Att: STORM
Jeg burde nok have skrevet, at jeg ikke kan forstå at der ikke er FLERE danske jægere der har sigter med fast forstørrelse.
Man skal selvfølgelig vælge det sigte man er mest fortrolig med.[
]
Jeg vil dog gerne knytte en kommentar angående medforstørrede sigter og afstandsbedømmelse.
Det er selvfølgelig muligt at afstandsbedømme gennem en sigtekikkert med medforstørrende sigte, selv ved varierende forstørrelser.
Men det kræver at man SKAL vurdere målet i forhold til sit trådkors (mil-dot, German 4, ovs.). Altså, selvom målet opleves større i sin kikkert ved større forstørrelse, så bliver trådkorset tilsvarende større, hvorfor deres indbyrdes forhold forbliver den samme. Derfor kan man hvis man kender målets størrelse, foretage en afstandsbedømmelse.
Det er sikkert ikke nyt for ret mange.[
]
Men hvis ens sigtekikkert altid har samme forstørrelsesgrad får man en ”ekstra” fordel. Man kan fortage en hurtig afstandsbedømmelse, alene ud fra hvor ”stor” man oplever målet i sin kikkert.
Uddybning:
Mange hagljægere vil nok kunne nikke genkendende til, at selv en ”høj fasan” som flyver lige over hovedet på en, sagtens kan afstandsbedømmes. Dette er på trods af, at fasanen ikke kan vurderes i forhold til noget som helst (kun blå himmel).
Denne afstandsbedømmelse forgår alene på baggrund af hvor ”stor” man oplever fasanen. Hvis man oplever fasanen meget lille, er det ensbetydende med, at den er højt oppe.
Denne form for afstandsbedømmelse er ekstrem hurtig, da man ikke skal sætte sit mål i forhold til noget. Dette gør en hagljæger i stand til,
uden at tænke, at vurdere om målet er på skudafstand eller ej. Dette kræver dog lidt erfaring. (Jeg kan stadig huske, at jeg engang altid skulle spørge min mere erfaren jagtkammerat, om ænderne var ”go” eller ”no go”).
På samme måde, kan man få et forhold til f.eks. rådyr ved 6 x forstørrelse, altså afstandsbedømme alene på baggrund af, hvor ”stor” dyret opleves gennem sin sigtekikkert.
Eks. En person som står på en åben flad mark uden noget at vurdere ham/hende i forhold til, kan ved synet alene, sagtes afstandsbedømmes.
Konklusion:
- Sigtekikkert med variabel forstørrelse og med medforstørrende sigte kan
kun anvendes til afstandsbedømmelse ved at sætte sit mål i forhold til trådkorset.
- Sigtekikkert med fast forstørrelse, her kan man lyn hurtig afstandsbedømme alene på baggrund af målets ”størrelse”. Ydermere kan man som ovennævnte sigte, sætte målet i forhold til trådkorset.[^]
Jeg vil gerne understrege at dette indlæg kun bygger på mine erfaringer og intet andet.[:I]
Bang