Våbenteknisk Forum - VTF
Walnuts skæfteværksted - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=40)
+--- Tråd: Walnuts skæfteværksted (/showthread.php?tid=15549)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 25-01-2011

[Image: DSC04354.jpg]

Jeg har monteret stikket med bolte i 8mm. Jeg fandt nogle fine vingemøtrikker, der gør det til "tilnærmet snaplås". Stikket er anbragt, så det kan sidde permanent uden at genere det forskelligartede arbejde, der foregår. Trænger jeg til at se bordet uden stikket, kan jeg tage det af og lade trefoden sidde. Har jeg brug for rent bord,kan trefoden også fjernes hurtigt. Stikket lukkede sig stabilt og kraftfuldt om dette groftudskårne riffelskæfte. Kombineret med barclampen som støtte fungerer det hele fint. Umiddelbart vil jeg mene, at man med en foring i kæberne også kan anvende stikket som "servicebænk" for færdige rifler.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 27-01-2011

Kære Dagbog [:X]
Det har været en sindsoprivende dag [Big Grin] Jeg har kørt mig rygproblemer til [Big Grin] Jeg har afleveret Den Grå Ulv, der får nyt gab at hyle igennem [}Smile] Jeg har set dimser, der skal blive til en ny "retrostyle" rail til den lille J.P. Sauer Kiplauf. Jeg har befamlet en kapital Elefantklasker ! Jeg har udvekslet Nørdtanker med en anden våbentosse.Godnat... og sov godt [Smile]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 29-01-2011

[Image: DSC04358.jpg]
[Image: DSC04362.jpg]
[Image: DSC04363.jpg]

Jeg har lige afsluttet en lille øvelse i restaurering af et gammelt mumificeret forskæfte. Alle pyramiderne er slidt ned til todimensionelle figurer. Enkelte småskader i form af trykmærker og udtrædning af olie. Inden jeg tog fat på rengøring af forskæftet, valgte jeg at skære linierne op. Da det var gjort, blev forskæftet skuret i rent ajax, skyllet og derefter tørret.
Den skarpe cutter blev derefter, med megen forsigtighed,kørt i dybde.
Efterfølgende er der kørt med pointer long fine og pointer short på de trange steder. Netskæringen er oprindeligt udført med fin sikkerhed, men jeg ville dog ikke have valgt at lægge pyntelinier så yderligt, at der ikke er plads til spidserne i enderne. Jeg har været loyal overfor den oprindelige netskærer og har skåret dem op uden ændringer. Da jeg bare pjatter rundt med netskæring, uden at skulle leve af det, har jeg gjort færdig ved kanterne, hvor der ikke tidligere har været skåret i fuld dybde.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Club338 - 29-01-2011

Forbløffende forvandling. Det er rigtig godt at kunne se forskellene igennem de tre trin. Smukt arbejde! [Smile]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 30-01-2011

[Image: DSC04373.jpg]
[Image: DSC04374.jpg]

På det øverste billede kan det ses, at der er et område, hvor der ikke er meget hjælp at hente fra de eksisterende linier. Her er det fristende at indsætte en spacer. Jeg har opmålt netskæringen til at være 22lpi. Jeg har valgt det fra, fordi det er med risiko at bruge den. Når man skal hen over den "skaldede plet", skal man jo lande rigtigt på den anden side og have fat i linierne igen. Det er ikke så let. Når man restaurerer en gammel netskæring, er den uregelmæssig, og man har ikke den samme rytme i hånden, som når man skærer en ny. Det er faktisk muligt at lave ulykker med en spacer ved at ændre vinkel og tryk. Jeg sneg mig langsomt igennem og landede rigtigt på den anden side.
På det andet billede er jeg begyndt på den anden hovedlinie. Her skal man gå igennem en punkteret linie. Det ser lettere ud på dette forstørrede billede, end det i virkeligheden er! Det er også årsagen til, at jeg ikke går dybere i den første hovedlinie. Jo dybere første gang, jo mindre linie at sigte med i anden omgang.
Det er afgørende betydning, at der bruges en lille kost/ børste til at holde rent med under arbejdet! Det er afgjort en visuel ting, hvor man har brug for at kunne se det hele.
Club338 [Big Grin] Fortvivl ikke. Jeg har set den opgave, du skal i gang med. Du skal primært tømme furerne for gammelt skidt, og dit netskærejern vil styre fint igennem [Big Grin].Jeg har lige færdiggjort en magen til din, og det gik ganske let.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Club338 - 30-01-2011

Tak til nøddemesteren for den moralske opbakning! [Smile] Har lige afrenset den gl. skæfteolie med ovnrens og det hjalp en del. Jeg opdaterer tråden inkl. billeder snarest (tror ikke det bliver idag - der var vist et eller andet sport i TV, familien insisterer på at se [Wink])

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 31-01-2011

[Image: DSC04375.jpg]
[Image: DSC04378.jpg]
[Image: DSC04379.jpg]
[Image: DSC04380.jpg]

Området bag sikringsknappen er her skadet i svær grad. Da jeg prikkede med et af samuraijernene kunne jeg trykke olie ovenud af træet, så gennemvædet var det. Jeg besluttede at skifte hele området indenfor pyntekanten i netskæringen. Den nye trekant er limet i med tokomponent araldit. Jeg har så mange stumper liggende, at jeg kunne komme tæt på grade og farve på det ilagte stykke.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 31-01-2011

[Image: DSC04381.jpg]

[Smile] Det er altid rart, når noget falder ud, som man har sig forestillet det. Jeg har genskabt den oprindelige form på det fjernede stykke, og med en bedre farve tror jeg, at det falder godt i med resten af skæftet. Jeg er glad for, at jeg lavede dette indgreb. Det ville have skæmmet det færdige resultat, at have haft en sort svampet plet et så centralt sted.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Kokken - 01-02-2011

Hvem der bare havde de evner.... Misundelse er en grim til, men på rette plads i denne tråd.


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 01-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Kokken

Hvem der bare havde de evner.... Misundelse er en grim til, men på rette plads i denne tråd.



[Big Grin] Du er sikkert rigtig god til at lave mad....? [Big Grin] Der er ikke noget af det, der kan findes i denne tråd, der er trylleri. Skarpt/ godt værktøj og en god planlægning, båret af stor vilje, bærer meget igennem.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Kokken - 02-02-2011

Ja mad kan jeg da lave, og en enkelt kniv eller to er det også lykkes at lime sammen og få brug bare. Men der er lidt langt fra knive-snitter til skæfte-snitter. Men har da en gammel otterup og mauser i skabet der skal prøves at gøre lidt ved.

Gad vide om mine køkkenknivene er skape nok til at man kan bruge dem? :-)


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 02-02-2011

Citat:quote:

Originally posted by Kokken

Ja mad kan jeg da lave, og en enkelt kniv eller to er det også lykkes at lime sammen og få brug bare. Men der er lidt langt fra knive-snitter til skæfte-snitter. Men har da en gammel otterup og mauser i skabet der skal prøves at gøre lidt ved.

Gad vide om mine køkkenknivene er skape nok til at man kan bruge dem? :-)



En god idé at begynde med en restaurering eller ombygning. Optrækning af netskæring og afslibning med ny overfladebehandling pynter da meget. Bedding, ny bagkappe og tip foran, samt i bunden af pistolgrebet på riflen, er andre muligheder.
Inden jeg begyndte på skæftesnitteriet, lavede jeg også knive.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Kokken - 02-02-2011

Tankerne ligger også omkring at få ombygget otteruppen, så den er til at slæbe med rundt uden der skal en trillebøre til, men det kommer lige an på kæresten, og hvornår det er det bedste tidspunkt at sige man lige har været ude og invistere i nyt "legetøj" som hun kalder det. Og så skal der lige en bøssemager til at kigge på den først med afkortning af piben, bores ud til mag. baser osv. Så det kommer til at ligge lidt ude i fremtiden. Det er dejligt der er så mange herinde man kan trække lidt inspiration og savle lidt over.
Kokken


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 05-02-2011

[Image: DSC04384.jpg]
[Image: DSC04385.jpg]
[Image: DSC04386.jpg]
[Image: DSC04387.jpg]

Netskæringerne står nu næsten færdige. De er vandbejdsede og mangler blot at blive kørt over en sidste gang.Nu vil jeg gerne have bagskæftet rettet for skader og slebet ned.I bagenden af skæftet er/ var der trykskader og pletvis frønnet træ. Kindpudens facon og aftegning var et "slingrende" foretagende. Sikkert forårsaget af slid og pilfingre, der har forsøgt at slibe lidt facon på igen.
Jeg har streget lidt op og har forsøgt at genskabe noget af det oprindelige. Lidt spøjs afslutning/ begyndelse kindpuden har foroven mod pistolgrebet. Jeg mangler blot at finjustere formerne inden jeg begynder afpudsningen.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 06-02-2011

[Image: DSC04389.jpg]
[Image: DSC04390.jpg]

I dag har jeg husket "at komme hviledagen i hu!". Jeg holder fri og slapper af med en enkelt bedding [Big Grin] Jeg er ved at samle de spændende "rester" af et projekt, der gik ud på at ombytte to skæfter. Det gav, til undertegnede, et salon-system, nyt CZ skæfte samt en smækker Zeiss til den lille tyske Tell Kiplauf. De to rifler passede meget fint i det fremmede skæfte, men var monteret forskelligt. På den, der er blevet min, skulle der fræses nyt leje foran. Der er fræst med lidt overmål og gjort plads til bedding. Så er jeg sikker på, at alt kommer til at ligge stabilt igen.Der blev igen blandet brun chokolade under hårtørreren [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 07-02-2011

[Image: DSC04396.jpg]

Har i dag haft glæden af at kunne servere snitterkaffe i værkstedet [Big Grin] En flink og interessant VTFér har gæstet værkstedet med et problem, jeg skal se, om jeg kan løse. Jeg har også haft tid til at frigøre systemet fra beddingen i går. Der var de sædvanlige "problemer" med, at en acraglassbedding er meget slimline og tager et godt greb om tingene. Det kan man selvfølgelig råde bod på, når man planlægger, hvor der skal beddes.Jeg fik systemet fri og har efterfølgende lagt kanter ned for at mindske spændet og grebet.Den gennemgående bolt foran i området med beddingen er monteret, og der skulle bores til den forreste skrue, der går gennem aftrækkerbøjlen. Riflen er samlet og indsatsklar. Der er kun lidt rengøring tilbage. Dåsepling [Big Grin]
Walnut


Walnuts skæfteværksted - Walnut - 08-02-2011

Skriftemål/ personalesamtale [Big Grin]
Det var ikke fra starten tænkt, at denne tråd skulle gå i selvsving og få sit eget ukontrollerede liv. Sådan er det bare blevet [:o)]Egentlig er det vel et forsøg på at kompensere for det forhold, at vi ikke frit besøger hinanden i værkstederne.En gang imellem er der heldigvis folk, der forstyrrer herinde med kommentarer spørgsmål eller andet. Det er dejligt [Smile] For mit eget vedkommende er det knapt så forpligtende at sætte noget op herinde. Jeg forsøger selvfølgelig at holde et niveau, der gør det interessant i et eller andet omfang.Det er ikke noget større eller surt arbejde for mig at lægge noget ind. Ofte er det en slags pause i mit arbejde. Når der gennem længere tid kun har været den støj, jeg selv laver, indfinder der sig naturligvis stemmer i hovedet, der spørger, om det i det hele taget har en interessant værdi, at jeg giver adgang til noget af det, jeg går og laver.
Walnut


Walnuts skæfteværksted - TSX - 08-02-2011

Skriv du roligt videre -

hilsen
en interesseret tilskuer[Wink]

[Image: ajbutton1.gif]


Walnuts skæfteværksted - pete1234 - 08-02-2011

Det du risikerer er jo, at vi der læser om dine snitterier, ved hvor vi kan henvende os med kommende udfordringer [Smile] Fortsæt endelig...


Walnuts skæfteværksted - rkn - 08-02-2011

Du skal forsætte, basta[Big Grin] Spændende at følge med i dit snitteri.
Nu er jeg besøgende nr 10000 He He
Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/Santo/Asgrdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]