Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
parallelakse.
#1
Jeg har en Zeiss 6-24x56, hvor stor betydning har det for præcisionen, at parallelaksejusteringen passer med den afstand man skyder på ?.
Jeg bruger den kun til jagt, og skyder sjældent på større forstørrelse end 12 X.
Mvh.
Lars.

lars
Svar
#2
Det kan du se i kikkerten. Hold kikkerten fast på et mål og flyt derefter hovedet fra side til side. Så kan du se hvor meget trådkorset flytter sig.
Svar
#3
Jeg har måske udtrykt mig lidt uklart.
Det jeg mener er, hvis jeg har observeret et dyr på 24 x forstørrelse, på 300m afstand, og indstillet parallelakse justeringen på 300m for at kunne se klart.
Derefter er dyret kommet ind på f.eks 150m, hvor jeg vil skyde på 10 x forstørrelse. Har det så indflydelse på præcisionen at justeringen stadig står på 300m.
Forudsat at der ikke er parallelaksefejl på kikkerten.
Mvh.
Lars

lars
Svar
#4
Ja det har det.
Kikkerten vil kun være parralaksefri på den indstillede afstand. Hvor meget det betyder kan du kontrollere ved ovennævnte metode.

Jo højere forstørrelse jo større fejl.
Svar
#5
Hej Lars,
Parallakse er (ubegribelig) vanskelig at forstå betydningen af, du er ikke alene [V]

Prøv derfor selv at følge rådet fra TRG-S
"Hold kikkerten fast på et mål og flyt derefter hovedet fra side til side. Så kan du se hvor meget trådkorset flytter sig."

Zeiss eller ej. Har du problemer på 300meter...?

Mvh Erik

PS: Dit spørgsmål burde måske flyttes til den tråd der allerede kører omkring emnet.
Svar
#6
Parralelakse vil sjældent have væsentlig betydning ved jagt på større vildtarter. (Rådyr og opefter)

Ved varmint jagt på 500 meters med kikkert der er justeret fast til 100 meter kan der optræde 5cm parrallelaxe, og det kan jo give et miss på et jordegern.

Hvis kikkerten har produktionsfejl kan parrallelakse dog være væsentlig større, og enda varriere fra skud til skud... (mest set ved discount kikkerter)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Hej Erik.
Egentlig mener jeg at det er lidt usportsligt at skyde vildt på 300m.[Smile], kikkerten er kun købt for bedre at kunne vurdere str. på trofæer ( ja, jeg indrømmer str. betyder noget ).
Al denne snak om parallelakse, bragte mig bare lidt i tvivl om hvor stor betydning det har til praktisk jagt. Jeg læser det dog sådan at man skal ud i extremer, lang afstand, stor forstørrelse, forkert justering, før det flytter træfpunktet væsentligt i forhold til praktisk jagt.
Med mindre der er en fejl på kikkerten.
Måske skulle mit spørgsmål flyttes, men jeg har ikke mistanke om en fejl ved min kikkert, jeg har bare aldrig haft en med parallelakse justering før, og jeg ville føle mig som lidt af en idiot, hvis min uvidenhed om emnet skulle resultere i forbiskud, eller endnu værre en anskydning.
Mvh.
Lars

lars
Svar
#8
Hej Lars

Prøv at foretage den foreslåede afprøvning med 300 meter focus og 150 meters afstand.

Skriv så om din erfaring, det vil være til gavn for os alle.

Du kan vel finde noget at kigge på, ud gennem vinduet.

Gisninger er der nok af, fortæl os nogle facts [:p]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret skydning
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Hej Lars,

Det kan siges meget enkelt. Der er ingen parallakse på nogen afstand hvis du holder øjet i den optiske akse.

Bruger du tillige din max. forstørrelse ser du ikke den mindste form for parallakse, uanset hvor meger du så end bevæger hovedet.

Mvh Erik

PS: Den "fejl på sigtet" vil først og fremmest afsløre sig ved et uskarp billede, noget du let kan afsløre med din PJ. Passer indstillingen tilsyneladende med afstanden, er der ikke noget at komme efter mht, til parallakse.

PSS: For min skyld kan tråden "parallakse" udmærket forsætte her, hvis der er mere at debaterer - "NO OFF TOPIC" tak.
Svar
#10
Citat:quote:

"NO OFF TOPIC" tak.


Jo tak, gerne[Wink]

@llb,

det er min personlige oplevelse at hvis du når du skyder iagttager hvorledes du ser i kikkerten så er den resulterende fejl yderst beskeden, under jagtlige forhold. Bevares der er da set kikkerter med så voldsom fejl at det har været næsten umuligt at indskyde riflen, men så når du jo heller ikke på jagt[B)]

Det jeg mener er at du måske kan provokere en fejl frem ved bevidst at se skævt i kikkerten.

Det gælder derfor at have "kanten" i kikkerten skarp hele vejen rundt.
Så er du nået rigtigt langt i at anvende din kikkert korrekt.

PS: jeg har lidt endnu en kikkert mage til din samt andre tyske østriske kvalitetsprodukter og jeg må sige at skulle fænomenet eksistere på mine specifikke kikkerter så har det aldrig generet mig[Wink][^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Hej Claxel.
Det lyder som en god ide med en test på banen.
Jeg har også en varipoint 1,1-4 til drivjagt, og på drivjagt sker det jo at man ikke får skuldret 100 %.Det kunne være fint at prøve i praksis hvor meget der skal til før det har indflydelse på træfpunktet.
Mht. til skarpheden i kikkerten, er det i min sådan, at skarpheden er fin op til 12 x, uanset afstand, bare justeringen ikke er helt i bund eller i top.
Men jeg kan godt se pointen med at teste på f. eks 24x om justeringen passer med den faktuelle afstand.
Jeg skriver lige når jeg har testet på bane, jeg vil dog lige tage det lille forbehold at jeg ikke er den store " sniper " på en bane [Smile].
Mvh
Lars

lars
Svar
#12
Hej Lars.

Du behøver ikke være sniper, du behøver blot kigge gennem kikkerten, så kan du se korset bevæget sig over målet, når øjet flyttes.

Jeg kunne ikke vente og prøvede ud gennem mit vindue på 12 x forstørrelse.

På 146 meters afstand, er der ingen afvigelse på over 20 mm, såvidt jeg kan se. (Og her er der måske en brydefejl i vinduesglasset).

Jeg røvede med fokusjusteringen på 150meter til uendeligt .Der er mere afvigelse hvis man stiller fokus på 50 meter, men så kan man ikke se noget klart i den på de lange hold.

På 24 x er der som Erik så rigtigt skriver, ingen nævneværdig afvigelse.

Som jeg opfatter det, kan du se målet nogenlunde klart i røret og har kompenseret for kuglefaldet og evt. vind, så rammer du en grossenollike uden problemer.

Problemet er der først hvis du har ramt den, for det må man ikke [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Hejsa
lige et opklarende spørgsmål.. jeg har i lang tid gået og troet at parallelaksefri betød at sigtemidlet ikke ændrede relativ 'position' mht målet, ved 'skævkigning' på indstillede/kaliberde parallelaksefri afstand. Nu får jeg fortalt at det er rigtigt for længere afstande men parallelakse indstilling på kortere <=50m kan der forekomme forskydninger og der betyder parallelakseindstilling 'kun' at baggrunden/målet kan fokuseres så det står skarpt?

En anden ting jeg har oplevet.. hvis man er nærsynet og egnetlig bruger briller (-2,5 i styrke).. så kan man bruge dioptri indstilling på sigtekikkerten istedet for. Har en gammel Kahles 3-9x42 som jeg sendte til Kahles og dem fik sat nyt sigte i og parallelakse juster ned til 50m (til salonriffelen). Men ved liggede skydning på 50m flytter trådkorset sig mindst +/1 cm op/ned og h/v ved skævkigning (kan faktisk set at korset 'buer' i midten). Her får jeg fortalt at parallelakse justering kun gælder når dioptrien er sat i '0'???. Jammen så der der jo ikke fordel i at bruge dipotrijustering iforstedet for briller (ville jo undgå variable brydningsforskydninger når man kigger igennem kanten af brillen) -- kontaktlinser .. er det så vejen?

/Wolf_skate

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)