Våbenteknisk Forum - VTF
Lyddæmper - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Lyddæmper (/showthread.php?tid=17083)

Sider: 1 2 3 4 5


Lyddæmper - LasseScout - 14-06-2011

Jeg fik et lignende afslag for 3 år siden. Da jeg vidste, at andre har fået tilladelse med samme begrundelse, klagede jeg over afgørelsen til Rigspolitiet. De gav Fyns politi medhold i afgørelsen, så afslaget stod ved magt.

Så klagede jeg til Folketingets Ombudsmand, da jeg dengang troede der var lighed for loven her i landet. Desværre fik jeg nævnt i min klage til ombudsmanden, at jeg også ville skrive til Justitsministeriet og Miljøministeriet om lovligheden af forbudet jf. arbejdsmiljøreglerne.

Ombudsmanden svarede, at da jeg nu selv ville kontakte ministerierne om lovligheden af forbudet, ville han ikke behandle den del af klagen. Det var jo nemt (for ham). Efter to års grublerier afgjorde han, at det er kritisabelt, at politiet ikke har klare retningslinier for, hvornår der skal gives tilladelse og hvornår ikke. Men da der ikke er sådanne retningslinjer, kan ombudsmanden ikke afgøre, om et afslag eller en tilladelse er korrekt, så han vil ikke bede politiet ændre nogen af afgørelserne.

Summa summarum: Politiet kan gøre hvad de vil, og det gør de.

I hele sagen er det i grunden ombudsmanden jeg er mest skuffet over. Jeg synes at han åleglat, nærmest slimet, har undgået at forholde sig til noget som helst. Så hvis du støder ind i en skikkelig panserbasse på et våbenkontor, kan du få tilladelse. Hvis ikke, får du afslag. Sådan er det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]


Lyddæmper - HappyNanoq - 14-06-2011

Jeg fik tilladelse til min hjemmelavede lyddæmper i 2004 - så det kan godt lade sig gøre. =o)

Det var en dæmper til en salonriffel, og det var i Hjørring Politikreds som jeg syntes er MEGET rimelige og lydhør for folks ønsker, samt godt kan se det fra "kundens" (borgerens) synspunkt.

De er på ingen måde "våbenforskrækkede" i Hjørring i hvert fald - heller ikke hvad angår lyddæmpere.

Nu ved jeg dog ikke hvem der behandler ansøgningerne, efter politireformen - om det ryger til Ålborg, eller om de stadig selv kan behandle i Hjørring.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Lyddæmper - Ulrik Hentzer - 14-06-2011

[xx(][xx(][xx(]

Danmark er et U-land

[xx(][xx(][xx(]


Lyddæmper - Vilsgaard - 14-06-2011

Jeg fik af vide af våbenkontoret i Hillerød "Nordsjællands Politi", at der konsekvent blev givet afslag på ansøgninger om lyddæmper, uanset begrundelse.. De sagde ordret "du er velkommen til at søge.. Du får en klagevejledning sammen med dit afslag"

"Nu helt uden irriterende gifbillede"


Lyddæmper - rkn - 15-06-2011

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg fik et lignende afslag for 3 år siden. Da jeg vidste, at andre har fået tilladelse med samme begrundelse, klagede jeg over afgørelsen til Rigspolitiet. De gav Fyns politi medhold i afgørelsen, så afslaget stod ved magt.

Så klagede jeg til Folketingets Ombudsmand, da jeg dengang troede der var lighed for loven her i landet. Desværre fik jeg nævnt i min klage til ombudsmanden, at jeg også ville skrive til Justitsministeriet og Miljøministeriet om lovligheden af forbudet jf. arbejdsmiljøreglerne.

Ombudsmanden svarede, at da jeg nu selv ville kontakte ministerierne om lovligheden af forbudet, ville han ikke behandle den del af klagen. Det var jo nemt (for ham). Efter to års grublerier afgjorde han, at det er kritisabelt, at politiet ikke har klare retningslinier for, hvornår der skal gives tilladelse og hvornår ikke. Men da der ikke er sådanne retningslinjer, kan ombudsmanden ikke afgøre, om et afslag eller en tilladelse er korrekt, så han vil ikke bede politiet ændre nogen af afgørelserne.

Summa summarum: Politiet kan gøre hvad de vil, og det gør de.

I hele sagen er det i grunden ombudsmanden jeg er mest skuffet over. Jeg synes at han åleglat, nærmest slimet, har undgået at forholde sig til noget som helst. Så hvis du støder ind i en skikkelig panserbasse på et våbenkontor, kan du få tilladelse. Hvis ikke, får du afslag. Sådan er det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Sådan plejer jeg desværre også at få oplevelsen af dem[xx(]
Men kan dog meget kraftigt anbefale Hjørring politi, end "kongerne" på gården i Aalborg[Sad!] De lever virkelig, i deres egen lille anti våben verden[V] Det tager 5 min i Hjørring at få lavet en våbentilledelse, i Aalborg tager det mindst en hel uge.....[B)]
"The big eight, for ever"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/Santo/Asgrdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]


Lyddæmper - dravis - 15-06-2011

Som jeg ser det er der vel kun een udvej?

Alle os der gerne vil have tilladelse til lyddæmper og gerne ser det indført i DK, må slå os sammen og lave en underskrifts-indsamling

Den kunne man så passende tage pressen ind over, med vinklen: Vi vil gerne, ligesom vore fornuftige nabolande, fjerne så meget som muligt af det der opfattes som den mest generende støj, nemlig skudstøj.
Naturligvis skal vinklen med "dæmpning ved kilden" være med også.

Måske burde man tage emnet op til debat i "vores foreninger" Jægerforbundet og diverse skytte-forbund....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Lyddæmper - Ulrik Hentzer - 15-06-2011

- jeg har intet imod at være den første der skriver under...[Smile]


Lyddæmper - Davy - 19-08-2011

Har lige et sporgsmaal, hvis det allerede er blevet snakket om saa undskyld paa forhaand.
Vi kommer til DK her til Sep med vores vaaben og een af dem har en lyddaemper paa, jeg ved at det er ulovligt i DK at have een men er det ogsaa ulovligt for en Englaender?

PFT

/d


Lyddæmper - LasseScout - 19-08-2011

Det er uklart.

Lyddæmpere er nævnt på linie med skydevåben i § 1 i den danske våbenlov, og omfattet af tilladelsekrav for indførsel og besiddelse efter principielt samme regler som skydevåben. Så hvis våbnet er med integreret lyddæmper, og det er indskrevet i dit Europæiske våbenpas, burde du kunne rejse ind i Danmark med riflen uden tilladelse efter reglerne i § 7 i bekendtgørelsen herom: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=57847

Også hvis lyddæmperen er indført særskilt i våbenpasset, burde du kunne rejse ind i Danmark med den uden tilladelse efter samme regler.

Men der har været politifolk der har galpet op om, at lyddæmpere ikke kan indføres i et våbenpas, uden de dog gør nærmere rede for hvordan de kommer frem til den afgørelse.

Så det sikreste vil være at ansøge om tilladelse til indførsel i den politikreds hvor I primært skal opholde Jer. Det er gratis at ansøge om indførselstilladelse, blanketten kommer her :http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/216F9D1B-8564-4726-95DE-3684112CDFF0/0/P704_03_0200.pdf

Jeg tør overhovedet ikke gætte på om du får tilladelse eller ej. Tilladelsen kan gives i særlige tilfælde, og det er helt umuligt at forudsige, om du udgør et særligt tilfælde. Undtagen hvis du skal til Fyn, så får du afslag [xx(].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]


Lyddæmper - dravis - 19-08-2011

Ja, medmindre der skaffes en tilladelse fra politiet til at anvende lyddæmperen i DK.... Da en sådan tilladelse ikke gives til almindeligt skytteforeningsbrug eller til jægere i DK, så tvivler jeg på at de vil give tilladelse til at indføre den i DK.

Men det er jo en interessant "prøveklud" så søg endelig tilladelsen, og smør tykt på.. fortæl at du/i bruger dæmperen til dagligt og normalt og at det er for jeres helbreds skyld .. altså for at beskytte hørelsen..

Så kan vi tage det som en sag for presse og jagt medier i DK...[Wink]

DEt kan sikkert give lidt bølgegang i lille Danmark[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Lyddæmper - Davy - 20-08-2011

Tusind tak for informationen. Den skal vi lige have tygget paa, jeg vender tilbage med opfolgning. Det er tid der er imod os og derfor skal vi lige se om det rent faktisk kan lade sig gore at faa det gjort, vi har 2 uger inden afrejse.

/d


Lyddæmper - SSG - 24-08-2011

Hejsa

Jeg har fuldt med i den løbende diskussion om lyddæmpere, men det er nok en hård nød i DK. Problemstillingen er lidt den samme i tyskland, det har fået bl.a. Lutz Möller til at overveje alternativer. Hans Feuerschlucker dæmper ikke lyden men reducere rekylen uden at støjen forøges.
http://lutz-moeller-jagd.de/Bremse/Feuerschlucker/FS7-160.htm

Er der nogen der har erfaringer, og ville det være en legal løsning i DK?

Det kunne være, det skulle være en selvstændig tråd. Undskyld

/S


Lyddæmper - International Poacher - 24-08-2011

Jeg tænkte bare, hvad er det der gør den til en lyddæmper, man forlænger sin riffel med en pølse metal.
Teoretisk hvad ville der ske hvis man blev stillet til regnskab af myndighederne, for om den pølse der sidder på riflen er en lyddæmper eller ej.
Hvis myndighederne siger det er en lyddæmper, men selv siger det er en rekyldæmper, hvordan ville man afgøre hvem der har ret.
Jeg ville jo mene at den stadig larmer, så hvor meget skal den Dæmpe før det er en dæmper.

Det er jo ganske få calibre der kan lades til Subsonic AMO.

who dares wins


Lyddæmper - HappyNanoq - 24-08-2011

Her vil det være "farligt" at henvise til brødrelandet USA.

Her er definitionen på en lyddæmper, at det er en enhed der ændrer lydkarakteristikken hørbart til et lavere niveau.

Af samme årsag er visse "Fake supressors" faldet under lovgivningen, selvom der ikke er tale om optagelse af gasserne, men i stedet at man laver en "løbsforlænging" med et dobbeltvægget rør der er lukket i begge ender.
Visse våbentyper der er lovlige i USA, er nemmere at styre med "lyddæmper" på, såsom Uzi eksempelvis.

Ved at montere en "fake supressor", får man mulighed for at holde fat i denne enhed og styre våbnet bedre.

Kender ikke lige den danske definition på en "lyddæmper" - men vil mene, at hvis enheden har mulighed for at optage/indespærre/bremse gasserne - så er det en lyddæmper.

En rekyldæmper ændrer retning på gasserne.

Det er lidt det jeg har hørt den generelle mening er, når man snakker med Fætter Blå.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Lyddæmper - HappyNanoq - 24-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by dravis

Ja, medmindre der skaffes en tilladelse fra politiet til at anvende lyddæmperen i DK.... Da en sådan tilladelse ikke gives til almindeligt skytteforeningsbrug eller til jægere i DK, så tvivler jeg på at de vil give tilladelse til at indføre den i DK.


Nå.?

Det er ellers lykkedes for mig.

Søgte midlertidig indførsel af riffel samt lyddæmper, det var der ingen ben i når man er bosat udenfor Dk.
Den vil dog ikke kunne bruges til jagt, men på godkendte baner er intet problem.

Skal våbnet bruges til hyggeskydning på bane og skidtet er indskudt med dæmperen, eller oparbejdning af ladning/patron går det nemmere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Lyddæmper - dravis - 24-08-2011

@Happy-bjørn...

Jeg refererer kun hvad jeg fik at vide på det lokale våbenkontor, sidst det var oppe at vende...[B)]

Situationen ver her næsten præcis den samme, en bekendt skulle besøge DK, fra UK, og ville gerne tage sin lyddæmpede riffel med.

Han skulle bruge samme riffel både til jagt og til en tur på skydebanerbe sammen med os.

Svaret var: Glem det, der gives ikke tilladelse til lyddæmpere på det grundlag.[xx(]

Endnu et tilfælde af lokale "paragraf-ryttere" der fortolker som det passer dem, eller så restriktivt som de mener det er muligt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Lyddæmper - HappyNanoq - 25-08-2011

Ja det er ærgerligt, men lader sig da dog gøre - så håbet er der.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Lyddæmper - Ulrik Hentzer - 21-07-2012

Lassescout... - noget nyt i lyddæmpersagen???


Lyddæmper - LasseScout - 21-07-2012

Ikke rigtigt.

Jeg har ikke fået rykket ministerierne i år, men det kunnne jeg da hurtigt gøre. Jeg kan se der er en fyr der hedder Timsen på søsterforum NVF der vil arbejde i det, så jeg har lige briefet ham om hvor "langt" jeg er kommet.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]


Lyddæmper - Ulrik Hentzer - 26-07-2012

Hvad gør jægerforbundet i denne sag??? Jeg synes det er vanvittigt at dæmpere fortsat ikke er tilladt med de erfaringer der er høstet i vore nabolande.. Skulle ikke undre mig at om 20 år så er man i den helt anden grøft og så er det påbudt... Føj jeg hader alle tåbelige forbud og påbud... Og alle de uvidende og paranoide fæhoveder der laver noget af vores lovgivning...