Våbenteknisk Forum - VTF
Walnuts skæfteværksted - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=40)
+--- Tråd: Walnuts skæfteværksted (/showthread.php?tid=15549)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 20-05-2011

[Image: DSC04692.jpg]

Da jeg i dag skulle tru-oil behandle skæftet, fik jeg den idé, at jeg ikke ville nedslibe efter vandbejdsningen - inden oliebehandlingen, der rejser træets årer.Jeg oliesleb direkte på den ru overflade. Jeg er overbevist om, at det gav mere materiale til at fylde porerne med. Jeg kan se det på skæftet efter den første slibning og den første påstrygning. Jeg har de sidste gange anvendt en engangsvaskeklud til påføringen. Det er en nem og fin løsning. Jeg klipser lidt i kanterne af en tilklippet størrelse skumklud.
Inden jeg begyndte oliebehandlingen, sleb jeg først med den røde korn 240, hvilket ikke gav noget. Den sorte korn 180 er meget effektiv og efterlader en god overflade. Den bruger jeg også til de første nedslibninger.

[Image: DSC04691.jpg]
[Image: DSC04690.jpg]

Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 01-06-2011

[Image: DSC04702.jpg]
[Image: DSC04703.jpg]

Jeg mangler nu kun at montere en rembøjle i bagskæftet, inden det kan monteres. Alt er gået godt - efter forliset af det forrige stykke. Bagkappen er en Pachmayr Old English str. small. Denne bagkappes form svarede til mit ønske om at gøre bagskæftet mere fyldigt end det originale.Egentlig ville jeg have monteret en Red/ Orange bagkappe, men den kunne jeg kun finde i 1", hvilket jeg fandt for voldsomt. Den brune svinger fint med løden i træet.Den originale roset, i bunden af pistolskæftet, var fuldstændig intakt og er genanvendt.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - JoeMcVey - 02-06-2011

Hæ, det er jo fuldstændig ligesom "troldmandens værksted" Det er fedt at følge med i hvordan tingene udvikler sig gennem processen. Stor inspiration.

Joe

http://www.jagtbloggen.dk


Walnuts skæfteværksted - Doktor - 26-06-2011

Hej
Faldt over denne tråd om dit skæfteværksted. Flot arbejde. Laver du skæfter for andre? Jeg har et engelsk haglgevær eller to, der godt kunne bruge et nyt skæfte.

FN


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 26-06-2011

Citat:quote:

Originally posted by Doktor

Hej
Faldt over denne tråd om dit skæfteværksted. Flot arbejde. Laver du skæfter for andre? Jeg har et engelsk haglgevær eller to, der godt kunne bruge et nyt skæfte.

FN



I begrænset omfang arbejder jeg også for andre. Lige pt. er der ikke hul til noget.Der er også et par stykker i kø til modifikationer.Du kan spørge/ skrive PM, hvis du vil have yderligere oplysninger.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 07-08-2011

[Image: DSC05006.jpg]

Jeg er ved at lægge sidste hånd på et forskæfte, og jeg er kommet helskindet igennem. Der er særlige udfordringer i et forskæfte til en o/u.Markant adskiller arbejdet sig først og fremmest ved de store dybder, der skal fræses i. Når man, som jeg, kun råder over en Jem&Fix fræser, skal der tænkes kreativt. De jern, jeg råder over, giver ikke mulighed for at nå ned i 52mm, som var kravet denne gang. Jeg kunne strække mig til 49mm, og jeg havde et lille område, der måtte laves i hånden. Det gik så også uden problemer.Jeg kunne ved dette forskæfte ikke bare bøvle på, fordi der under haglløbet sidder et kugleløb[:o)]Det giver en udfræsning, der "spidser" ind nedad. Jeg måtte investere i det slanke jern, som ses på billedet. Raspen ved siden af var rigtig fin til at undersænke siderne med.
Jeg kunne godt bruge et indspark på, hvilke muligheder der er for at kunne arbejde i ekstra dybde. Bl.a. hvor jernene kan købes.
Forskæftet bliver gjort færdig i næste uge, hvor jeg også skal pakke........[:p][:p][:p]....[?] hvor mange nætter skal vi sove inden....[Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - blackbird - 08-08-2011

http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/tilbehoertmaskiner/fraesendevaerktoej/tilbehoertiloverfraeser/fraesejernm8og12mmskaft/fraesejernsaet/profilfraesersaet_10225/?rel=topsale

CMT har en del forskelligt
http://www.cmtutensili.com/viewdoc.asp?pars2=3~184~6~2~2

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 08-08-2011

[Image: DSC05008.jpg]
[Image: DSC05009.jpg]
[Image: DSC05010.jpg]
[Image: DSC05011.jpg]
[Image: DSC05020.jpg]
[Image: DSC05021.jpg]

Blackbird: Tak for linket.
Graden holdt sig stabil igennem hele formgivningen. Ingen ubehageligheder af nogen art dukkede op under slibningen på rondelpudseren. Jeg valgte denne gang båndsaven fra og pudsede mig hele vejen ind til den endelige form. Jeg har anvendt korn 60, som kan anbefales, når der er tale om et større pudsearbejde. Forskæftestykke kom i sin tid meget belejligt som et "ekstrastykke" fra Utah. Et bagskæfte havde medbragt to forskæfter, og det passede perfekt til dette kombivåbenprojekt.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 10-08-2011

[Image: DSC05013.jpg]
Der blev tid og overskud til at montere skallerne på den lille Puma kniv. Skallerne er monteret med epoxy og skjulte nitter. Jeg er begyndt på en tru-oil behandling, som jeg gerne vil se i noget arbejdsprøvning [Big Grin]


Walnuts skæfteværksted - Slawter - 10-08-2011

Hermed en opfordring til en Tru-Oil-behandlings-walkthrough-med-billeder og forklarende tekst Hr. Walnut Smile

"At ramme ved siden af er også at ramme!"


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 11-08-2011

Walle har sikkert ikke længere mulighed for at skrive.. Han er nok blevet ramt af en sjælden syge der hedder "Svensk Bukkefeber".. Den indtræder typisk en uges tid før jagten på de svenske bukke går ind.. Walle sidder garanteret ude på trappen ved hoveddøren, med taskerne og bøsserne pakket, og fremstammer sikkert med bævende stemme noget a lá "Jeg vil altså til Sverige nu ja jeg vil". [Smile]

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 11-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Slawter

Hermed en opfordring til en Tru-Oil-behandlings-walkthrough-med-billeder og forklarende tekst Hr. Walnut Smile

"At ramme ved siden af er også at ramme!"



Det kan nu gøres på en lille lap.Porerne i træets overflade skal fyldes. Det kan gøres ved "sanding". D.v.s. at man sliber materiale ned i disse porer med en olieslibning. Materialet er træet selv blandet med tru-oil.Efter olieslibningen kan man med en klud/ spartel fjerne det materiale, der ikke befinder sig i hullerne. Man kan også lade det sidde og senere slibe det væk, når det er tørt.Processen gentages indtil hullerne er fyldte. Derefter kan man efter smag opbygge et større eller mindre "glaseret" lag. Jeg stryger det på med en hjemmelavet pude af brugt linned fyldt med vat.Der slibes let mellem de enkelte lag. Synes man, at den højblanke overflade har for meget NIF [Big Grin], kan man dæmpe den med en eller anden form for polerepasta. Birchwood Casey laver selv en til formålet: Stock Sheen & Conditioner.Samme kan også bruges til at pifte matte og slidte overflader op med.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 11-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Walle har sikkert ikke længere mulighed for at skrive.. Han er nok blevet ramt af en sjælden syge der hedder "Svensk Bukkefeber".. Den indtræder typisk en uges tid før jagten på de svenske bukke går ind.. Walle sidder garanteret ude på trappen ved hoveddøren, med taskerne og bøsserne pakket, og fremstammer sikkert med bævende stemme noget a lá "Jeg vil altså til Sverige nu ja jeg vil". [Smile]

"Nu helt uden irriterende gifbillede"



[Big Grin] Ha! Hellere tage bukkefeberen her hjemme på trappen end i stigen....altså den voldsomme udgave [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 20-08-2011

[Image: DSC05023.jpg]
[Image: DSC05022.jpg]
[Image: DSC05025.jpg]
[Image: DSC05024.jpg]

Har sendt disse "godnatbilleder" til ejeren af bochbüchsen. Jeg har lige klikket det på og er færdig med det. Dejligt! Er der mere rødvin....... [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Vilsgaard - 20-08-2011

Det ser dælme godt ud Walnut.

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 21-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Det ser dælme godt ud Walnut.

"Nu helt uden irriterende gifbillede"



[Smile] Takker. Det er et privilegie at arbejde i træ, der er så fint som dette.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Schönauer - 21-08-2011

Som sædvanligt - flot arbejde.

Er det kernetræ fra Svensk skovfyr[?][^]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
[Image: cowboy_chewing_small.gif]


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 21-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Som sædvanligt - flot arbejde.

Er det kernetræ fra Svensk skovfyr[?][^]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
[Image: cowboy_chewing_small.gif]



[Big Grin] Selvfølgelig er det det! Der er mulighed for at akkumulere en del fortjeneste på et stykke svensk kærnetræ. Der bliver så, oveni, lidt udgifter til diverse bejdser..... og så skal man kunne både tegne og male i 3D [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Schönauer - 21-08-2011

[/quote]
[Big Grin] Selvfølgelig er det det! Der er mulighed for at akkumulere en del fortjeneste på et stykke svensk kærnetræ. Der bliver så, oveni, lidt udgifter til diverse bejdser..... og så skal man kunne både tegne og male i 3D [Big Grin]
Walnut
[/quote]

Du har mange uopdagede talenter[Big Grin]

Du må give et online kursus i 3D maling[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
[Image: cowboy_chewing_small.gif]


Walnuts skæfteværksted - rydstrøm - 01-09-2011

Hej Walnut.

Jeg beundrer alt det arbejde du arbejder - det er dælme flot, og sender lige en tak for at du deler det med alle os andre.

Hvad med din kniv? Har den ikke fået noget at opholde sig i....? Du overrasker ikke mig, hvis du også laver et sublimt læderarbejde.

Mange hilsner - Per