personligt tror jeg tendensen med at hjemmeladere jagter "M@x-hastigheder" skyldes 2 ting:
1. De vil gerne kunne fortælle de andre jægere/skytter at deres "hjemmerul" er bedre, kraftigere, hurtigere og mere præcise end "fabriks-ammo"
Jeg orker ikke engang at forsøge at huske hvor mange gange jeg har hørt sætningen: "Jaaaeee- mine 6,5træls med 9 grams kan jeg jo få til at gå 900 m/s" og så skyder de Hul-i-hul..."[xx(]
2: Meget fabriksammo er opgivet med lettere optimistiske tal for V(o), hvilket så yderligere forstærker ovennævnte "trang"[
]
Det kan gå så galt at hjemmerullere rent faktisk "ødelægger" en jagttur til sydafrika med overladede patroner hvor låsen skal bankes op med en kæp...[xx(]
Personligt jagter jeg nogen gange "tophastigheder" af ren nørdet teknisk interesse... men jeg forsøger dog at holde mig indenfor det rimelige, OG jeg har rent faktisk et trykmåle udstyr! (PressureTrace)
Mine jagtladninger er moderate, selv i kortpibede, halvtykke kalibre, som f.eks 376Steyr..
9,3x62 er en typisk "kandidat" til at forsøge at presse citronen, specielt for dem der tror at hastighed og "flad kuglebane" er det eneste saliggørende...
@thoett: en 291 grains kugle i 9,3x62 er jo i den tunge ende...ovenikøbet med en ret lang kugle...så der må man forvente begrænsede hastigheder.
Jeg ved ikke hvor trægt den Evo-kugle expanderer, men jeg mener personligt ikke man behøver en "hård" kugle i en 9,3x62 når den er så tung...
dit krav om "ingen hakkekød" på vildtet kan den sikkert fint opfylde, med de hastigheder du kan få på den i en 9,3x62 (Dejlig kaliber i øvrigt... næsten på højde med 376Steyr[
] )
Held og lykke med det....
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"