Våbenteknisk Forum - VTF
Endnu en ulv i DK? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt- og våbennyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Danske nyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Tråd: Endnu en ulv i DK? (/showthread.php?tid=20711)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


Endnu en ulv i DK? - ID - 25-02-2013

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Undskyld hvis jeg har formuleret mig klodset ID, det var ikke meningen.

Alt forladt [Big Grin]

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - Lani - 25-02-2013

Jeg synes det er utroligt spændende at det ser ud som om ulven er ved at etablere sig her i DK, jeg kan kun håbe på at nogle finder turen over den gamle lillebæltsbro spændende, så vi kan få dem på fyn også [:p]

En etableret bestand i DK vil næppe kunne blive ret stor, så skaden er nok begrænset, og skulle bestanden på trods af alle odds alligevel blive et stort problem, så må man jo bare regulere den ned til passende størelse, jeg melder mig gerne til det job [:p]

Og er man bange for den store stygge ulv, så bliv indenfor eller lad være med at tage et rød hætte på [Wink]

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger


Endnu en ulv i DK? - yeti - 25-02-2013

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Jeg synes det er utroligt spændende at det ser ud som om ulven er ved at etablere sig her i DK, jeg kan kun håbe på at nogle finder turen over den gamle lillebæltsbro spændende, så vi kan få dem på fyn også [:p]

En etableret bestand i DK vil næppe kunne blive ret stor, så skaden er nok begrænset, og skulle bestanden på trods af alle odds alligevel blive et stort problem, så må man jo bare regulere den ned til passende størelse, jeg melder mig gerne til det job [:p]

Og er man bange for den store stygge ulv, så bliv indenfor eller lad være med at tage et rød hætte på [Wink]

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger



Den Europæiske ulv er omfattet af internationale konventioner, og bl.a. EU holder øje med at den Europæiske konventilon overholdes. Sverige har måtte love at de vil sikre diversiteten af de svenske ulves DNA igennem et program hvor der udsættes 'fremmede' ulve. Det har dog ikke betydet at Sverige frit kan fastsætte reguleringen, som med jævne mellemrum stoppes af EU.

Danmark har ratificeret det samme traktaten, så kommer ulven til Danmark så skal staten sikre at den truede dyreart klarer sig godt. Man vil ikke lovligt - traktatens er ved ratificering blevet en del af dansk lovgivning - kunne beslutte blot at nedskyde ulvene. Schweiz har faktisk diskuteret at træde ud af traktatens for at forsøge at genforhandle dem for at få bedre mulighed for at regulere bestanden af bjørn og ulv. Jeg er dog ikke ekspert ud i om det er en mulighed.

Men måske kunne man få lov at regulere ulvene i Jylland mod at sætte dem ud på Fyn og Sjælland. [:o)]

Mvh.

Yeti


Endnu en ulv i DK? - lollænder - 25-02-2013

Dårlig ide yeti. Dårlig ide.

Forresten så jeg det første ihjelkørte krondyr i dag på Sjælland. Det lå på motorvejen mellem Vordingborg og udby. Sådan en hind fylder godt op under autoværnet.


Endnu en ulv i DK? - Santo - 25-02-2013

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Dårlig ide yeti. Dårlig ide.

Forresten så jeg det første ihjelkørte krondyr i dag på Sjælland. Det lå på motorvejen mellem Vordingborg og udby. Sådan en hind fylder godt op under autoværnet.



Vi jyder sender gerne en ulv eller 2 forbi, for at rydde op[8D]

Santo


Endnu en ulv i DK? - lollænder - 25-02-2013

Tak, men nej tak. Så heller grave den ned i urtehaven ved siden af svigermor.


Endnu en ulv i DK? - støver - 26-02-2013

http://m.bt.dk/f/?article=24578542-Frygter-ulveangreb-i-Midtjylland

Nemlig ja..[Big Grin]


Endnu en ulv i DK? - yeti - 26-02-2013

Jeg har det svært med denne debat. På den ene side skal vi også passe på truede dyr. Og skal inderne leve med menneskeædende tigere kan vi vel også leve med lidt ulemper. På den anden side har jeg set hvad den usikkerhed der følger med at have ulv i baghaven betyder. Ulven færdes i det område af Sverige hvor mine forældre har hus. Jeg kommer meget der, meget og har gode venner der, og det er tydeligt at det griber ind i deres liv på mange måder. Skoven der tidligere var tryg som en dansk bøgeskov (på Fyn ) er det ikke mere. Så for mig er diskussionen fuld af gråzoner.

Mit bedste forslag er et ja til ulven, og samtidigt sikre at deres skyhed opretholdes ved at de i begrænset omfang jages. Der ud over ser jeg meget gerne at ulvene også er geografisk spredt i de lande de er i så det ikke er en mindre mindre befolkningsgruppe der skal leve med ulemperne mens de skal hører på de frelsts kor.

Mvh.

Yeti


Endnu en ulv i DK? - ID - 26-02-2013

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Mit bedste forslag er et ja til ulven, og samtidigt sikre at deres skyhed opretholdes ved at de i begrænset omfang jages.

Det er jeg helt enig i (jeg har vist også skrevet det tidligere).

Ulvene skal leve hvor der er habitater til dem, de skal så'gu' da ikke fordeles efter en eller anden forskruet social udligningsordnings-tese - så skulle vi også til at flytte sjællændere og fynboer til Jylland for at få en ensartet befolkningstæthed..........jeg tror at jyderne vil betakke sig.
Det var vist en finke der røg af panden yeti!

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - yeti - 26-02-2013

Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Mit bedste forslag er et ja til ulven, og samtidigt sikre at deres skyhed opretholdes ved at de i begrænset omfang jages.

Det er jeg helt enig i (jeg har vist også skrevet det tidligere).

Ulvene skal leve hvor der er habitater til dem, de skal så'gu' da ikke fordeles efter en eller anden forskruet social udligningsordnings-tese - så skulle vi også til at flytte sjællændere og fynboer til Jylland for at få en ensartet befolkningstæthed..........jeg tror at jyderne vil betakke sig.
Det var vist en finke der røg af panden yeti!

[Image: bueskytte.png]



Hvorfor skulle fx Gribskov ikke kunne være habitat for ulve?

Mvh.

Yeti


Endnu en ulv i DK? - ID - 26-02-2013

Det kan den sikkert også være, det vil jeg da ikke udelukke. Det er sikkert også der svenske ulve lander næste gang Øresund fryser til.

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - ID - 26-02-2013

Citat:quote:

Originally posted by støver

http://m.bt.dk/f/?article=24578542-Frygter-ulveangreb-i-Midtjylland

Nemlig ja..[Big Grin]


Min mavefornemmelse fortæller mig at historien er usand.

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - bundgaard - 26-02-2013

Næppe ulvestreger: http://jyllands-posten.dk/indland/article5221233.ece

- men naturligvis var det ulven. Jeg er sikker på, det osse var ham der snuppede min søns cykel nede ved hallen i går....[}Smile][Wink]


Endnu en ulv i DK? - yeti - 26-02-2013

Tja hunde kan muligvis også stå bag, men der er vel ikke så mange muligheder hvis et større rovdyr tager får i Danmark end ulv og hund

Mvh.

Yeti


Endnu en ulv i DK? - ID - 26-02-2013

Det er selvfølgelig ikke umuligt at det er ulven som har leget lidt med fårene..................
[Image: Wolf%20and%20sheep.jpg]

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - Kima - 27-02-2013

Må lære at hegne

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det


Endnu en ulv i DK? - ID - 27-02-2013

Her vil ulvene slå sig ned i Danmark

[Image: bueskytte.png]


Endnu en ulv i DK? - korthår - 27-02-2013

Citat:quote:

Originally posted by ID

Her vil ulvene slå sig ned i Danmark

[Image: bueskytte.png]



Meget præcist alle kerneområder for kronvildt[xx(][xx(][xx(][V]

I Vestjylland havde en grundejer med fast og meget dagaktiv kronvildtbestand besøg af ulven lige før Jul.
Efter besøget har kronvildtet ikke vist sig uden for skoven i dagtimerne.[Sad][Sad!][V]

mvh
Korthår


Endnu en ulv i DK? - lollænder - 27-02-2013

Kanon, så lavet de banditter ikke flere markskader.


Endnu en ulv i DK? - ID - 27-02-2013

Ja, måske ligger der en naturlig ballance i dette. Kronvildtbestanden i Danmark var næsten udryddet i 1700-1800 tallet men er øget markant op til 1900 tallet (der er i dag ca. 14000 stk i Danmark). Det er vel derfor egentlig ganske naturligt at den naturlige regulering (predatorerne) også dukker op.

[Image: bueskytte.png]