sprogvalget.

@M03 - Jo det er ulovligt og overtrædelsen er begået af begge parter.

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - ID - 26-03-2009

Citat:quote:

Originally posted by M03

Er det ulovligt og hvem overtræder våbenloven ? Den der låner ud og/eller den der låner ?


Det er ikke ulovligt hvis du selv er tilstede - din jagtkammerat må skyde lige så tosset han vil med din riffel, blot du er til stede.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - M@X 2.1 - 26-03-2009

Kræver det ikke et riffelinstruktør bevis hos udlåneren?

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - Zoli - 26-03-2009

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=753

Citat:quote:

Paragraf 2a (Haglgevær) Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.


Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - M@X 2.1 - 26-03-2009

@Zoli

Nu var det en riffel det drejede sig om og jeg læser §1 og §2 lidt som om at det ikke er tilladt at låne sin riffel ud medmindre man har den fornødne tilladelse.

Jeg opfatter det som at rifler er omfattet at skrappere bestemmelser end haglvåben, men jeg kan jo tage fejl.

Det er lidt svært at se hvad forskel der er for rifler og haglvåben, da ordlyden i §2 og §2a næsten gælder samme område.

§2
Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom.

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - M03 - 26-03-2009

Kan i så blive enige [Big Grin]

Vil det f.eks. være ulovligt at:

a) jeg låner min riffel ud til en anden på skydebanen når jeg selv er til stede (jeg er ikke riffel instruktør) ?

b) jeg låner min riffel ud til en anden på skydebanen når jeg selv OG en riffelinstruktør er tilstede ?


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - ID - 26-03-2009

Jeg er helt sikker på at det er lovligt - uden at være instruktør.
Hvordan skulle man ellers kunne prøveskyde en riffel hos en forhandler f.eks.?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - RINCON - 26-03-2009

Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg er helt sikker på at det er lovligt - uden at være instruktør.
Hvordan skulle man ellers kunne prøveskyde en riffel hos en forhandler f.eks.?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Det kan du heller ikke uden at bryde lovgivningen. Hva der sker i praksis er noget andet. Uden instruktør bevis må du ikke lade andre benytte din riffel.

Eksempel: man og kone er begge riffel jægere og har hver sin riffel med hver sin tilladelse. De må IKKE stå i samme skab men opbevares i hver deres skab med hver sin nøgle.

Du må kun have adgang til rifler i det omfang du osse besidder tilladelser til disse. Og der er ingen bagatelgrænse.

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - yeti - 26-03-2009

b) er lovligt HIS du rækker din riffel til instruktøren som så rækker den videre. En instruktør må nemlig både modtage og udlevere skydere.


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - ID - 26-03-2009

Citat:quote:

Originally posted by Tikka4ever

Det kan du heller ikke uden at bryde lovgivningen. Hva der sker i praksis er noget andet. Uden instruktør bevis må du ikke lade andre benytte din riffel.


Jeg vil prøve at undersøge det.........det kan simpelthen ikke passe.
Personligt har jeg ikke problemet da jeg er INSTRK i FSV, men jeg kan ikke forestille mig at en ikke instruktør ikke må lade andre prøve en riffel.

En riffelinstruktørs tilstedeværelse på en bane, er jo ikke nødvendig for at skyde.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - Kima - 26-03-2009

Citat:quote:

[i]Originally posted by Tikka4everurl]


Citat:quote:

Eksempel: man og kone er begge riffel jægere og har hver sin riffel med hver sin tilladelse. De må IKKE stå i samme skab men opbevares i hver deres skab med hver sin nøgle.

Du må kun have adgang til rifler i det omfang du osse besidder tilladelser til disse. Og der er ingen bagatelgrænse.


Øhh, jeg mener at det blev ændret til at man indenfor husstanden må have våbnene i samme skab, ellers ville det jo osse være ulovligt at låne konen/ungerne feks. bilnøglen uden at afmontere nøglen til våbenskabet.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - RINCON - 26-03-2009

I så fald er det sket inden for et år. Sidst vi havde øl på højkant omkring samme problemstilling med et par venner tabte jeg nemlig :-(

Jeg har heller ikke den store nøgle til at sætte i mit nøglebundt og konen har sku da hendes egne nøgler [Smile] og hvis hun ikke har er der sikkert en grund dertil[Wink]

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - Farmor - 26-03-2009

Jeg mener altså også at man SKAL være riffelinstruktør for at overlade riflede våben til en person uden tilladelse. Det er vel også derfor der skal være en uddannet riffelinstruktør til stede ved enhver skydning, på en godkendt bane.
Og så vidt jeg er orienteret, må man indenfor samme husstand opbevare våben i samme skab. Her i huset er vi 3 jægere, og har to skabe. Og det er ikke et problem iht. vores lokale politi og våbenkontor. (ikke det store problem for mig personligt, da jeg har vekselpibe tilladelser til begge min mands piber [Wink] Men ikke til hans øvrige "Legetøj")
Og jeg mener faktisk at den med våbenopbevaring i samme skab, blev lavet om et par år før Raunkjær gik som formand for DJ.

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - ID - 26-03-2009

Citat:quote:

Originally posted by Farmor

...............Det er vel også derfor der skal være en uddannet riffelinstruktør til stede ved enhver skydning, på en godkendt bane...........


Det er ikke korrekt, der skal ikke være en uddannet riffelinskruktør til stede ved enhver skydning på en godkendt bane.

Og hvad er det lige med de der riffelinstruktør uddannelser. Som jeg forstår det er det ikke en uddannelse som er offenligt godkendt (juridisk godkendt) - det er kun i DJ den er godkendt....er det korrekt? Kurserne i DJ regi er på 2 dage!!!!!! Til sammenligning er FSV's INSTRK-uddannelse, som er baseret på FKUPUB PS. 180-6 "Undervisning i praksis", absolut ikke et kursus der overståes på 2 dage - efter INSTRK-uddannelsen kommer så yderligere SKYLÆ-uddannelsen. Jeg er helt på det rene med at FSV's uddannelse er bredere og omfatter langt flere våbentyper men at man skulle kunne blive INSTRK på en weekend og derved opnå rettigheder/kompetencer som nævnt tidligere i tråden, lyder ikke realistisk.
Derfor er jeg lidt skeptisk overfor om en riffelinstruktør i DJ regi har så mange rettigheder som en almindelig autodidakt skytte ikke har.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - STROM - 26-03-2009

Det er vel også derfor der skal være en uddannet riffelinstruktør til stede ved enhver skydning, på en godkendt bane.
halløj Farmor
er du sikker på det[?]

mvh
Strom, naturgænger


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - Farmor - 26-03-2009

Det er jeg næsten 100% sikker på. Vi er ude i noget forsikring her. Men om man er uddannet inden for forsvaret, hvilket i sagens natur giver en betydeligt bredere og længere uddannelse, eller som jeg i DJ regi, må man IKKE overdrage riflede våben til personer der ikke er i besiddelse af en gyldig våbentilladelse til pågældende riflede våben, uden at være instruktør. Jeg selv, og andre af vores instruktører, bliver ofte ringet op for at afhente rifler hos den lokale våbenpusher, som evt. købere skal afprøve, netop fordi vi må i kraft af vores instruktørbevis, og ingen hos våbenpusheren har et. Og så gælder mit vel kun for jagtrifler, eller det går jeg da stille og roligt ud fra.
Som privat mand/kvinde, må man jo heller ikke overlade en jagtriffel til en evt køber ved en privat handel, før vedkommende køber stiller med en gyldig våbentilladelse. Det var den besked jeg fik fra vores søde våbenlovskyndige dame, da vi havde en riffel til salg.
Om der gælder andre regler indenfor forsvaret, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men kunne da forestille mig at det ville blive et enormt administrationsarbejde, hvis et nyt hold soldater/rekrutter skulle have personlige tilladelser 2 gange om året. Det bliver vel så opvejet af den noget mere udvidede uddannelse forsvarets instruktører har.

Vi havde faktisk en tråd for et stykke tid siden, hvad der var påkrævet for skydninger i DJ-regi/ privat, for at være dækket af hhv jagttegnsforsikringen og DJ`s forsikring.

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.


Danmarks Jægerforbund forsvarer Bendt Bendtsen! - Walnut - 26-03-2009

Citat:quote:

Originally posted by Farmor

Det er jeg næsten 100% sikker på. Vi er ude i noget forsikring her. Men om man er uddannet inden for forsvaret, hvilket i sagens natur giver en betydeligt bredere og længere uddannelse, eller som jeg i DJ regi, må man IKKE overdrage riflede våben til personer der ikke er i besiddelse af en gyldig våbentilladelse til pågældende riflede våben, uden at være instruktør. Jeg selv, og andre af vores instruktører, bliver ofte ringet op for at afhente rifler hos den lokale våbenpusher, som evt. købere skal afprøve, netop fordi vi må i kraft af vores instruktørbevis, og ingen hos våbenpusheren har et. Og så gælder mit vel kun for jagtrifler, eller det går jeg da stille og roligt ud fra.
Som privat mand/kvinde, må man jo heller ikke overlade en jagtriffel til en evt køber ved en privat handel, før vedkommende køber stiller med en gyldig våbentilladelse. Det var den besked jeg fik fra vores søde våbenlovskyndige dame, da vi havde en riffel til salg.
Om der gælder andre regler indenfor forsvaret, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men kunne da forestille mig at det ville blive et enormt administrationsarbejde, hvis et nyt hold soldater/rekrutter skulle have personlige tilladelser 2 gange om året. Det bliver vel så opvejet af den noget mere udvidede uddannelse forsvarets instruktører har.

Vi havde faktisk en tråd for et stykke tid siden, hvad der var påkrævet for skydninger i DJ-regi/ privat, for at være dækket af hhv jagttegnsforsikringen og DJ`s forsikring.

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.



I omtalte tråd mente en eller anden at vide, at tilladelsen til en bane er betinget af, at der er en uddannet instruktør til stede under skydning.
Walnut