Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motage på husqvarna "mauser" 8*57
#1
Hej.
Er der nogen der ved noget om hvilke montager der sider eller kan sidde på en Husqvarna riffel med Mauser lås??

Jeg har lige bestilt et "sigte middel" hos Rex og jeg vill også gerne købe nogle "klik" montager, altså en base der kan side på flere rifler hvor man kan flytte kiggerten fra riffel til riffel.

Men Rex og mig ( det lød godt ikk) er ikke helt sikre på hvad det skal være for at montere på min husqvarna.

Jeg er jo iøvrigt nybegynder med alt ved rifler det er derfor jeg sikkert ikke har formuleret mig korekt..

Mvh PQ
Svar
#2
Sig til Reximus [8)] At han skal kigge på Leupold QR montage og baser. Låsestolen der er brugt til din 'Husky' er en FN-Mauser. Et lille forbehold...Da du skriver det er en 8x57, går jeg automatisk ud fra at det er en M98 og ikke M96 [^]

Det er kikkert og ringe man kan tage af og på, Baserne skal helst gerne sidde tilbage på riflen, når kikkerten tages af [Wink][:I]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#3
Tak Lars.
Jeg er jo ikke 100 på om det er en M98, men bundstykket fra Husqarnaen passer i en gammel original kriger fra 1943...

Hvad er forskellen egentlig?
Er det det med at 8*57IS er en M98 og en 8*57I er en M96 eller??

Mvh PQ
Svar
#4
Hey Hey Hey...
NU FIK JEG EN STJERNE [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#5
Det er en M98..

Du kan løbe på adskillige betegnelser der dækker over det samme kaliber. Den oprindelige og sjældne (Heldigvis) hedder 8x57 I eller J ( I står for Infanteri) Denne kører med en kuglediameter på .318

Og så er der 8x57 IS - 7,92x57 - 8x57 JS...Kært barn har mange navne [Smile] Kuglediameter .323

Jeg vil uanset diverse forstokkede jægere, holde på at I og IS betegnelserne er de korrekte. I-versionen er den oprindelige fra 1888 (vistnok) og blev ændret omkring århundredeskiftet. I grove træk er forskellen på M96 og M98, at M96 er svensk produceret og typisk i kal 6,5x55, de findes dog i en del andre kalibre. M96 spænder først slagstiften, når bundstykket lukkes i. Dette er til gene for de fleste, og derfor vil jeg altid ubetinget råde til at købe M98, hvor slagstiften spændes op når bundstykket åbnes.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Da du skriver det er en 8x57, går jeg automatisk ud fra at det er en M98 og ikke M96 [^]


Det skal du ikke gå ud fra - jeg kan se senere i tråden at bundstykket passer i en '98'er, så der fastslås modellen, men de mest almindelige Husqvarna-producerede '96'ere er 8x57 og 9,3x57. Der er også fremstillet en del 9,3x62 og .30-06. 6,6'erne begrænser sig næsten udelukkende til de gamle Carl Gustav militærrifler.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by pq

Hej.
Er der nogen der ved noget om hvilke montager der sider eller kan sidde på en Husqvarna riffel med Mauser lås??

Men Rex og mig ( det lød godt ikk) er ikke helt sikre på hvad det skal være for at montere på min husqvarna.

Jeg er jo iøvrigt nybegynder med alt ved rifler det er derfor jeg sikkert ikke har formuleret mig korekt..

Mvh PQ



Hej PQ.
Den sikreste måde at afgøre om det er det ene eller det andet, er ved at måle diameteren på den del af låsestolen hvor løbet er skruet i.
Jeg er overbevist om, at Husqvarna kan have lavet dem på på både Large- og Small ring modeller.
Hvis diametern er ca. 36 mm, er det en large ring, svarende til en M98 eller en civil fremstillet lås, som Husqvarna brugte til deres M 1640
Hvis diameteren er ca. 33 mm. er der tale om en small ring, som kan være en M 96, eller en civilfremstillet lås, som Husqvarna brugte til deres model 1600.

Med venlig hilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#8
I kan altså nogle tricks..

Jeg har bare glædet mig hele dagen til at komme hjem og måle, men mit skyde læred er desværre fulgt med min værktøjskasse som min søster har lånt[xx(] Jeg får forhåbentlig det hele igen efter weekenden.

Så prøvede jeg lige og se slagstiften blev spændt på vejen tilbage eller på vejen frem.
Og det ser ud som om den blir ladt halvt på tilbagevejen og sidste halvdel når handtaget blir presset ned..

Det er svært at være i lære som "våben kyndig" [Big Grin]
Svar
#9
I skal ikke tro på alt det i læser[}Smile]
Husquarna m96 militær ø33 forrest på låsestolen, gevind dia på pibe 25mm stigning 12gev/tomme udfræsning til laderamme og frifræs for tommeltot
M96 civil ø33 forrest på låsestol gevind på pibe som m96 militær hele venstre side lukket rørform på lås
begge har 2 lukkeknaster forrest, og spænder 3mm på opluk og ca 30 på ilukning.
Findes fra husquarna i følgende kalibrer 6,5x55 8x57js 9,3x57
En stor del ombygget fra Stiga vapen i kal 30.06(hold jer langt fra dem, da man har forlænget magasinet fremad, for at få plads til længere patroner)
Husquarna 640 bygget i de første år på FN mauserlåse, de sidste på rigtige civile FN låse, helt til slut på modelserien egenproducerede civile m98låse Forreste del af låsestolen fortykket til ø36mm. Gevinddia på piben 28mm 12gev/tomme anlæg mod flanche inde bag gevindet på pibeenden.Bundstykke med 2 knaster foran heraf 1 slidset + 1 extra umiddelbart foran lukkegrebet.Slagstiften spændes ca 2/3 ved åbning og 1/3 ved lukning. Vingesikring på sluthovedet på bundstykket. Leveret i kaliber 6,5x55 8x57js 30.06 9,3x57 9,3x62. Typiskt med en synlig tap stikkende ud gennem magasinlåget for tømning af magasinet.

Husquarna 1600 / 1640 Låsen egenproduceret med diameter ø33 på forenden. gevinddia ø25 stigning 12gev/tomme anlægsflance på forenden af låsestolen. Bundstykke 2 lukkeknaster foran begge uslidsede + en umiddelbare foran lukkegrebet. Slagstiften spændes 2/3 på opluk opg 1/3 på iluk. sluthoved uden sikring. Sikringen monteret som sidesikring på låsestolen. Leveret i kal 243. 6,5x55 270 30.06 8x57js 9,3x62 358norma magnum +????.Magasinet er hængslet, på de første modeller i stål, og de seneste i aluminium

PQ det der med at flytte en kikkert fra den ene til den anden riffel DUER IKKE da det er stortset umulig at montere baserne fuldstændigt ens på to forskellige låsestole,eneste reelle mulighed er at anvende en skinnebase på låsen. så glem det uanset hvad en eller anden mirakkelmand fortæller dig. Det kan derimod sagtens lade sig gøre at montere flere forskellige kikkerter på samme riffel.

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)