Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lysstyrke i forhold til synsfelt.
#1
Jeg forsøgte uden held at trække svaret ud af en anden tråd, så nu prøver jeg med en ny.
Vi starter med et eksempel. Vi har to kikkerter, begge hedder 3-12x56. Den eneste forskel er, at den ene har større synsfelt end den anden. Hvilken af de to vil have størst lysstyrke - eller sagt på en anden måde - i hvilken kikkert er grisen nemmest at se om natten?
Jeg er klar over, at der ikke er en forskel i den teoretiske udregning af hhv. udtrædelsespupil og dæmringstal, men jeg mener jo, at hvis den ene viser dobbelt så stort et areal, så må der vel være mindre lys til det viste areal?
Svar
#2
Hej "Leo"

Jeg prøver da gerne igen i en anden tråd[Big Grin]

Helt kort:

Hvis kikkerten skulle "samle" lyset fra en større synsvinkel, så ville du jo få en optisk forvrængning af det "billede" du ser gennem kikkerten.

Synsvinklen (synsfeltets bredde) er bestemt af Okularets størrelse, altså den linse der er tættest på øjet.
Jo større den er, jo "stejlere" vinkel kan kikkerten sende lys ind i øjet og jo større billede dannes der på nethinden. Denne stejle vinkel skal jo præcis modsvares af objektivet, men da første fokuspunkt ligger meget tæt på objektivet er det aldrig et problem, selv en 10 mm linse i forenden af kikkerten vil give en fornuftig synsfeldt bredde.

husk på at de lys der kommer gennem en kikkert samles i to focal-planer i kikkerten, først vender det på hovedet og så vendes det igen i næste focal-plan..

Øv, jeg kan ikke finde nogen gode tegninger dr forklarer det.
synsvinkel/synsfelt-bredde har ingen indflydelse på lysstyrken, men det har stor indflydelse på kvaliteten af de man ser gennem kikkerten, altså skarphed og præcision af billedet. jo større synsvinkel man ønsker sig, jo bedre kvalitet skal optikken være for ikke at grumse billedet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Jamen, det er da muligt, at jeg er tungere end gennemsnittet, men jeg har det nok ligesom mine børn: Enten får jeg det svar jeg forventer eller vil have eller også så spørger jeg bare igen! Den sidste og mest sjældne mulighed er, at jeg blir klogere!

Det gode ved denne tråd og den anden, som jeg forsøgte at trække i min retning er, at jeg rent faktisk føler, at jeg er blevet en anelse klogere nu.

Ret mig, hvis jeg tager fejl, men min konklusion er, at der ikke er nogen ulemper ved stor synsfelt, men det kræver større præcision fra fabrikantens side - med risiko for et dårligere billede.
Hvis øjenafstanden skal bevares kræver det et større okular at øge synsfeltet.

Er det så ikke her, at fårene virkelig bliver skilt fra bukkene:
De, som er i stand til at fremstille kvalitetskikkerter, kan bevare billedkvalitet, stor øjenafstand OG stort synsfelt?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)