Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold
#1
Hej VTF
Jeg droppet min tidligere ide med en nikonkikkert. Jeg har set at rex har leupold vx3 4,5-14x40 longrange til 5500kr. Er det en god kikkert?
Nu hedder den jo longrange betyder det at den kikkert kun er beregnet langdistanceskydning?

Hilsen Platfod
Svar
#2
Med optik er det heldigvis sådan at pris og kvalitet hænger sammen.
Da Rex har særdeles konkurrencemæssige priser, er det jo bare heldigt
at du har bestemt dig for et kvalitetsprodukt fra guds eget land!!
Longrangekikkerten er nok ikke til drivjagt, men om den er egnet til andre jagtformer er subjektivt, og i sidste ende din egen beslutning.
Hvad end du køber, så hold dig til kvalitet, og lad dig ikke forblænde af et billigt kakkelovnsrør med alle features (bob bob!!)

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Hej Platfod

Jeg er den lykkelige ejer af en Leupold VX-III 8,5-25x50 Longrange. Til jagtbrug skal man være opmærksom på at synsfeltet ikke er så bredt, som i en kikkert med lavere forstørrelse. Min erfaring er også at lysgennemtrængningen slet ikke er tilstrækkelig til eks natjagt på svin. Desuden er der parallaxe-justering, som betyder at du skal "stille skarpt" til den afstand du sigter på, dvs. forskellige længder = stille flere gange. Mit indtryk af Leupold er, at det er et kvalitetsprodukt og det kan man tydeligt mærke når man få den i brug. Den større forstørrelse (end alm. riffelkikkerter) gør at man bedre kan vurdere dyrene, så man er mere sikker før skydafgivelse på +100m. [:p] Jeg bruger den meget som suplement til 8xforstørrelse håndkikkert. Helt specielt er den type kikkert en fordel ved anstands jagt fra tårn eller stige, hvr man kan se rigtig langt. Den sidste umiddelbare fordel er, hvis man skyder ind på 200m, så kan man tydelig se hullerne i skiven [8D]

/RAW
Svar
#4
Hvad er forskellen på longrangemodellen og adj.obj.?
Ville der være nogen mærkbar kvalitetsforskel på vx3 4,5-14x40/50 og Zeiss Conquest 4,5-14x44/50?
Svar
#5
Hej Platfod

En af mine Leupoldkikkerter er en 4,5-14X40 adj.obj det er en rigtig god kikkert og den sidste jeg har købt. Jeg valgte parallaxe justeringen ude på objektivet fordi der kan man se hvilken afstand man stiller den på, det kan man ikke på feks. min Mark4 8,5-25X50 hvor justeringen sidder nede på siden af kikkerten og hvor skalaen bare er nogle streger så man aldrig rigtig ved hvad den står på uden at kikke igennem på den specifikke afstand som målet befinder sig.
Jeg valgte også denne model fordi den var med 1" rør som jo unægtelig ser noget bedre ud på min lille CZ 527 cal.223.

MVH
Mugge
[Image: tsx-combo.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#6
Er der stor forskel på Leupolds vx2-serie og deres vx3-serie?
Svar
#7
Hej Platfod

Jeg har selv en VXIII 4,5-14x50LR Illum.reticle,med paralax just.på siden..til mit brug virker den fint også til jagt i skumringen/nat.

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#8
jeg har en leupold VXIII 4,5 -14X50 illu. som jeg gav 6000,- for brugt og den er jeg meget glad for, men jeg bruger den kun til feltskydning, ihvertfald indtil nu.
Jeg har også en S&B og en swarowski 3-12X50 begge to, Og hvis jeg skulle vælge den ene frem for de andre ville det blive swarowskien, den er "klarest og nemmest at bruge til praktisk jagt samtidig med at den også kan bruges til feltskydning.
Så find ud af hvad dit behov frem for alt er og vælg så efter det.
Men 5500,- for leupolden er en meget ok pris, og pengene er jo ikke smidt væk.[Smile]
Jeg har lige haft den nye swarowski Z6I i hånden og den er nok p.t det nærmeste du kommer en alround kikkert, men den er ikke billig, men for ----- hvor er den lækker[:p]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)