Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klemt kikkert - sløret rand?
#1
Jeg er så heldig af have fået købt mig en fin zeiss kikkert (Zeiss Classic 3-12x56), til en billig penge. Med kikkerteren fulgte en EAW svingmontage, som var monteret på.
Hensigt var at den skulle sættes overpå min riffel, men først efter at have rundet Zeiss for at få monteret ballistiktårn. Anyway, jeg har flere gange sammenlignet min Zeiss, men min kammerats Swarovski z6i 2-12x50, og har fundet randskarpheden MEGET bedre på Swarovskièn. Efter at have afmonteret EAW montagen pga. den som sagt skulle et smut forbi Zeiss, blev kikkerteren super skarp i randen igen. Min kammarat deler sammen mening, og mit spørgsmål lyder så om det er mulig at det evt er montagen der har siddet for stramt, og derfor har været skyld i den utydelig rand? og om det evt er andre der har erfaring omkring dette problem?

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#2
Jeg har ikke observeret manglende randskarphed, i forbindelse med en kikkert der var "vredet" lidt i montagen (altså klemt "krum" på grund af at ringene ikke var linet op) men jeg har haft en Millet kikkert hvor det betød at zoomen også flyttede med trådkorsets placering[xx(]

Rent optisk set, så giver det faktisk mening, fordi det netop vil "vinkle" linserne i forhold til hinanden, og det påvirker yderområderne (randen) mest. Det er også derfor at billige kikkerter ofte har problemer med netop randskarpheden, fordi linserne ikke er præcist nok slebet, og heller ikke sidder præcist nok i forhold til den optiske akse.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hvorfor nogen bliver ved at vælge EAW idag er udenfor min fatte evne. Man ved at det giver mærker i kikkerten som, om ikke andet, så tydeligt forringer en evt gensalgs værdi. Der er så mange gode alternativer.

PCP .25, 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)