Våbenteknisk Forum - VTF
Endnu en ulv i DK? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt- og våbennyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Danske nyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Tråd: Endnu en ulv i DK? (/showthread.php?tid=20711)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Der er vist ingen, i denne tråd, som har skrevet at ulve ikke kan være farlige (det kan en hund også), men helt ærligt; et billede af en voksen mand som sidder og græder fordi hans hund er død.........
@ID
trækker du billedet frem fordi det er uvedkommende, eller fordi du er uforstående for mandens reaktion ?
hvis du er ufølsom overfor situationen med en mistet hund, er du godtnok til den kolde side for min smag.

mvh
Strom, naturgænger


Nej, jeg er ikke uforstående overfor mandens situation (måske lidt over for hans reaktion), men det er heller ikke det som er min pointe. Indslag med sådan nogle billeder/artikler har det med at være lammende for en disskusion - så ja, jeg finder det uvedkommende.
For at illustrere - jeg sad på et andet forum og diskuterede det danske sygehusvæsens mangler - en meddebattør (som var meget begejstret for det danske sygehusvæsen) skrev så, at hvis vi ikke havde haft dette fortræffelige væsen, var begge hans børn døde..........så bliver man lidt lammet, man ønsker jo ikke at hans børn var døde men det bliver li'som alternativet til ikke at være så begejstret for væsnet....forstår du hvor jeg vil hen?
Jeg havde håbet på at min pendant ville sætte KGSAKO's artikel i relief men det blev åbenbart ikke tilfældet.........

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg mener derfor at ulven som vi har forpligtet os til skal have lov at være her, men skal præges til at frygte mennesker ved at de systematisk udsættes for begrænset jagt. Og vildsvin der naturligt indvandre mener jeg også skal have lov at etablerer sig ogsåmselvom vi ikke er forpligtet til at lade det ske.

Ja, det er nok der vi skal hen.

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - ujensen - 15-03-2013

Jeg har set mange voksne mænd græde over tabet af deres hunde og jeg forventer da også at mine egne kinder bliver fugtige den dag min hund skal herfra.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Jeg har set mange voksne mænd græde over tabet af deres hunde og jeg forventer da også at mine egne kinder bliver fugtige den dag min hund skal herfra.


Jo, det har jeg også Uffe (og jeg bliver lige forbavset hver gang), men nu har jeg jo forklaret at det ikke var det som var min pointe, så skal vi ikke lade det blive ved det?

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - støver - 15-03-2013

Der er bestemt ingen der ser mig stå og flæbe over en af mine hunde som er død. Men jeg bliver sgu harm når jeg ikke selv vælger hvilken , hvornår og hvordan den skal dø ..[Sad!]
Går du egentlig på jagt ID[?][?]

Støver


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Ja, det gør jeg da, men derfor kan jeg jo godt prøve at se nuanceret på tingene.
jeg har desværre aldrig rigtig brugt at tage billeder af mine "ofre", men lidt har jeg da (mobilbillede).

[Image: harekalbyris1998_zps04806a3c.jpg]

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - kka - 15-03-2013

Yeti
Tror du en begrænset jagt lærer ulve frygt? I Sverige har det tilsyneladende ingen effekt.
Derimod har ubegrænset jagt stor effekt: husker fra en jagttur i Nordamerika, hvor jeg også havde licens til ulv; men som outfitteren sagde: I ser dem næppe, fordi de bange for mennesker og med god grund"
Det var min pointe med gerne ulve i DK, men under hegn.
Entweder/oder!


Endnu en ulv i DK? - hogmeister - 15-03-2013

Er vi ikke snart færdig med den skallede ulv??
H


Endnu en ulv i DK? - Lani - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Er vi ikke snart færdig med den skallede ulv??
H



Enig...

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Lav en ny tråd med et mere spændende emne så..................

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - mikkelhund - 15-03-2013

ID. Du skriver i et af dine indlæg at det er useriøst at bruge penge og forringede jagtmuligheder som argument i modstand mod en ulvebestand i Danmark....Det chokerer mig lidt, at du som jæger kan være fortaler for en ulvebestand på dit jagtrevier....Må jeg spørge dig om du efterstræber ræve og fodrer det øvrige vildt på dit eget terræn? Og hvorfor?
Penge er bestemt også et seriøs argument, især for dem der skal ha pungen frem.....

Vi kan også godt blive enige om at vi skal passe på den sibiriske tiger, da den er rigtig flot og sjov at se på. Jeg har også forståelse for den sibiriske bonde der efterstræber den, efter den har ædt hans eneste ko og skindet fra den desuden kan brødføde hans familie i det næste år.....Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om et argument der får ham til at forstå mig og mit romantiske langdistanceforhold til tigre....

For mig kan det virke ensporet og unuanceret kun at betragte ulveindvandringen fra sikker afstand uden nogen risiko for selv at blive ramt på egne følelser eller pengepung.....

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap


Endnu en ulv i DK? - ID - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

ID. Må jeg spørge dig om du efterstræber ræve og fodrer det øvrige vildt på dit eget terræn?

Ja, det må du gerne spørge om, men nej jeg efterstræber ikke ræv og jeg fodrer ikke. Jeg har skudt een ræv i mit liv og det var fordi den var helt hårløs af skab.
Enkelte gange har jeg fodret grise for at lokke dem til, i Sverige må vi skyde dem på foderpladserne.
Som udgangspunkt skyder jeg kun noget jeg spiser og det er ikke for at være hellig men jeg har simpelthen ikke det der dræbergen.

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - Lani - 15-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by ID

Lav en ny tråd med et mere spændende emne så..................

[Image: bueskytte.png]



Det var mere et udtryk for at naar ingen laengere ser ud til at ville rykke sig og i stedet graver groefterne dybere og dybere imens de saglige argumenter slipper op efterhaanden som de er blevet gentaget saa mange gange at man i mangel af sagligt skyts gaar over til at tale nedsaettende om hinanden saa har sagen vel mere eller mindre mistet sin mening...

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger


Endnu en ulv i DK? - D93 - 16-03-2013

Magter ikke at læse hele tråden igennem - og gider slet ikke svine nogen til personligt som har en anden holdning end jeg.

Men når I nu viser en oversigt over jagthunde som er slået af ulv i Sverige, kunne I så ikke finde det tilsvarend til fra Sverige når det gælder vildsvine og hund?

D93


Endnu en ulv i DK? - støver - 16-03-2013

Først den dag svenskerne begynder at bruge hund til jagt på ulv , kan den sammenligning bruges til noget ..Der vælger du den jagtform og kender risikoen ..


Endnu en ulv i DK? - Lille - 16-03-2013

Problematikken er jo ikke ar der bliver taget en jagthund.
Der hvor den er helt galt er at ulvene i Sverige har vist truende adfærd over hunde de var i line.Nogle enkelte blev sågar angrebet.Alt dette skyldes ganske simpelt at ulvene ingen angst har p.g.a total fredningen.Nogle ulve hævder deres territorium og seer ikke menneske som stå ind imellem som hindrings grund.
Vi har et eller andet sted en beretning om en rottweiler og dens ejer her inde.
En del selskabshunde er også blevet taget direkte ved beboelse.
De samme mønster er hver at tegne sig i tyskland hvor ulve reder rund i landsbyer ved højlyst dag uden at de føler sig generet af tilstedværelse af mennesker.
Så er der omkostningsfaktoren. Hvem dækker tabet af eventuelle landbrugsdyr/hunde.Hvem dækker omkostninger til beskyttelses foranstaltninger i forhold til landbrugsdyr.(Hegn,hunde patroner )prøv at stikke næsen i de svenske jagtblade en enkelt ulv har forårsaget omkostninger 500000 Skr.flytte frem og tilbage.Fordi den anses som værdifuld i avlen.

Der er ingen som kan fortælle mig at vil være anderledes i danmark. Evige diskussioner om en problem ulv nu må skydes eller ej.
Retssager og forsøgt utidigt indblanding fra alle mulige natur og ulve fraeks og ikke for at glemme den største med og mod spiller til en fornuftig ulve mangement EU..

Ellers tak jeg kan godt undvære.

Hilsen Lille


Endnu en ulv i DK? - P226 - 16-03-2013

Faldt lige over denne artikel fra lokalavisen, nu må folk sku stoppe. Folk har gøjseren på, og ser spøgelser!

http://www.jv.dk/artikel/1549576:Kolding--Ulve-set-ved-Kolding--Har-du-set-den

Denne side er dog mere alvorlig.[xx(]

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Vargdodade-hundar/


Endnu en ulv i DK? - ID - 16-03-2013

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det var mere et udtryk for at naar ingen laengere ser ud til at ville rykke sig og i stedet graver groefterne dybere og dybere imens de saglige argumenter slipper op efterhaanden som de er blevet gentaget saa mange gange at man i mangel af sagligt skyts gaar over til at tale nedsaettende om hinanden saa har sagen vel mere eller mindre mistet sin mening...



Det er ikke rigtigt Lani, jeg kunne meget vel gå hen og rykke mig hvis det viser sig at tingene ikke kommer til at forholde sig som jeg tror.

Pkt. 1 tror jeg at 100 ulve er lige i overkanten (sagt på rigsdandk: Det er for mange).
Pkt. 2, hvis det viser sig at ulveflokke på 10 - 20 individer driver hærgende gennem Jylland (*for lad os være realistiske, der er ikke plads til ulve på Sjælland og Fyn, uanset hvor meget jyderne mener at vi skal smage vor egen medicin), så kan det godt være at jeg vender om på en tallerken.

Men jeg vil altså have nogle ordentlige argumenter på bordet og ikke alt det vrøvl med at "ulvene tager de dyr som jeg ville ha' slået ihjel" og landbrugets penge, penge og atter penge.

*På Sjællland har vi i Dyrehaven, verdens ældste, ædleste og reneste krondyrstamme, som er blevet plejet og passet igennem hundrede af år (den bør prioriteres højere end EU's ulvedirektiver (jeg syntes forøvrigt at alt bør prioriteres højere end EU's direktiver - men det var et sidespring)) pluds at befolkningstætheden er meget meget større end i Jylland (Vest for Storebælt bor der 92,39 indbyggere/km²og øst for 258 indbyggere/km² - 30% af Danmarks befolkning bor i Hovedstadsregionen)

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - Kima - 16-03-2013

Mere end en ulv

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det


Endnu en ulv i DK? - kka - 16-03-2013

@ID
Jeg kan ikke se med hvilken ret hjortefarmen Dyrehavens domesticerede hjortevildt skulle forskånes for ulven i modsætning til fåreavlerens sikkert lige så opavlede(her findes også hvide eksemplarerWinkdyr eller Rolds urgamle kronhjortestamme.

At der er bor flere folk på Sjælland end Jylland, er vel ikke ensbetydende med at jyderne skal påduttes ulve. Så langt er der heller ikke ml menneskene, meget a la Vestsjælland. Var det ikke Niels Hausgaard der ikke havde noget imod atomkraftværker, bare det lå på Sjælland;-)

Når ikke engang tyndt, befolkede lande som Norge og Sverige kan have frie ulvebestande uden store problemet, er tanken om Jylland som et ulveområde illusorisk.


Endnu en ulv i DK? - Lani - 16-03-2013

Citat:quote:

Det er ikke rigtigt Lani, jeg kunne meget vel gå hen og rykke mig hvis det viser sig at tingene ikke kommer til at forholde sig som jeg tror.



Det er jo netop kernen. Vi er forhåbentlig alle villige til at rykke os når fakta kommer på bordet, men indtil da ?....

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger