Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
indstil af kikkert
#1
er der nogle der kan hjælpe en newbie
min riffel er indskudt på 50m med lapua 10.1g men ville gerne ha den var indskudt på lidt længere afstand så er det kan jeg klikke kikkerten et par hak op. 1klik er =1/4 det er vel tomme mål så hvis jeg nu gir den 4 klik så er det vel det der passer med c.2,56cm så skulle det vel lige passe med omkring de ca.120m. min kikkert er en fontine 1.5 6x44
eller er jeg helt gal på den[:0]
Svar
#2
Hej Kenneth,står der ikke enten "Inch" eller "M.O.A." på din kikkert,der hvor du klikker?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by kenneth33

er der nogle der kan hjælpe en newbie
min riffel er indskudt på 50m med lapua 10.1g men ville gerne ha den var indskudt på lidt længere afstand så er det kan jeg klikke kikkerten et par hak op. 1klik er =1/4 det er vel tomme mål så hvis jeg nu gir den 4 klik så er det vel det der passer med c.2,56cm så skulle det vel lige passe med omkring de ca.120m. min kikkert er en fontine 1.5 6x44
eller er jeg helt gal på den[:0]



Hvis den er indskudt på 50 m og din kikkerthøjde(sigtelinie)er 40-
50 mm over center af pibe er det også ok på 100m.
Du må ud at træne på på forskellige afstande, og se hvordan dit grej
teer sig [Wink]
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
og hvad betyder m.o.a
Svar
#5
moa= minute of angle.
din kikkert giver 1/4 tomme ved et klik på 100 yards.
omregnet er det knap 0.7 cm på 100 m

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by WSM
Hvis den er indskudt på 50 m og din kikkerthøjde(sigtelinie)er 40-
50 mm over center af pibe er det også ok på 100m.



Yderst interessant teori!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#7
Hi Kennet,

Du nævner ikke hvilken kaliber, men da det er en Lapua 10,1 gram må det vel være 6,5x55. Ved indskydning på 100 meter er kuglen kun 2mm høj på 50meter. Så hvad WSM skriver er faktisk rigtigt.

Hvis du hæver med fire klik fra nuværende indskydning, vil træfningen ligge ca 28 til 40mm højt på 100meter, hvilket svare til en indskydning på 150meter.

Men se at komme ud og øve dig på forskellige afstande.
Knæk og bræk.[Smile]

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#8
jeg siger mange tak for de gode svar[Wink]
Svar
#9
halløj kenneth33

for nu at være lyseslukker kan du ikke bare klikke op og så tro at det fungerer: du skal mindst indskyde på de 100 m med lidt overslag for at være sikker på træf på de 120 m du nævner, med en margen til lidt fejlbedømmelse af afstanden

en lille skævhed eller indskydningsfejl vil blive værre på det længere hold

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
kenneth33 -

under indskydningen passerer kuglen sigtelinien to gange! Når du indskyder på 50 meter er spørgsmålet så om det så første eller anden gang kuglen passerer sigtelinien?

Med en kikkert 50mm over piben, så vil du lige netop kunne "snitte" sigtelinien på 80 meter. Herefter skærer kuglebanen sigtelinien i to punkter...

Hvis 50 meter er det første "indskydningsafstand" så vil den anden "indskydningsafstand" ligge på ca 130 meter.

Så jeg tror faktisk at du har indskudt til 130 meter - og tilfældigvis rammer plet på 50 meter!

Iøvrigt mener jeg at der er brug for 50-meter baner til kalibre større end 375
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by WSM
Hvis den er indskudt på 50 m og din kikkerthøjde(sigtelinie)er 40-
50 mm over center af pibe er det også ok på 100m.



Yderst interessant teori!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Det er ikke kun teori, det virker i praksis:

Prøvede at sætte en 6,5 x 55 Oryx ind på Norma.cc's ballistik, (den flyver næsten som en Mega).

Indskydning på 50 meter:

Med en kikkerthøjde på 45 mm over piben, går den direkte i "nul" på 100 meter.

(Den skal være 60 mm, for at den går i nul på 130 meter)

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Det er ikke kun teori, det virker i praksis.............



Nu var der ingen der, på det tidspunkt jeg skrev mit indlæg, havde nævnt noget om kaliber og some generel betragtning er det mildest talt en forkert teori.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#13
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Claxel
Det er ikke kun teori, det virker i praksis.............

--------------------------------------------------------------------------------

Nu var der ingen der, på det tidspunkt jeg skrev mit indlæg, havde nævnt noget om kaliber og some generel betragtning er det mildest talt en forkert teori.

om det er den ene eller anden kaliber er egentlig ligegyldig: det er ikke en gangbar måde at indskyde til til vildt på lidt længere hold end indskydningens 50 meter

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Nej selvfølgelig er det ikke det - hvis man vil indskyde på 100 meter, sætter man selvfølgelig en skive op på 100 meter og indskyder på denne - men det var nu heller ikke det mit indlæg gik på.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ID

Nej selvfølgelig er det ikke det - hvis man vil indskyde på 100 meter, sætter man selvfølgelig en skive op på 100 meter og indskyder på denne - men det var nu heller ikke det mit indlæg gik på.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Selvom man skulle have beregnet kuglebanen til at passe begge steder(50 og 100) skal der altså ikke meget fejlaflæsning i træfpunkt til før det går meget galt.

Og vedrørende Norma ballistik.

min 308 skyder med lapua 167 scenar og har kugle fald som lapua opgiver det. Ved beregning over norma er der et udsving (ved indskydning på 100 meter) på 200 meter på 3 cm. Norma siger drop på 10 cm og lapua siger 13 cm.

man kan benytte beregning til at få en fornemmelse, men det skal prøves på en papskive så man kan se virkeligheden.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Det er ikke kun teori, det virker i praksis.............



Nu var der ingen der, på det tidspunkt jeg skrev mit indlæg, havde nævnt noget om kaliber og some generel betragtning er det mildest talt en forkert teori.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Det var disse ingredienser jeg lavede ballistikken udfra ...

Citat:quote:

Originally posted by kenneth33

er der nogle der kan hjælpe en newbie
min riffel er indskudt på 50m med lapua 10.1g men ville gerne ha den var indskudt på lidt længere afstand så er det kan jeg klikke kikkerten et par hak op. 1klik er =1/4 det er vel tomme mål så hvis jeg nu gir den 4 klik så er det vel det der passer med c.2,56cm så skulle det vel lige passe med omkring de ca.120m. min kikkert er en fontine 1.5 6x44
eller er jeg helt gal på den[:0]



Kun for at bevise at det ikke kun var teori, men passede i praksis.

Noget helt andet er da at I har fuldstændig ret i det I skriver: Den skal selvfølgelig indskydes på minimum 100 meter [^]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

kenneth33 -

under indskydningen passerer kuglen sigtelinien to gange! Når du indskyder på 50 meter er spørgsmålet så om det så første eller anden gang kuglen passerer sigtelinien?



Jo da næsten altid rigtigt, men dog alligevel, se f.eks. Normas 22-250 blyspids på 3,4 gram indskudt på 100 meter og med sigtelinie på +40mm[Wink]

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)