Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvornår får vi ringe med cant ?
#1
Vi har længe haft rails med cant. Ved at pege kikkerten lid nedad får vi flere klik til rådighed opad, og dermed mulighed for skydning på længere afstand.

Eller det er der nogen der gør. Jeg har f.eks. et par rifler med indbygget rail som umuligt kan benytte systemet med mindre jeg sætter en rail på en rail, og det vil jo se tåbeligt ud.

Men hvis nu ringene blev fremstillet med en centerlinie der peger f.eks. 15 eller 20 moa nedad, så kunne de sidde fast på LR kikkerten og give mulighed for langdistanceskydning med den. Samtidig kunne jeg have almindelige ringe på universalkikkerten, og så ville den fungere på normal vis med den lige rail jeg har.

Det vil selvfølgelig kræve, at ringene forudbestemmes til at sidde med en præcis afstand imellem, men den er jo også temmelig veldefineret på en rail, så der skal nok stå på ringene hvor mange slots der skal være imellem dem, men det er da til at overkomme.

Er der nogen af værktøjsmadrerne der kan skyde den ned ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Det findes skam allerede:

http://www.theriflescopestore.com/busiofriinki.html

Alternativt kan du gøre som jeg. Tabe din riffel så den lander på kikkertens forreste bellhousing og bøjer kikkerten. Det gav mig 35 klik mere i højden, så jeg sparede at købe disse inserts [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Sako Optilock fås til rail.
Her drejer man bare af bunden på den forreste ring.
Svar
#4
Jeg tror han mener bogstaveligt, færdiglavet ringe med indbygget cant, uden der skal drejes eller lægges offset indlæg i.

Bare ringe, hvor den ene er lidt lavere/højere end den anden, og med den rigtige vinkel i bunden(de skulle vel fræses i en kile, for de skal være helt sammenfaldende?) .

Egentlig godt spørgsmål.

Det må lige være noget for dig M@x?

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jeg tror han mener bogstaveligt, færdiglavet ringe med indbygget cant, uden der skal drejes eller lægges offset indlæg i.

Det må lige være noget for dig M@x?

/Buba



Nej, jeg bøjer bare kikkerten. Det samme gør Bwana Olifant [Big Grin]

Det vil nok ikke være en praktisk løsning med det uoverskuelige store udvalg af ringe der skal laves.

Hver eneste centerafstand mellem kikkertringene bliver nødt til at have sit eget sæt.

Den ene ring kan være den samme, men den anden skal parres for at vinklen ikke klemmer på kikkertrøret.

Derfor er Burris løsningen faktisk rigtig god.

Jeg har hørt om nogen der bare bøjer piben, men det er jo ikke en tekninsk korrekt og god løsning. [xx(]

Nu ser jeg heller ikke det helt store problem. Jeg bruger kun godt en omgang på min Leupold for at skyde på 600 meter og jeg vil tro at klikkene rækker ud til ca. 800 meter.

Hvor mange % af almindelige skytter har behov for at skyde på længere afstande. og her er selvfølgelig undtaget de få benchrest skytter der sammen med "nørderne" udgør for få kunder til at montage fabrikanterne gider at starte en pruduktion af parrede ringe til en fornuftig pris.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
One-piece montager gør løsningen på Lasses problem lidt lettere.
Hvilken type rail har du Lasse?

At kunne droppe meget med kikkerten er ikke kun et behov for langdistance-skytter - indskydninger på meget korte hold vil også kræve en del klik.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ID


At kunne droppe meget med kikkerten er ikke kun et behov for langdistance-skytter - indskydninger på meget korte hold vil også kræve en del klik.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Åh, ja luftskytter havde jeg glemt.[:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Hver eneste centerafstand mellem kikkertringene bliver nødt til at have sit eget sæt.

Den ene ring kan være den samme, men den anden skal parres for at vinklen ikke klemmer på kikkertrøret.



Naturlig vis, det kan jeg sagtens se nu. Det er noget bøvl.

Hvade ikke lige tænkt på, at afstanden mellem baserne også skal være passemde, for det giver den ønskede vinkel.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Buba har meget rigtigt fat i hvad jeg tænkte på. Og det er nok i virkeligheden ikke et behov jeg har, bare en tanke der faldt mig ind.

Jeg tror det er meget rigtigt, at man teknisk sagtens kan gøre det, men i praksis er kundegrundlaget for småt, så det er nok salgsafdelingen og ikke værkstedet der siger stop [Big Grin]

Måske vil vi istedet se LR kikkerter som fra fabrikkens side har flere klik at give af opad end nedad, der er kundesegmentet jo kendt når man ser på hvor mange kikkerter med stor forstørrelse, kliktårne og variabel parallaksefrihed der sælges ? Her kan fabrikken jo starte med at lave én model med den feature. Den vil passe på næsten alle rifler, og så kan man jo se hvordan salget går.

P.S. @ I.D. : Jeg har en Steyr Scout i 308 Win og en i 376 Steyr [xx(]. Det er med tanke på den sidste jeg køber et par ringe af Buba i lidt bedre kvalitet end de der med en bøjet aluminiumplade rundt om kikkerten [Big Grin] ( se evt. salgsforum for yderligere oplysninger).

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Åh, ja luftskytter havde jeg glemt.[:I]


Ja, og 10-20 meters griseskytter [Wink]
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

......Måske vil vi istedet se LR kikkerter som fra fabrikkens side har flere klik at give af opad end nedad,........

Disse kikkerter er skam lavet - Schmidt & Bender PMII er sådanne kikkerter; når de indskydes, løftes tårnet og fastgøres umiddelbart når man kan se tætningsringen. Derefter indskyder man, sænker tårnet på plads (og nuller) og fastgør. På denne måde får man stort set alle disponible klik til rådighed.
Det er sådan nogle ting som folk ofte glemmer når de kommer med deres påstulater: Schmidt & Bender er alt for dyr, jeg kan få en Leupold for det halve [xx(]

Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)