Våbenteknisk Forum - VTF
Walnuts skæfteværksted - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=40)
+--- Tråd: Walnuts skæfteværksted (/showthread.php?tid=15549)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

[Image: DSC04409.jpg]

Jeg er næsten færdig med restaureringen af det gamle fine skæfte. Jeg har ladet det trække skæfteoilen første gang. Jeg er rigtig godt tilfreds med reparationen bag sikringsknappen. Det stykke, som jeg nedfældede, er pudset i form og farvet med brun narvsværte.Det kom fint til at passe med kanterne på siderne af topflangen. De har med tiden samlet olie op og er blevet brunlige. Det sidder dybt og kan ikke slibes væk uden at komme langt under niveauet for topflangen.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - CP - 15-02-2011

Ang. Puma kniven: Niks - så let for du ikke lov at slippe - ihvertfald ikke uden at blive svinet, men det havde du vel heller ikke regnet med.[Big Grin]

I et af de sidste numre af Jæger var der en rubrik på en af de sider med diverse nyheder og lign., med nogle fuldtangeklinger i Damask stål[:p], rigtig flotte og til en overkommelig pris. En af klingerne ligner klart en efterligning af Frost KB LL95 klingen som efter min mening er en utrolig universal kniv - absolut min fortrukne hvis jeg bygger fuldtange knive.

Hvis du kan få dig taget sammen til at jeg skal indlemmes i Mafia'en,(internt snak) kan jeg tage nogle stykker med du kan prøve at se med fingrene.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Ang. Puma kniven: Niks - så let for du ikke lov at slippe - ihvertfald ikke uden at blive svinet, men det havde du vel heller ikke regnet med.

I et af de sidste numre af Jæger var der en rubrik på en af de sider med diverse nyheder og lign., med nogle fuldtangeklinger i Damask stål[:p], rigtig flotte og til en overkommelig pris. En af klingerne ligner klart en efterligning af L95 klingen som efter min mening er en utrolig universal kniv - absolut min fortrukne hvis jeg bygger fuldtange knive.

Hvis du kan få dig taget sammen til at jeg skal indlemmes i Mafia'en,(internt snak) kan jeg tage nogle stykker med du kan prøve at se med fingrene.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



[Big Grin] Jeg tager svineren! Alligevel vil jeg gerne have lov til at se med fingrene, når du lander i mit værksted [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

[Image: DSC04367.jpg]
[Image: DSC04407.jpg]
[Image: DSC04410.jpg]

Det har ikke været meningen at få det gamle skæfte til at ligne et nyt. Det lader sig også vanskeligt udføre. Meningen er vel nærmere at få det til at ligne et ældre og velholdt skæfte.Fremover skal det plejes med olie, indtil det er mættet. Det er så udenfor min rækkevidde [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 15-02-2011

Hvordan har du fået renset netskæringerne for den gamle olie?

[Image: chasse009.gif]


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Hvordan har du fået renset netskæringerne for den gamle olie?

[Image: chasse009.gif]



[Image: DSC04411.jpg]

Hej Vilsgaard.
På dette skæfte var der ikke kun tale om at rense de gamle netskæringer. Pyramiderne var ikke eksisterende. Derfor valgte jeg, som det første, at trække de linier jeg kunne se op med netskæringsjern. Jeg var bange for, at en afrensning kunne fjerne de sorte linier og dermed gøre det vanskeligere at se disse. Efter optrækningen skurede jeg skæftet i en stærk blanding af Ajax fra Fruens arsenal af rengøringsmidler. Det fjernede fedt og snavs. Efter tørring kunne jeg mærke, hvordan cutteren bed for alvor. I første optrækning kunne jeg mærke at fedt og snavs forhindrede jernet i at få fat i overfladen.Efterfølgende var arbejdet meget lig en almindelig netskæringsprocedure.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 15-02-2011

Det er fordi jeg skal igang med at gøre noget ved det rødvinsmarinerede skæfte på min gamle Toz 17-01. Netskæringerne ved grebet er meget grove, og ser nærmest ud som om de er stanset i (langt fra kønt.. Det er lakeret, så jeg går ud fra at lakfjerner er det nemmeste.

[Image: chasse009.gif]


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Det er fordi jeg skal igang med at gøre noget ved det rødvinsmarinerede skæfte på min gamle Toz 17-01. Netskæringerne ved grebet er meget grove, og ser nærmest ud som om de er stanset i (langt fra kønt.. Det er lakeret, så jeg går ud fra at lakfjerner er det nemmeste.

[Image: chasse009.gif]



[Big Grin] Der er måske en god grund til, at det er rødvinsmarineret! [:I] Ligner netskæringen ikke noget, der passer til det værktøj, vi plejer at bruge, er der måske materiale nok til, at du kan slibe de eksisterende væk og lave din første netskæring?

Tilføjet: Finder jeg en rød stang dynamit, der ligger og flyder, planter jeg den i røven på ham den snigende og snusende krybskytte og sætter ild til den! [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 15-02-2011

Walle nu må du besinde dig og være lidt tolerant over for mine skøre påhit! Livet skal ikke være så kedeligt :o)

Nej.. jeg tror at det er alt for groft, men kan selvfølgelig prøve at skære dem op når værtøjet engang når til min hoveddør. Men indtil da tror jeg at den står på lakfjerner og så tandbørste i netskæringerne.

Hvilken bejdse vil du anbefale før oliering, sprit eller vand?

[Image: chasse009.gif]


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Walle nu må du besinde dig og være lidt tolerant over for mine skøre påhit! Livet skal ikke være så kedeligt :o)

Nej.. jeg tror at det er alt for groft, men kan selvfølgelig prøve at skære dem op når værtøjet engang når til min hoveddør. Men indtil da tror jeg at den står på lakfjerner og så tandbørste i netskæringerne.

Hvilken bejdse vil du anbefale før oliering, sprit eller vand?

[Image: chasse009.gif]



Jeg bruger altid narvsværte/ spritbejdse til at farve med. Det har været med i husholdningen, siden jeg startede med knivbygning. Her brugte jeg det til at indfarve læderet med. Det kan fåes i mange farver. Jeg bruger næsten udelukkende den brune.

Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 15-02-2011

Jamen det vil jeg da så vælge at bruge også.. Hvad med den skæfteolie der er farvet, duer det ikke lige så godt.

[Image: jaeger4.gif]


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Jamen det vil jeg da så vælge at bruge også.. Hvad med den skæfteolie der er farvet, duer det ikke lige så godt.

[Image: jaeger4.gif]



[Big Grin] Bare noget der står stille og ikke har en lang næse!
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 15-02-2011

Er det her bedre

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 15-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Jamen det vil jeg da så vælge at bruge også.. Hvad med den skæfteolie der er farvet, duer det ikke lige så godt.

[Image: jaeger4.gif]



Der er mere piv i en brun narvsværte,og uden at have belæg for det vil jeg også mene, at den trænger dybere ned i træet.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 15-02-2011

Det må jeg se om jeg kan opdrive et sted.. Påfører du med pensel eller lille svamp med klud om?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 16-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Det må jeg se om jeg kan opdrive et sted.. Påfører du med pensel eller lille svamp med klud om?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"



Det kan fåes mange steder. Jeg plejer at hale det hjem fra Knivmager Jørgen Hanghøj.Er det store flader, bruger jeg den kugleformede "pensel", som jeg ikke kan huske, hvad hedder. Dem har han også.
Tilføjet: De små kugleformede pensler hedder ULDPENSLER
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Schönauer - 16-02-2011

Sidst jeg købte narvsværte, var det i en hælebar[:o)] [Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 16-02-2011

Kom faktisk til at tænke på, at jeg også har haft købt det ved en gammeldags skomager for over 30 år siden. Så det er ud i fædrelandet en tur.

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - bigfoot - 16-02-2011

Det fås mange steder....

http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=31

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 16-02-2011

Tak for den Storfod.. Det gjorde livet lidt lettere :o)

"Nu helt uden irriterende gifbillede"