Våbenteknisk Forum - VTF
Walnuts skæfteværksted - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=40)
+--- Tråd: Walnuts skæfteværksted (/showthread.php?tid=15549)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 06-04-2011

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det ku' du jo bare have sagt straks til os langsommere i optræket. Som jeg skrev i en rettelse til mit indlæg gaar jeg ud fra at du ogsaa 'timer' skruerne som paa en Rolls Royce.
H



[:0] Hvis man ikke timer skruerne korrekt på VTF, er der kontant afregning omgående![Big Grin] Det bliver så alligevel undertegnede, der skal afslutte bagkappen med en montering.Jeg er i gang med det. Bagkappen skal pudses nænsomt sammen med bagskæftet, der skal af med den gamle farvede olie. Bagskæftet er af nyere dato og har fået en rød tone for at matche det oprindelige forskæfte, der var rødtonet.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 07-04-2011

Skylder du ikke at fortælle hvordan den gik med den grå ulv i måde Walnut?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 07-04-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Skylder du ikke at fortælle hvordan den gik med den grå ulv i måde Walnut?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"



Gennemskuet Vilsgaard! [Big Grin] Skjult dagsorden. Du leger med tanken om at eje denne fede kaliber. Jeg undlader derfor at skrive, at det gik
[8D][8D][8D][Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 08-04-2011

Selvfølgelig vil jeg da gerne eje denne fede kaliber, men er da osse interesseret i at høre om den grå ulv opfører sig pænt efter den er blevet opereret :o)

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - lollænder - 08-04-2011

Jammen så siger jeg det igen. Torx løser problemerne med at trimme skruerne til bagskæftet.

Nej rigtig flot arbejde med den kappe. Selvfølgelig kræver det helt nytrimmede skruer for optimal synseffekt.


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 18-04-2011

[Image: DSC04613.jpg]

Jeg har, i dag, afsluttet arbejdet med bøffel bagkappen. Kappen er limet på og er, langsommeligt, filet og pudset sammen med bagskæftet.Langsommeligt, fordi værktøjet skal styres med max. kontrol, da der ikke skal tages træ fra bagskæftet.De gamle og fine skæfteskruer passede til den forrige kappe. For at kunne få kærvene til at stå lodret i denne kappe, er skruerne limet i. Kærvene er flugtet med en stållineal... Hogmeister [Big Grin]..as usual.
Ejeren vil selv pudse resten af bagskæftet af.
Kaffabøflen tog livet af den grove krumme nålefil, der uddybede sporene efter udlægning.Den er nu slidt op og kasseret [B)]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Club338 - 18-04-2011

Igen et nydeligt stykke arbejde, Walnut! [Smile]

Men hvorfor laver du ikke selv nogle skruer, der passer på alle måder og kan lines pænt op - måske kunne du lave dem i valnød? [Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 19-04-2011

Citat:quote:

Originally posted by Club338

Igen et nydeligt stykke arbejde, Walnut! [Smile]

Men hvorfor laver du ikke selv nogle skruer, der passer på alle måder og kan lines pænt op - måske kunne du lave dem i valnød? [Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)



[Image: DSC01261.jpg]

Hotlips har skruer af valnød [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 20-04-2011

[Image: DSC04626.jpg]

Jeg har lige hængt mit næste riffelprojekt i loftet - efter den første lakering.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 25-04-2011

[Image: DSC04645.jpg]
[Image: DSC04646.jpg]
[Image: DSC04647.jpg]
[Image: DSC04648.jpg]

Efter at have knoklet på at gøre båden sejlklar, at have lavet skæfte til en softgun, at have lavet en bagkappe færdig og have taget fat på et o/u forskæfte trængte jeg til at slappe lidt af i dag [Big Grin] Det har jeg så gjort med dette fuskeprojekt.Skallerne skal monteres skjult for ikke at forstyrre de små flader.
Jeg har en drøm om at se den svenske sommerbuk gennem Finns fine brugte Zeiss og at slippe en 6X70 BT fra den lille J.P Sauer Tell. Jeg vil også gerne brække den nedlagte buk med denne lille fine kniv, som jeg forsøger at gøre til min egen med en omskæftning. Der er ikke "meget kød" på en så lille ting, men jeg har så forsøgt at finde unikke partier i noget opskæring fra et skæfte til en salonriffel.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 25-04-2011

[Image: DSC04650.jpg]

Farver i Claro er lunefulde [B)]. De farver, der førte til valget af disse skaller, er stort set forsvundet. Det giver en ny situation. Jeg har også overvejet Kaffabøffel ( og nu) med netskæring.
Skallerne på billedet er tru-oil slebet. Der er slebet i tru-oil olien for at fylde porerne.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 26-04-2011

[Image: DSC04652.jpg]
[Image: DSC04651.jpg]

Uden håb om at kunne tænde farverne på de forrige, og nu kasserede skaller, har jeg fundet nye i resterne. Det er til gengæld et sikkert hit, hvad angår udfaldet af farverne. Det er fra Tell skæftestykket, og det færdige forskæfte giver et godt indtryk af et klassisk stykke valnød i god kvalitet.
Jeg har overvejet at runde kanterne på holkstykket og på bagendestykket.De står helt skarpe. Omvendt giver kanterne også et godt greb.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 09-05-2011

[Image: DSC04676.jpg]

Efter et forlis med en knast gennem den ene af flangerne på Tell skæftet har jeg lige, efter nogle timers tilpasning, begravet systemet i et nyt stykke valnød. Jeg kunne ikke dy mig for at lave en opstilling med stumperne, der skal stykkes sammen inden 16. august.
Da det første bagskæfte blev kasseret, røg det færdige forskæfte samme vej.Jeg kunne tage et fint stykke til forskæfte fra denne blank, så jeg kommer så tæt på som muligt.
Jeg har omgående fået tilsendt et erstatningsstykke i stedet for det kasserede. Nu skal jeg så slås med PD om momsen igen [B)] Jeg har skrevet til dem (i Kastrup) om sagen, og de svarede at sagen formentlig, i første omgang, ville blive behandlet som en ny import med deraf følgende udgifter. Sælger har, efter mit ønske, angivet varens værdi til nul og har skrevet replacement på pakken. Spændende at se, hvad der sker.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 09-05-2011

Den glæder jeg mig dælme til at se forme sig til en lille smækker sag...! Skal den så hedde Wilhelm?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 10-05-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Den glæder jeg mig dælme til at se forme sig til en lille smækker sag...! Skal den så hedde Wilhelm?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"



Der er ikke meget Wilhelm over den [:I]. Den er ikke meget større end en mindre, ældre, luftbøsse [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Harrison - 10-05-2011

Hej, kan se at der lidt tid siden du har kommet med lidt nyt! ER meget interesseret i dit projekt da jeg selv også holder af at arbejde med træ. Men du er lysår længere fremme... Laver du også arbejde for andre... GH Harrison


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 10-05-2011

Citat:quote:

Originally posted by Harrison

Hej, kan se at der lidt tid siden du har kommet med lidt nyt! ER meget interesseret i dit projekt da jeg selv også holder af at arbejde med træ. Men du er lysår længere fremme... Laver du også arbejde for andre... GH Harrison



Hej Harrison.
Velkommen til [Smile]
Jeg laver ting for andre, og det er en af forklaringerne på, at jeg ikke har lavet større ting (til mig selv) i et stykke tid. Jeg har ikke tid til mere pt. Jeg har nogle ting inde, der skal være færdige først. Denne lille Tell bliver taget ind imellem andre ting.

[Image: DSC04677.jpg]

Jeg har brugt tid på at få det hele til at sidde rigtigt og samlet i dag.Jeg valgte ved ilægningen at skille over og underdel ad. Først og fremmest fordi jeg kunne se, at systemet ikke har været rengjort ordentligt i lang tid. Det var ikke muligt at komme til skruer og andet uden at adskille. Det var dejligt at sætte de rengjorte dele sammen igen.Det var så en fin sidegevinst at overdelen med de to buer kunne tages for sig selv. Der skal udstemmes op i skæftet for at gøre plads til diverse dimser. Det blev så finjusteret i anden omgang, og der blev arbejdet efter "sodemetoden". Nu er der bare almindelig formgivning tilbage inden netskæring og overfladebehandling.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 11-05-2011

[Image: DSC04680.jpg]

Mens jeg var i gang med at slibe Tell skæftet udendørs kom PD..... med en pakke. Mine bekymringer er forsvundet som dug for solen [Smile] Sælger havde skrevet value som et nul og havde skrevet "replacement", som jeg bad ham om.Valnøddestykket gled glat igennem [:o)][Smile] Erstatningstykket ligger væsentlig højere i grade en det kasserede [:p]

[Image: DSC04681.jpg]

Slibningen af Tell skæftet er for første gang foretaget med korn 60 på rondelpudseren. Denne kornstørrelse kan bestille noget og "pakker" ikke med støv. Det er lige spændende at lukke et stykke valnød op hver gang. Åretegningerne ser fine ud, og det meste vil holde formgivningen ud. Jeg håber så på, at der dukker mere spændende op længere inde. Fint med en kindpude på venstre side [Smile]. Her ligger mineraler, der kan reddes af netop samme pude.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 13-05-2011

[Image: DSC04683.jpg]

Jeg er faktisk så langt, at jeg godt kunne skyde ind i Måde på søndag [8D]..... næsten. Jeg tror, jeg bliver nødt til at have den forbi en old scool bøssemager. Den spænder ikke hanen, hver gang jeg knækker den[B)] Jeg har studeret hanens vandring, når systemet har været afmonteret. Jeg går ud fra, at aktivering af bøjlen under aftrækkersættet er nok til at spænde hanen. Den gør hver gang et forsøg men bliver ikke hængende, spændt, hver gang.
Ved denne skæftning er jeg blevet hængende længere end normalt ved det roterende værktøj. Jeg har brugt rondelpudseren og ikke mindst vinkelsliberen mere end normalt. Efter at have brugt den knoprede slibeskive i vinkelsliberen, lod jeg den afløse af en mere nænsom lamelskive. Jeg kan nu gå hurtigt frem med raspe og andet mindre værktøj. Jeg er ved at trække kindpuden op ved pistolskæftet. Jeg har, også denne gang, været uartig og har lavet skæftet væsentligt mere fyldigt end det originale. Jeg synes, at de ældre skæfter ofte er flade og skarpe i linierne.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 19-05-2011

[Image: DSC04689.jpg]

Jeg har i dag rejst mig efter at have været totalt udraderet af en influenza 40 + grader. Den ramte søndag morgen [B)]
Det lille Tell skæfte er nu klar til sandpapir og overfladebehandling. Det er et meget specielt look, der fremkommer, når dette stykke bliver vådt. Kan jeg ikke vænne mig til det, må jeg lave et nyt [:o)]
Jeg har sat tempoet lidt op,med et par invitationer til dansk forårsbuk i udsigt [:p] Det kunne da være sjovt at øve sig en enkelt gang herhjemme, inden det går mod NØ i august [Smile]
Walnut