Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06 vs 7mm rem mag
#21
jeg har haft en 7 mm rem og skudt både hjort, og buk med den.

Den smadre ikke vildtet i samme stil som en 300 WM, men er stadig til den kraftige side.

Fordel flad kuglebane ja ja da, ,men hvor er fordelen nu lige ved den.

Kuglebanen skal du kende alligevel, så om du skal lære den ene eller den anden kan vel være lige gyldigt.
Med en afstandsmåler kan du ret præcist vide hvordan du skal holde på dyret, og i de afstande hvor den er nødvendig har du også tid til at bruge den.

Så mindre vindafdrift ja men prøv lige at kigge i et ballistikprogram
hvor lidt forskel der er, og overvej hvor svært det er at læse vinden.
På de afstande hvor vinden betyder noget skal man måske overveje om ens egnespredning holder i det hele taget.

Men væsentligste fejl ved et stort hylstervolumen contra lille diameter er pibeafbrænding.

Skyd på hjortebanen en eftermiddag eller tag en jagtfelt i august varme og piben er snart ødelagt(bitter og dyr erfaring du her får gratis, NP dømte piben ude efter inspektion)

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#22
Hej 12cm.

Underholdende läsning - specielt det tidligere 6 siders indläg [Smile][Smile]

Har pt "kun" to rifler. En 30-06'er og en ny indköbt 9.3*62'er.
Jeg er mägtig glad for begge rifler.

Uanset folks meninger om 30-06'eren, så er det et ok allround kaliber der välter både elge, svin, rådyr mm, og jeg har ihvertfald tänkt mig at beholde den i mange år endnu. Hvis man ikke synes om rekylen, eller köber et let våben kan man jo altid sätte lidt ekstra polstring på riflen. [B)]
Det er måske ikke det billigeste kaliber - specielt til träning, meen når alt kommer til alt så er forskellen jo ikke specielt voldsom.

Overvejer selv at köbe en 6.5*55'er MEN kun til träning og pjat skydning (6.5*55 folk - tag det ikke ilde op). [:p][:p]

9.3'eren blev köbt til drivjagt - og ja - man kan sikkert sätte et lidt dårligere skud og stadig slippe godt af sted med det som med et hvert andet större kaliber - men tränes skal der nu alligevel[Wink]
Jeg har nydt hvert et skud med denne riffel, og ser frem til at se effekten på en velvoksen grisebasse v.s. 30-06'eren[}Smile]

Held og lykke med at finde en god 30-06'er[Smile]

Mvh,
Tore
Svar
#23
Hej Thomas12cm

Hvad er der galt med både at købe en 30.06 og en 7mm?

Og så blot flytte kikkerten ...[?][?][?]

Skulle der så være en af dem du ikke bruger så meget, så sælg den efter et par år.

Så er du helgarderet ...

Blackbirds statement omskrevet:

Hellere en skyder for meget end én skyder for lidt. [Wink]

Ps. Jeg har en af hver ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#24
Ja... Jeg har ingen 30.06 --- men jeg skal snart have et 3. våbenskab[:I]

(bare for at gøre tråden lidt længere .....[Big Grin])

Sandheder:

Kvinder kan ikke være for slanke, de kan kun være for tynde:.

Man kan ikke have for mange rifler, kalibre, o.s.v. kun for lidt plads og for lidt penge......

Man kan ikke have for mange penge, kun for lidt tid...

Kalibre er lidt ligesom det med kvinderne... hver tykkelse har sin berettigelse.....
(.17 MarkIV til og med 458Lott)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Hvis det er pga. at du gerne vil vise mandsmod ved at kun ha´en magnum kaliber, kan nogenlunde samme effekt opnås ved at du køber en meget let 30-06 med dårligt skæfte og får gummikappen pillet af og en stålkappe med små pigge monteret, men du vil stadig ha´fordelen af den store variation i tilgængelig og billigere ammo i 30-06.
Held og likke med dit køb...[}Smile]
Mvh.
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Hvis det er pga. at du gerne vil vise mandsmod ved at kun ha´en magnum kaliber, kan nogenlunde samme effekt opnås ved at du køber en meget let 30-06 med dårligt skæfte og får gummikappen pillet af og en stålkappe med små pigge monteret, men du vil stadig ha´fordelen af den store variation i tilgængelig og billigere ammo i 30-06.
Held og likke med dit køb...[}Smile]
Mvh.
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....



nej nej[Smile] det har ikke noget med det at gører, og det bliver hverken 300WM og 7mm...
Jeg køber en 30.06 som I har rådet mig til

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#27
Citat:quote:

nej Nej det har ikke noget med det at gøre, og det bliver hverken 300WM og 7mm...
Jeg køber en 30.06 som I har rådet mig til


Respekt [8D]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#28
Jeg HAR en 30-06'er og jeg HAVDE en 7mm Rem Mag.

Jeg valgte at beholde min 30-06'er og sælge min 7mm Rem Mag af flere grunde.

Kunne bedre lide min Mannlicher Schönauer M72, end en Remington 700 ADL

Kunne ikke finde reelle fordele ved 7mm Rem Mag, på de afstande hvor JEG forsvarligt kan bruge den til jagt.

Jeg ramte bedre med 30-06'eren
Meget bedre aftræk på 30-06'eren (Snelle)
30-06'eren var lettere.
Jeg har 600 patroner liggende til 30-06'eren...

Rekyl var ret ens på de to, faktisk lidt mindre på M700'eren i 7mm rem mag end på 30-06'eren.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Hvis det er pga. at du gerne vil vise mandsmod ved at kun ha´en magnum kaliber, kan nogenlunde samme effekt opnås ved at du køber en meget let 30-06 med dårligt skæfte og får gummikappen pillet af og en stålkappe med små pigge monteret, men du vil stadig ha´fordelen af den store variation i tilgængelig og billigere ammo i 30-06.
Held og likke med dit køb...[}Smile]
Mvh.
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....



nej nej[Smile] det har ikke noget med det at gører, og det bliver hverken 300WM og 7mm...
Jeg køber en 30.06 som I har rådet mig til

mvh Thomas



Tilykke med valget. Jeg mener du har truffet et godt valg.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#30
Faldt lige over denne fantastiske tråd.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...hTerms=7mm

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#31
Hej mp
har også fundet den tråd, men der havde vi diskuteret det[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
så det var lidt forsent[B)]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)