Våbenteknisk Forum - VTF
Spørgsmål omkring Blaser R93 - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Spørgsmål omkring Blaser R93 (/showthread.php?tid=20768)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11


Spørgsmål omkring Blaser R93 - M@X 2.1 - 18-01-2013

Hej Høker.
Jeg har lige fået en opfordring til at kommentere lidt i denne spændende Blasertråd.
Jeg har lige holdt en pause et par måneder og straks starter I en tråd om mit yndlingsemne.
Det har lige taget et par timer at tygge sig igennem de vigtigste tråde og en masse PMer, men her er min komentar til dig angående Tikka.
Jeg har selv oplevet en gasudstrømning igennem bundstykket på min Tikka og det ligger

[Image: DSC_0480.jpg]

der vist et par billeder af i en gammel tråd. Jeg skal se om jeg kan finde den senere, men:

Jo, bagsiden af fjederanlægget er ventileret ud inden i plastsluthoded dimsen, så gassen strømmer fra forenden af bundstykket mod bagenden af bundstykket og ud inden i sluthovedet. Tilførslen af gas er meget større end den spalte rundt om anlægget for fjederen kan ventilere bagud.
Derfor flyttes dette "stempel" bagud i "cylinderen"
På en forbrændingsmotor er stempelringene heller ikke helt tætte. Prøv at trække langsomt i snoren på din plæneklipper. Så siver luften over stemplet stille og roligt forbi stempelringene og ventileres ned i krumtaphuset.
Trækker du hurtigt i snoren, starter motoren. Lidt underkompression er der hele tiden. Min gamle slidte Kadet kunne skyde oliepinden op. Det kunne den ikke da den var ny.
Det er samme effekt der sker inde i et Tikka bundstykke.

PS: Der er osse samme effekt der får et Blaser bundstykke til at forlade piben, hvis låsningen svigter. Slipper Gardena koblingen, skal gastrykket flytte bundstykket ca. 20mm bagud inden den kan ventilere ud i det fri. Denne accelerationsvej er lang nok til at bundstykket får så meget fart på at det rammer skytten i ansigtet.
Man kan næsten fristes til at sige havde riflen været bygget svagere, ville trykket ikke være så højt og derfor ville bundstykket ikke opnå så høj en fart og skytten ville få færre skader.
Hvis Blaser bygger låsningen stærkere, kan låsningen holde til et højere tryk, hvorfor at når låsningen endelig slipper, så får bundstykket endnu mere fart på og skytten kvæstes mere.
Derfor, HVIS man som Blaser, konstruerer en riffel på en måde at bundstykket skal flyttes ca. 20 mm bagud før gassen kan stikke af ud i det fri, så skal den være så stærk at det nødvendige tryk for låsesvigt aldrig opnås.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Spørgsmål omkring Blaser R93 - hogmeister - 18-01-2013

Er det ikke muligt at bore et lille hul i bundstykket, der vender nedad, naar det er lukket, saaledes at evt. undsluppen gastryk bliver diregeret ned i magasinbrønden? Det har jeg set gjort som en ekstra sikkerheds foranstaltning paa andre rifler.
H


Spørgsmål omkring Blaser R93 - ahsv - 18-01-2013

Jeg har ikke forstand på teknikken [:I] Omend jeg synes det er rasende interessant at læse disse tråde hvor de lærde diskuterer [Big Grin]

Jeg er dog alligevel sikker på at M@X (velkommen tilbage) og andre der hævder at gassen går bagud på en T3 når hylsteret brister har ret. Jeg har nemlig set det ske... http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=15696&SearchTerms=remington

En kraftigt medvirkende årsag til at jeg bruger skydebriller idag - skytten var pænt forbrændt i ansigtet og slaget fra plastic hætten var vist i øvrigt ikke helt ubetydeligt.

Mvh.
Anders


Spørgsmål omkring Blaser R93 - M@X 2.1 - 18-01-2013

@Hogmeister.
Det lille trik har jeg gjort ved min egen. 3stk 3mm huller ned i magasinbrønden foran fjederanlægget lader gassen strømme ned i magasinet. Et det en hylsterseparation ryger nok både skæftet og magasinet.
Alternativt kan hullerne bores så de vender mod udkasteråbningen. Her er dog mulighed for at få skidt og møg ind i bundstykket. Jeg fravalgte den løsning og skulle det ske at et hylster flækker, så fred være med at jeg skal købe et nyt skæfte.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Spørgsmål omkring Blaser R93 - høker - 18-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[green]Hej Høker.
Jeg har lige fået en opfordring til at kommentere lidt i denne spændende Blasertråd.
Jeg har lige holdt en pause et par måneder og straks starter I en tråd om mit yndlingsemne.
Det har lige taget et par timer at tygge sig igennem de vigtigste tråde og en masse PMer, men her er min komentar til dig angående Tikka.
Jeg har selv oplevet en gasudstrømning igennem bundstykket på min Tikka og det ligger der vist et par billeder af i en gammel tråd. Jeg skal se om jeg kan finde den senere, men:

Jo, bagsiden af fjederanlægget er ventileret ud inden i plastsluthoded dimsen, så gassen strømmer fra forenden af bundstykket mod bagenden af bundstykket og ud inden i sluthovedet. Tilførslen af gas er meget større end den spalte rundt om anlægget for fjederen kan ventilere bagud.



der er muligt jeg er dum men jeg kan sq ikke fine den udluftning ved fjedderanlæget. hvis du hermed mener cylinderen der bliver holdt af hæve armen, min passer i hvertfald på diameter - nogle få 100 dele mm.
for at sige det på jysk har jeg taget banditten i munden og pustet til jeg var smølfefarvet i hovedet uden nogen form for storm ud af bund stykket.

[Image: DSC_0051_zps06c78d48.jpg]

[Image: DSC_0050_zps32af1693.jpg]

[Image: DSC_0049_zpsfb2d6c5f.jpg]

[Image: DSC_0048_zps2fead0a3.jpg]

Mvh Høker

[Image: asgaard.gif]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - Jamo - 18-01-2013

GT: interessant mht trykket og rart at vide, at der trodsalt skal et relativt højt tryk til for at ulykken er ude. Jeg holder mig som hjemmelader altid godt inden for marginen af hvad der er forsvarligt... Jeg skyder tykt og godt videre med min Tikka (og Blaser for den sags skyld[:p]) [Big Grin]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - Zeb - 18-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[green]@Hogmeister.
Det lille trik har jeg gjort ved min egen. 3stk 3mm huller ned i magasinbrønden foran fjederanlægget lader gassen strømme ned i magasinet.



M@x: Er det en løsning der - ihvertfald teoretisk - vil øge sikkerheden på fx en Blaser fordi man derved reducerer den strækning bundstykket skal flytte sig før gastrykket bliver omdirigeret... Altså at accelerationslængden reduceres ??

Mvh Zeb


Spørgsmål omkring Blaser R93 - høker - 18-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Jeg har ikke forstand på teknikken [:I] Omend jeg synes det er rasende interessant at læse disse tråde hvor de lærde diskuterer [Big Grin]

Jeg er dog alligevel sikker på at M@X (velkommen tilbage) og andre der hævder at gassen går bagud på en T3 når hylsteret brister har ret. Jeg har nemlig set det ske... http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=15696&SearchTerms=remington

En kraftigt medvirkende årsag til at jeg bruger skydebriller idag - skytten var pænt forbrændt i ansigtet og slaget fra plastic hætten var vist i øvrigt ikke helt ubetydeligt.

Mvh.
Anders



Der er hverken fordi jeg tvivler på gt eller max, eller at gassen kommer bag ud for den sags skyld jeg har ikke haft en oplevelse i den stil.
det er hele konceptet med at slagstiften skal bevæge sig bagud som en gas cylinder jeg er lidt tvivlende på.

mvh høker

[Image: asgaard.gif]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - M@X 2.1 - 18-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by Zeb

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@Hogmeister.
Det lille trik har jeg gjort ved min egen. 3stk 3mm huller ned i magasinbrønden foran fjederanlægget lader gassen strømme ned i magasinet.



M@x: Er det en løsning der - ihvertfald teoretisk - vil øge sikkerheden på fx en Blaser fordi man derved reducerer den strækning bundstykket skal flytte sig før gastrykket bliver omdirigeret... Altså at accelerationslængden reduceres ??

Mvh Zeb



Thaj i princippet skulle man bore en hel del huller i den del af piben fra rillen som brudstykket låser i og til bagenden af piben.
Desværre vil de til gengæld svække piben idet dette stykke materiale er modhold for brudstykket. SÅ, GØR DET IKKE

--
[green]mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Spørgsmål omkring Blaser R93 - M@X 2.1 - 19-01-2013

quote høker:der er muligt jeg er dum men jeg kan sq ikke fine den udluftning ved fjedderanlæget. hvis du hermed mener cylinderen der bliver holdt af hæve armen, min passer i hvertfald på diameter - nogle få 100 dele mm.
for at sige det på jysk har jeg taget banditten i munden og pustet til jeg var smølfefarvet i hovedet uden nogen form for storm ud af bund stykket.

@høker
Jeg kan se at du har en T3 ligesom jeg. Jeg skilte lige min ad og der er en diameterforskel mellem slagstykket og bundstykket på 0,12mm ude på en diameter af 10,5mm.
Der er osse luft i tværsporet hvor hævearmen sidder i.
Hold op mod at der kommer 4000 bar og vil ud på nogen /1000 sekund så skal du ikke tvivle 2 sekunder på at gassen flytter slagstiften baglæns.
Jeg har selv prøvet (se billedet højere oppe i tråden) og jeg har været vidne til at par stykker.
Du kan jo prøve at sætte plastdimsen på slagstiften uden selve bundstykkekroppen og så sætter du slagstiften i en skruestik. Men en tang komprinerer du fjederen så viklingerne når helt sammen. Lige før viklingerne når helt sammen knækker der en lille del af plasticdimsen indvendigt. En ny koster ca. 377kr [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Spørgsmål omkring Blaser R93 - høker - 19-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

quote høker:der er muligt jeg er dum men jeg kan sq ikke fine den udluftning ved fjedderanlæget. hvis du hermed mener cylinderen der bliver holdt af hæve armen, min passer i hvertfald på diameter - nogle få 100 dele mm.
for at sige det på jysk har jeg taget banditten i munden og pustet til jeg var smølfefarvet i hovedet uden nogen form for storm ud af bund stykket.

@høker
Jeg kan se at du har en T3 ligesom jeg. Jeg skilte lige min ad og der er en diameterforskel mellem slagstykket og bundstykket på 0,12mm ude på en diameter af 10,5mm.
Der er osse luft i tværsporet hvor hævearmen sidder i.
Hold op mod at der kommer 4000 bar og vil ud på nogen /1000 sekund så skal du ikke tvivle 2 sekunder på at gassen flytter slagstiften baglæns.
Jeg har selv prøvet (se billedet højere oppe i tråden) og jeg har været vidne til at par stykker.
Du kan jo prøve at sætte plastdimsen på slagstiften uden selve bundstykkekroppen og så sætter du slagstiften i en skruestik. Men en tang komprinerer du fjederen så viklingerne når helt sammen. Lige før viklingerne når helt sammen knækker der en lille del af plasticdimsen indvendigt. En ny koster ca. 377kr [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



jeg har godtnok ikke målt pasningen op i min men jeg tror ikke der er så meget luft i den.
og plastic dimsen er væk jeg har lavet en alu model og forliste den anden samtidig.
jeg tror måske nærmere at plast hætten bliver blæst i stykker af den gas der kommer fra sporet til låseknasten på bundstykket.
hvis slagstiften skal ud at flyve skal den accelereres så højt op i hastighed og bremses så hårdt op igen, at de 15gram stål kan klippe sig gennem låseringen eller rykke hele herligheden i stykker.

[Image: asgaard.gif]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - TheDarkside - 19-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by GT

I det eksperiment jeg var med til at udføre sammen med nogle andre her inde fra måtte en Tikka lade livet...
Her var vi antageligt oppe på mellem 8000 og 10000 bar.
Hylsterbunden blev flydende og flød ud i hulrummene omkring låseknasterne således låsen var blokeret. Der skete intet med låsen ELLER slagstiften, der blev på sin plads.
Låsehåndtaget knækkede af da vi forsøgte at hamre låsen op med en hammer.
Ved dette tryk var Mauser 98 og 96 for længst eksploderet.
Ved 98´eren kom den store lange udtrækkerklo væltende ud af systemet og var således den største flyvende del der kunne have ramt nogen den dag.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Hvad kan du så konkludere ud fra dette forsøg? Har jeg forstået korrekt, at der ikke skete noget på trods af katastrofalt overtryk? Er det blot en teoretisk mulighed, at slagstiften kan flyve bagud, men som ikke udspiller sig i praksis?
Jeg må da indrømme at jeg er mere tryg ved den metalhætte jeg har fået sat på, fremfor det stykke plastik. Men vil det hindre skader ved fænghættepunktering?


Spørgsmål omkring Blaser R93 - M@X 2.1 - 19-01-2013

Jeg overværede det forsøg i sin tid og hætten skred sammen med stoppalen til bundstykket.

På dette billede af mit eget uheld blev hætten siddende. Se det blåeloxerede sluthovede på billedet.

[Image: DSC_0480.jpg]

Nogen gange slipper låseringen slagstiften. Andre gange ikke.

Men nu er vi vist off-topic. Dette er en Blasertråd [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Spørgsmål omkring Blaser R93 - M@X 2.1 - 19-01-2013

@høker

Jeg giver op. Jeg orker ikke forklare mere for du tror jo ikke på andet end dine egne gisninger [Wink]

Hvis du kigger på billedet af mit defekte bundstykke, så har trykket næsten brækket den hærdede udtrækker. Og dette skete ved en normalt ladet patron. Der havde fra Reminton fabrikkens side sneget sig et 223 hylster ned i en pose nye 204Ruger hylstre. Sam vanligt når jeg lader nye hylstre, så halskalibrer jeg dem lige og jeg opdagede ikke at det var et forkert hylster i en uåbnet pose.
Ved skudafgangen hang patronen i udtrækker rillen længe nok til at tænde. Trykket skubbede gænghætten ud af lommen og udtrækkeren kunne ikke holde hylsteret tilbage mod bundstykket. Da hylsteret er blevet skubbet tilstrækkeligt langt nok frem i kammeret (223 er et par mm kortere end 204Ruger) smuttede gænghætten helt ud af lommen. Nu kunne gastrykket fise ud af indkanalen uhindret og forsøgte at komme forbi udtrækkeren ud i de rømmede spor til lukkeknasterne. Derved blev den hærdede udtrækker vredet ud af hullet og ødelagt.
I samme ombæring blev gænghætten fladet ud. Der skete ingen fireforming af hylsteret som så helt normalt ud og kunne uden problemer genkalibreres som 223.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Spørgsmål omkring Blaser R93 - høker - 19-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@høker

Jeg giver op. Jeg orker ikke forklare mere for du tror jo ikke på andet end dine egne gisninger [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Beklager men jeg lytter også lidt engang imellem [Big Grin]

høker

[Image: asgaard.gif]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - GT - 19-01-2013

Det er som M@X skriver ikke gassen der fiser forbi slagstiften der er farlig det er den momentane trykopbygning foran den lille bøsning der holder fjederen på slagstiften.
Når trykket opbygges presses den lille bøsning bagud indtil fjederen er komprimeret M@X og så fortsætter kraften med at presse på fangstykket indtil den lille ring foran på slagstiften presses igennem bøsningen og slagstiften der er forsynet med energi fra gastrukket og den totalt komprimerede fjeder kommer baglæns.
Det er simpel analyse af delene.

Da gassen har et konstant flow pga ekspansionen vil der ske et "flow by" af delene internt i bundstykket.
Der VIL uanset funktionstolerancen i slagstiften kunne komme gas forbi ved 4000+ bar, det hersker der slet ingen tvivl om.

Jeg har set fænghættepunkteringer være direkte årsag til via en kombination af gas gennem bundstykket og en "gaspåvirket" slagstift, blæse den lille plasthætte i stykker.

Pudsigt nok har jeg aldrig set det ske på et tikka bundstykke der er blevet "ventileret" med 2-3 ø4 mm huller radialt boret.

Gassen der strømmer forbi låseknasterne luftes i relativ stor grad ud i det fri da det ikke er en fatbolt og der er ikke nok "stråle" effekt til at gøre nogen fortræd.

Har oplevet det en del gange når vi har skudt i regnvejr og jeg har haft vand i kammeret. Der kommet en sky af vand ud langs receway´en.

@Darkside,
for lige at gentage terminologien.....

Katastrofalt overtryk = tryk hvorved en given konstruktion destrueres.
Hvis hylsteret flyder ud og der ikke sker mere så har trykket ikke været katastrofalt da mekanismen ikke direkte gik i stykker men blot mistede evnen til at fungere kva fremmedlegemer.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - n a - 19-01-2013

Jeg erindre et filmklip, hvor en tikka udsættes for mere end godt er. Her så man en kraftig gasflamme 30cm ud af bagenden på låsestolen. Samtidigt blev boltstoppet blæst så langt væk at den ikke blev fundet igen.

Såee det der med at det ventileres ud , uden nogen risiko, er nok lettere subjektiv.

Prøv forresten lige at fortælle på hvilken side af fejderstoppet sidder den lusede lille låsering. Det kan godt være forklaringen på at slagstiften ikke flyver.


Spørgsmål omkring Blaser R93 - høker - 19-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by n a

Jeg erindre et filmklip, hvor en tikka udsættes for mere end godt er. Her så man en kraftig gasflamme 30cm ud af bagenden på låsestolen. Samtidigt blev boltstoppet blæst så langt væk at den ikke blev fundet igen.

Såee det der med at det ventileres ud , uden nogen risiko, er nok lettere subjektiv.

Prøv forresten lige at fortælle på hvilken side af fejderstoppet sidder den lusede lille låsering. Det kan godt være forklaringen på at slagstiften ikke flyver.



låseringen sidder på siden ind mod kammeret.

mvh høker

[Image: asgaard.gif]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - GT - 19-01-2013

Det er den gassen skal overvinde for at få slagstiften ud at flyve.
Når man kommer over det niveau så vil det gå itu uagtet.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Spørgsmål omkring Blaser R93 - høker - 19-01-2013

Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er den gassen skal overvinde for at få slagstiften ud at flyve.
Når man kommer over det niveau så vil det gå itu uagtet.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



så skal trykke jo være så højt på selve slagstiften at den kan klippe sig igennem låseringen. eller hastigheden være så høj og opbremsningen så rask at slagstiften har energi nok i egenvægten + hastighed til at klippe sig gennem låseringen.

mvh høker

[Image: asgaard.gif]