Våbenteknisk Forum - VTF
Endnu en ulv i DK? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt- og våbennyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Danske nyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Tråd: Endnu en ulv i DK? (/showthread.php?tid=20711)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


Endnu en ulv i DK? - TheDarkside - 14-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

Utroskab er skideskægt[:p], så længe man ikke selv skal ligge kone til[Big Grin] Og ligesådan er en ulvebestand rigtig spændende, så længe man ikke selv skal ligge jagtrevier eller husdyr til[Big Grin]

Herovre på djævleøen er det så nemt at være begejstret over ulvens comeback......og man må jo så gøre op med sig selv om man ville byde den lige så velkommen, hvis man selv var vestjydsk fåreavler eller man havde betalt store summer for hjorte eller bukkejagt i området.....

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap



Kunne ikke være mere enig. Det kunne da være meget sjovt for Kjøvenhavnere (alle de mennesker der ikke bor i Jylland) at kunne komme til Jylland og kigge på ulve. Jeg synes dog ikke jeg har problemer med at styre horderne af kronvildt og råvildt. Afskydningspolitiken med krondyr er i hvert fald bare "fri ild"..


Endnu en ulv i DK? - ID - 14-03-2013

Man behøver ikke ha' halm i ørene og lugte af griselort for at have forstand på natur (tvært imod måske). Hvorfor er det så vigtigt at få ulvene ind i byerne, er det for at vi, som er positive overfor ulvens genindvandring, skal se i øjnene at vi overhovedet ikke har forstand på hvad vi taler om?
Jeg havde håbet at en debat på dette forum kunne ske i en "ikke svensk" tone, men jeg begynder at tvivle. De eneste argumenter, mod ulve, som er lagt på bordet er at, det vil gå ud over den jagt som ulvemodstanderne har betalt for og det bør, i min bog, ikke veje særlig tungt - penge, penge, penge.....find på noget bedre og mere seriøst hvis i vil høres.

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - lollænder - 15-03-2013

Beklager mange, mange gange Massa id at os der bor på landet ikke har forstand på en skid fordi vi bor på landet.


Endnu en ulv i DK? - yeti - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by ID

Man behøver ikke ha' halm i ørene og lugte af griselort for at have forstand på natur (tvært imod måske). Hvorfor er det så vigtigt at få ulvene ind i byerne, er det for at vi, som er positive overfor ulvens genindvandring, skal se i øjnene at vi overhovedet ikke har forstand på hvad vi taler om?
Jeg havde håbet at en debat på dette forum kunne ske i en "ikke svensk" tone, men jeg begynder at tvivle. De eneste argumenter, mod ulve, som er lagt på bordet er at, det vil gå ud over den jagt som ulvemodstanderne har betalt for og det bør, i min bog, ikke veje særlig tungt - penge, penge, penge.....find på noget bedre og mere seriøst hvis i vil høres.

[Image: bueskytte.png]



Det er vel vigtigt fordi en debat mellem folk der er stillet lige ofte er - ja mere lige. Der er lidt som når vi forklare udviklingslandene at de skal bremse deres udledning af CO2 for at redde jorden og dermed bremse deres vækst i levestandard. Det er en nem holdning at have når det ikke er vores børn der sulter eller bare dør på grund af manglende penge til hospitalsvæsen.

Debatten ændrede sig i Norge da ulven der kom tæt på Oslo, det tror jeg også at den vil gøre hvis den kom tæt på København. Jeg mener som sagt at ulven i et vist omfang skal have lov at være i DK, men jeg synes at debatten er skinger fra den side der uden omkostninger hævder at det bare er fryd og gammen. Ulvens ankomst kommer til at ændre tilværelsen for mange og pyt med jagten, men der vil være folk som blive bange, folk der mister deres kære kæledyr, landmænd som får ødelagt deres hidtidige muligheder for fritgående dyr. Mange af disse mennesker vil føle at de skal betale en meget høj pris fordi cafe-folket kan tage på ulve-safari (og så tage hjem til trygge Sjælland igen). Jeg synes at debatten mangler gråtoner og en accept af disse omkostninger samt en forståelse for disse menneskers tab.

Mvh.

Yeti


Endnu en ulv i DK? - mikkelhund - 15-03-2013

Jeg har ikke forstand på det og vil hverken sige for eller imod ulven (så længe den bliver ovre i jylland)[Smile], men jeg har bare forståelse for at sagen stiller sig lidt anderledes hvis man har noget i "klemme". Nogle skal måske bruge store summer på at hegne for at beskytte deres husdyr, andre har måske en væsentlig del af deres økonomi funderet i indtægter fra jagtleje på klovvildt. Hvis man stod overfor sådanne udfordringer, så så man måske lidt anderledes på det.....

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap


Endnu en ulv i DK? - kka - 15-03-2013

ID
Utryghed, utryghed og utryghed. Ikke penge! Vi vil gerne kunne have vores hunde uden frygt(137 ulvedræbte/fortærede på 5 år i netop Sverige), lade vores børn gå hjem fra kammerater uden frygt( vi bor med langt til nærmeste nabo, som så mange andre) og folk skal dæleme være trygge, når de går tur med hundene i skumringen. Vi skal også lade fårene læmme uden stress og lade kalve og føl gå på græs uden bekymringer. Vi har krav på størst mulig tryghed i år 2013. Det er 200 år siden ulven forsvandt og det har vi indrettet vores tilværelse efter.

Hvor svært er det at forstå og respektere ?!? Lad dog ulvene, hvis de af romantiske grunde skal tilbage til naturen i DK( vil du også erstatte mobiltelefoner og biler med brevduer og kareter?)leve under hegn. Vi kan jo tage til Givskud og nyde dem. Her kan man godt nok ikke gå rundt i deres aflukkede område...... selvom de postuleres ufarlige.

20.000 ulve er der i Europa, så det er på ingen måde en truet dyreart.

Vi er mange, der frygter, at en centralt styret ulvepolitik vil føre til selvtægt( hvorfor er der ingen ulve i Sameland trods et stort fødeunderlag?) og måske i værste fald at fanatikere kan gribe til yderligheder med anslag mod øvrighedspersoner a la Rikke Hvilshøjs brandattentat, netop fordi emnet er så emotionelt.

Så et JA til ulve UNDER HEGN , evt i Tofte Skov/ Lille Vildmose hvis Aage V Jensenfonden tillader det på samme måde som vildsvinet har levet der i snart 100 år


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Beklager mange, mange gange Massa id at os der bor på landet ikke har forstand på en skid fordi vi bor på landet.


Lad være med at skyde mig sådan noget i skoene rekylling; det er præcis jer landboere som lægger op til, at bor man IKKE på landet, så er man ikke kompetent til at deltage i debatten.

@yeti - det er da hamrende useriøst at mene at ulvene skal være i København.

@mikkelhund - jeg er slet ikke blind for de ting du nævner, jeg syntes blot at de fylder lige vel meget i debatten.

@kka - jeg vil da også gerne have tryghed, men sådan er verden nu engang indrettet - dine børn, og hunde kan blive kørt over af en bil (det er i virkeligheden nok mere sandsynligt end at de bliver ædt af ulve). Med hensyn til antal af ulvedræbte hunde i Sverige mener jeg at vide at vildsvinene er større syndere end ulvene.
Og så må jeg lige korrigere dig - ulven "forsvandt" ikke fra Danmark, den blev udryddet af os - og så spar mig for det der romantikvrøvl, det er sikkert dejligt at sige (og blive ved med at gentage) fordi den ligger lige til højrebenet, men jeg må melde hus forbi!
[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - TheDarkside - 15-03-2013

Man skal ikke underkende jagten i Danmark. Mange jægere bruger meget tid på at plante for vildtet og gøre faunaen mere varieret end landmandens monokulturer. Mange vil formentlig ikke gøre så meget for naturen, hvis ulve gør at fx råvildtbestandene bliver små og mere spredte.
En anden ting, som er bragt op før, er risikoen for at ulve i Danmark ville blive mindre sky og søge mod fx lossepladser og fåreavlere.. En ulv der lever af affald eller opdrættede får er vel ikke det man ønsker.?


Endnu en ulv i DK? - kka - 15-03-2013

ID
Det argument forstår jeg; men lige så meget vi gør på et særområde som trafikken for at nedbringe dødstallene - så mine børn og hunde overlever -, lige så meget bør vi gøre på alle ressortområder, herunder at skabe de tryggeste rammer for befolkningen som helhed. Det gør man ikke ved at implementere potentielt farlige dyr helt unødigt i forhold til disse dyrs i forvejen store antal. I modsat får vi netop situationen the survival of the fittest, og den vinder mennesket sikkert akkurat som i 1813, uanset centralmagtens gode intentioner.

Skulle jeg derfor vågne ved lyden af et skud Kl 2 om natten, vender jeg mig på den anden side og sover videre, akkurat som københavnerne gør, når de registrerer lyden af skud. Respekten for Etaten i Kbh er lille - måske fordi de sender de 2 gutter fra hittegodskontoret til at opklare sagerne, med en lav opklaringsprocent til flg. Det er mit indtryk, at jo længere vi kommer fra Miljøministeriet, jo mindre er respekten for alle magtinstanser generelt herovre. Fc køres gennemsnitligt hurtigere på jyske veje end i hovedstadsområdet.

Har du nogen evidens for vildsvinenes dødelige angreb på hunde skulle overstige ulvedrabene, og er der ligesom hos ulvene tale om uprovokerede angreb?


Endnu en ulv i DK? - Lille - 15-03-2013

Nu må i gætte hvor disse billeder er taget og de er ikke den eneste.Jeg kan godt undvære disse situationer fremover i danmark."Hvis,måske,eventuel"disse situationer vil opstå i danmark uanset vel.Der er ikke plads til ulve i danmark.

[Image: 13769490tt.jpg]

[Image: 13769491wu.jpg]

[Image: 13769492to.jpg]

Lille

Hilsen Lille


Endnu en ulv i DK? - Lille - 15-03-2013

Nå så vil jeg fortæller jer der er billeder fra tyskland.
Nærmer Brandenburg ved den lille by Lehnin.De er en tysk schæferhund der er blevet taget 50m fra en gård.
Lidt længer mod sydøst er der taget en Tysk Wachtelhund ikke langt derfra en tysk jagt terrier.
Som billederne dog ligner dem fra Svergie.Ulve er predetatorer og opportunister de interessante er de lærer før eller sener at at ophold i nærheden af mennesker betyder føde.I tyskland render ulvene rund i småbyerne og stryger rund om husene.Dette er ikke særlig betryggende.Ulvene er total fredet i tyskland ligesom i danmark.
Der har de også lært ingen fare fra mennesker.
Tror i virklig på de vil være anderledes i danmark?

Hilsen Lille


Endnu en ulv i DK? - ujensen - 15-03-2013

Ulve skal være bange for mennesker. Hvis man ser en ulv i nærheden af mennesker, så kast en sten efter den.
At råbe op om at ulve skal skydes runger i mine ører hult med mindre man råber om selvtægt. Det svarer til når Dansk Folkeparti råbte at "de skulle sendes hjem" nå dem de egentlig gerne ville af med var danske statsborgere.
Ulven er (indtil andet er bevist) kommet af sig selv og der findes ikke lovhjemmel til at skyde den.
Jeg er ikke ubetinget vild med at vi nu har ulv i Danmark. Jeg mener bare ikke at vi kan- eller kan forsvare at skyde den.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Ulve skal være bange for mennesker. Hvis man ser en ulv i nærheden af mennesker, så kast en sten efter den.
At råbe op om at ulve skal skydes runger i mine ører hult med mindre man råber om selvtægt. Det svarer til når Dansk Folkeparti råbte at "de skulle sendes hjem" nå dem de egentlig gerne ville af med var danske statsborgere.
Ulven er (indtil andet er bevist) kommet af sig selv og der findes ikke lovhjemmel til at skyde den.
Jeg er ikke ubetinget vild med at vi nu har ulv i Danmark. Jeg mener bare ikke at vi kan- eller kan forsvare at skyde den.


Det er jeg stort set enig i.


Citat:quote:

Originally posted by kka

Har du nogen evidens for vildsvinenes dødelige angreb på hunde skulle overstige ulvedrabene, og er der ligesom hos ulvene tale om uprovokerede angreb?


Jeg har henvist til nogle svenske tal i en tidligere tråd omkring vildsvinenes indtog i Sydsverige, måske yeti kan være behjælpelig.
Debatten dengang bar dog præg af at være lige så useriøs som ulvedebatten og drab tilkrevet vildsvin var ikke mere dokumenterbare end ulvedrabene. Men i og med at der er betydelig flere vildsvin end ulve i Sverige er sandsynligheden for at det forholder sig som jeg antager, ganske stor.
Og så er jeg lidt ked af at du lige fik sneget ordet "uprovokerede" ind - vi kender jo ikke omstændighederne omkring hverken ulve- eller vildsvinedrabene.

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - kka - 15-03-2013

ID

Vi kender vist begge 2 omstændighederne, al den tid, der er jagt på vildsvin modsat ulve(pt), så lad os få lidt dokumentation.


Endnu en ulv i DK? - KGSAKO - 15-03-2013

Ulve er slet ikke farlige. NOT.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Vargdodade-hundar/

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by kka

ID

Vi kender vist begge 2 omstændighederne, al den tid, der er jagt på vildsvin modsat ulve(pt), så lad os få lidt dokumentation.


Nej, måske du gør, jeg gør ihvertfald ikke; jeg aner ikke om de drab af hunde, som vildsvin har forårsaget er sket provokerede eller ikke.

Jeg læste dog om et hvor et vildsvin havde været inde på en gårdsplads hvor der stod en lænkehund - hunden reagerede ved at gø og vildsvinet fortrak - efter en stund vendte det dog tilbage sammen med to andre vildsvin og de bed hunden ihjel.
Jeg syntes ikke at jeg vil bruge tid på at dokumentere i og med at jeg HØJT OG TYDELIGT har skrevet, at det er en antagelse.

Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

Ulve er slet ikke farlige. NOT.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Vargdodade-hundar/

Der er vist ingen, i denne tråd, som har skrevet at ulve ikke kan være farlige (det kan en hund også), men helt ærligt; et billede af en voksen mand som sidder og græder fordi hans hund er død.........

Du kan få en pendant her.

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - STROM - 15-03-2013

Der er vist ingen, i denne tråd, som har skrevet at ulve ikke kan være farlige (det kan en hund også), men helt ærligt; et billede af en voksen mand som sidder og græder fordi hans hund er død.........
@ID
trækker du billedet frem fordi det er uvedkommende, eller fordi du er uforstående for mandens reaktion ?
hvis du er ufølsom overfor situationen med en mistet hund, er du godtnok til den kolde side for min smag.

mvh
Strom, naturgænger


Endnu en ulv i DK? - yeti - 15-03-2013

Ja der er lidt fingerne i ørerne og så la la la over den måde ulvekrammerne nægter at forholde sig til de negative effekter af ulvene. Det er i mine øjne mindst lige så skingert som "ulven æder os alle sammen så lad os skyde alle de kræ". Hvorfor kan en debat som denne ikke blive blot lidt nuanceret?

Mvh.

Yeti


Endnu en ulv i DK? - kka - 15-03-2013

Strom
Jeg tror nok, at ID synes at billedet er manipulation med læsernes følelser, mere end det er et udtryk for mgl empati overfor hundeejeren.

Men med hensyn til en diskussion om hvorvidt vildsvin er hårdere ved hunde end ulve, må det ikke udarte til von høren sagen, og her vil jeg da komplimentere KGSAKO for dokumentation via sit link til Svenska Jägaraförbundet, hvis troværdighed næppe kan beklikkes.


Endnu en ulv i DK? - yeti - 15-03-2013

Det kunne være interessant at vide hvor mange ikke jagthunde der er blevet dræbt af vildsvin. Vi jægere er jo trods alt et mindretal i befolkningen så det er ret snævert alene at fokusere på hvordan vi bliver påvirket af ulv og vildsvin. At vildsvin potientielle kan påvirke landbruget er der vist ikke mange herinde der er i tvivl om. Vi er nok ikke helt enige om risikoen for at det sker, men jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at det kan blive dyrt hvis man får ekstra lang "karantænetid" i tilfælde af et udbrud af svinepest. Vildsvin kan jo også skade afgrøder og græsplæner. Men jeg er ikke overbevist om at vildsvin vil være farlige for ikke jagthunde.

Ulven vil også have negative konsekvenser for landbruget. Dog er de næppe potentielt lige så store, selvom de stedligt kan være omfattende nok og måske vil kunne ødelægge mulighederne for fritgående dyr i visse områder eller alternativt vil betyde en hidtil uset hegning af den danske natur. Ulvens største påvirkning vil efter min vurdering være frygt. Og måske er det ikke rationelt men ikke desto mindre er det hvad der er sket i visse områder i Sverige. Har har det skubbet til land-til-by vandringen. Jeg mener også at en for romantisk og efter min mening naiv tilgang til ulve i længden vil føre til at et barn bliver taget. I London blev der for nyeligt taget en baby af en ræv. Moderen redede babyen, som dog fik en del skader. At tro på at ulve ikke også vil lærer at mennesker er ufarlige hvis vi vitterligt er det og komme tættere og tættere på os og udnytte de muligheder der er for nemme måltider er efter min mening naivt. Først er det kæle og husdyr der bliver taget, men stoppes en sådan udvikling ikke i tide går det rigtigt galt.

Jeg mener derfor at ulven som vi har forpligtet os til skal have lov at være her, men skal præges til at frygte mennesker ved at de systematisk udsættes for begrænset jagt. Og vildsvin der naturligt indvandre mener jeg også skal have lov at etablerer sig ogsåmselvom vi ikke er forpligtet til at lade det ske.

Mvh.

Yeti