Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tests af billigere sigtekikkerter
#1
Hej!

Der er ingen tvivl om at kongerne på det optiske marked er Zeiss, Swarovski, Schmidt & Bender, Leupold m.fl. Udover den høje kvalitet er fællestrækket for dem en prissætning, der i de fleste tilfælde er 5-cifrede beløb.

Et forummedlem har i sin signatur følgende statement "By the best - Cry only once". Det kan jeg fuldt tilslutte mig, men hvis det kræver et indhug i privatøkonomien så der er stor chanche for at den bedre halvdel nedlægger veto begynder jeg at trække lidt i land...

Fandtes der en sammenlignende test, der går ned i detaljer for kikkerter med et prisloft på... lad os sige 3.000 kr ville jeg læse den med stor interesse.

Relevante mærker kunne være følgende:
- Bushnell
- Tasco
- Meopta
- Welter
- Millet
- Hawke
- Falcon optics
- Optisan/MTC Optics
- Simmons
- SIE
- Flere endnu....

Jeg kunne vildt godt tænke mig en S&B PMII 5-25x56 - men kunne jeg i virkeligheden blive næsten ligeså tilfreds med en MTC Optics 8-32x56 til 1/6 af prisen, når mit skydebehov nu ikke overstiger 150-200 skud årligt???

En "videnskablig" test af ovenstående billig-mærker(jeg ved godt at bushnell laver nogle dyrere modeller) kunne være spændende at holde op imod de mange tests, der gennem tiden er blevet udført på de dyrere mærker.

Hvis sådan en test allerede foreligger hører jeg meget gerne herom - ellers vil jeg lade dette være en opfordring til relevante jagtmagasiner om at komme IGANG.

Mvh

Michael
Svar
#2
Har du set denne..

http://www.brockmichelsen.dk/upload/PDF/...kerter.pdf

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Har du set denne..

http://www.brockmichelsen.dk/upload/PDF/...kerter.pdf



Yes Sir!

Den har jeg gennemtrevlet flere gange - jeg var på et tidspunkt på nippet til at investere i en Nickel Gerhardt efter at have set de testresultater.

Det jeg efterspørger er nok en test med samme omfang - altså omkring 20 eksemplarer af kikkerter i den lave priskategori.

Mvh

Michael
Svar
#4
Hvis du ikke har pengene så vent eller køb brugt[Wink].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#5
Da du nu så venligt citerer mig vil jeg gerne afsløre, at jeg selvfølgelig også har en smertegrænse når det gælder indhug i privatøkonomien. Det kommer helt af sig selv når man har valgt at sætte tre børn i verden lige efter hinanden [Smile]

Jeg har bare jævnligt prøvet at have forskelligt grej af middel til ringe kvalitet, og det er bare så træls når det står af, og er lidt for godt til at smide væk, men lidt for ringe til at reparere. Sidst var det en Bausch & Lomb (=Bushnell), der pludselig ikke var helt gennemsigtig mere. Så købte jeg en brugt Leupold af Kelle her på forum, og det spiller [Big Grin]

Jeg synes du i dit tilfælde skal overveje at følge Tonnys råd og købe brugt. Lige nu springer katten den vej, at alle skal have belyste sigtemidler til jagtbrug, og mil dots og parallaksejustering til feltskydning. ikke et ondt ord om det, men det medfører, at kvalitetsoptik uden disse features lige nu kan købes brugt til meget rimelige penge.

Det tror jeg du bliver gladest for i længden.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Ja det lyder som en god ide at gå og vente på nogle brugte kikkerter af kvalitetsmærkerne uden lys.
Alle vil for tiden have lys i deres kikkerter - hvilket kun er nødvendigt til natjagt.
Flere mærker har enda betjeningen af lyset på som en grim ekstra knopskyning på okularet.
Jeg har fire kikkerter uden og en med lys...

Og ja køb Bushnell og se verdenen i en tåge [Sad] det har jeg også prøvet...

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#7
Hvorfor vente, skriv de specifikationer du ønsker og en max.pris og spørg efter den på diverse sider.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Hvos du vil have noget af den allerbedste optik, til en betalbar pris, så kig f.eks. på Nikon hos http://theopticzone.com/nikonscopes.aspx

De har masser af Nikon modeller til under US$ 600, og med bopæl i Grønland, så er der jo ingen problemer med Moms og Told, bare undgå at sende med USPS...... Post Danmark skulle jo nødigt lave GED i den

De har også en hel del Leupold VX-III til under US$ 600....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

Hej!

Fandtes der en sammenlignende test, der går ned i detaljer for kikkerter med et prisloft på... lad os sige 3.000 kr ville jeg læse den med stor interesse.

Relevante mærker kunne være følgende:
- Bushnell
- Tasco
- Meopta
- Welter
- Millet
- Hawke
- Falcon optics
- Optisan/MTC Optics
- Simmons
- SIE
- Flere endnu....

En "videnskablig" test af ovenstående billig-mærker(jeg ved godt at bushnell laver nogle dyrere modeller) kunne være spændende at holde op imod de mange tests, der gennem tiden er blevet udført på de dyrere mærker.

Mvh

Michael



Hallo!

Jeg vil sige imellem 3-4.000 kr. Og ellers at man lave en mere ærlig sammenlignende test, end den Brockmichelsen henvisning.

Der behøves ingen videnskabelig test. Det kan være en simpel blindtest. Alle kikkerten om bag en plade, samme diameter, samme forstørrelse. ku sku være morsomt om der fx.var stoppet en zeiss diavari zt ind imellem[}Smile]. Nævnt fordi netop den har en satans forstyrende lysende ring rund hele synsfeltet, som ikke er nævnt i testen. Den ring er ikke nævnt med et ord i testen af zeiss kikkerten[xx(] Derimod henføres den til Trijcon på side 85. Det kan da være,
jag har ikke glugget i sådan en, manden er jo ikke blind på det punkt,men han springer over ringen i zeiss - det lugter.

Testen omtaler flere ens kikkerter, yderst forskellig, selv om der er tale om samme kikkert, men med forskellig brand, selvom de er fra samme producent. [:I][:I] Derfor - BLIND TEST. Det andet lugter sku.

Wolfi
Svar
#10
Tak for svarene!

Det med at købe en brugt kvalitetskikkert er også noget jeg går ind for. Købte selv en Swarovski 2,5-10x56 til 4500 kr. Den havde ikke lys, men var kun nogle få år gammel.

Når jeg skal hen og have kikkerten i hus vil jeg selvfølgelig kigge både i ind- og udland.

Det kunne bare være sjovt at se en decideret test af de forskellige billigere kikkerter op til 3-4000 kr.

Nikon har jeg også tænkt på mange gange - den er ikke så kendt herhjemme, men meget udbredt Over There.

Mit konkrete behov er at kikkerten skal sidde på en remington 700 med en Remington Custom Shop-pibe i benchrest-kvalitet i et AICS-skæfte. Altså en Tactical Rifle - og der skulle jo gerne være passende med udvendige klik-tårne, stor forstørrelse, mildots eller anden form for sigtemiddel, der kan hjælpe med afstandsbedømmelsen.

Jeg har ikke bestemt mig endnu - en ting er dog helt sikkert... Jeg render ikke rundt til forskellige butikker og spilder ekspedienternes tid med at fremvise og forklare om produkterne for derefter at bestille online, hvor det er billigere. Derfor gennemtrevler jeg nettet og læser alt hvad jeg kan om andres erfaringer inden jeg selv springer ud i det. Derfor er dette forum ganske enkelt KANON!

Mvh

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)