Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny håndkikkert 8 eller 10 gange forstørrelse
#1
Hej,

Jeg er vældig fristet af en ny håndkikkert, men jeg kan ikke rigtig beslutte mig med hensyn til forstørrelsen, skal det være 8 eller 10 gange. Kikkerten skal bruges i DK. Det meste af min jagt foregår fra stige. Når jeg bevæger mig rundt har jeg altid skydestokken med, den er også glimrende til kikkert anlæg, så det taler jo for 10 gange.
Modsat så har 8'eren lidt større dybdeskarphed, og bredere synsfelt, og 8 gange har indtil nu egentligt fint dækket mit behov. Jeg bruger briller og her synes jeg at 8'eren er lidt nemmere at kigge i men det er måske bare lidt tilvænning ??
Er der nogen af jer der har en 10 gange forstørrelse som har fortrudt, at i ikke tog 8'eren eller modsat ??

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Flemming

H
Er der nogen af jer der har en 10 gange forstørrelse som har fortrudt, at i ikke tog 8'eren eller modsat ??

[Image: MilleVTF.jpg]



næææ - jeg er gået fra 10x til 8,5x uden at have fortrudt det det mindste. Bruger den både i og udenfor DK - og det har ind til videre været rigeligt. Udfra det du skriver ville jeg ikke være nervøs ved at vælge 8x.

/bundgaard
Svar
#3
Jeg er glad for min 10x ... ar aldrig haft andet... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Zeiss 10x40BGA de sidste 20 år og hvis jeg skal ha´ noget andet bliver det nok samme mærke men med indbygget afstandtmåler, men jeg har ikke lige haft "tid" til at gå ud og købe en endnu.[Big Grin][V]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Jeg er så fattig, at jeg bruger en Tasco 10*63 kikkert.
Den er satneme stor, men god at kikke i.[Smile]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Jeg har en 'Høg' 7X42, og jeg har ofte drømt om at udskifte denne aldrende svend med noget større, men kan ikke forliges med de rør jeg set på?

Ved hurtig test af større kikkerter oplever jeg dog at der ikke skal så meget forstørrelse til, før de 'ryster', og så er det ligegyldigt. Når så jeg sidder i tårnet og vil nærstudere et dyr bruger jeg riffelkikkerten med 20 ganges forstørrelse.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#7
Hej,

Den model jeg er mest varm på PT er Zeiss Victory med afstandsmåler,
den kan fåes i UK til lige omkring 13000,- Jeg prøvede den i 8*45 idag og den var rigtig tiltalende.

Jeg prøved også 2 Victory'er med henholdsvis 8 og 10gg forstørrelse,
det jeg lagde mest mærke til var ændringen i synsfeltet, sådan umiddelbart var 10'eren ikke svær at holde stille, men der skal nok mere end 5 min. test uden for en forretning til at afgøre det.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#8
Hejsa

Når du lige er oppe i den prisklasse så prøv en Leica Geovid til sammenligning. Den har også indbygget afstandsmåler og bliv udnævnt til den bedste i klassen i en norsk test for nylig, hvor den blandt andet var oppe i mod Zeiss Victory. Jeg har ikke set igennem noget bedre - dermed med ikke sagt at der ikke er andre der er på højde med den....

PS. Jeg ejer selv sådan en fyr og er 100% tilfreds.

Mvh. Taby
Svar
#9
@Taby, den er skam også med i overvejelserne, men jeg synes lidt bedre om Zeiss designet, og til den pris synes jeg at "hele pakken" skal tiltale en mest muligt [Smile] Din Geovid er den i 8 eller 10 gange forstørrelse. Ved du hvor jeg kan finde den test, det norske jeg har fundet havde Victory'en som en snæver vinder.

@Shootist, hvis nu du fik "tid" ville du så købe den i 10 gange igen ??

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#10
Tjaaa..

Jeg har lige for nylig investeret i en Leica Geovid 10Xnogenogfyrre.. Den udskiftede en bedaget (12 år gl.) bushnell afstandsmåler + en Swaro 8x50 håndkikkert, og jeg vil bare sige at det har jeg bestemt ikke fortrudt..
Godtnok ER Leica'en lidt mere "mørk" i det når det bliver helt skummelt derude, men de 10X er jeg rigtigt godt tilfreds med, det giver lige en ekstra rækkevidde jeg godt kan bruge.

Leica Geovid 10X giver jeg alle mine 10 tommelfingre opad!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Jeg valgte en 8X fordi den har en større udgangs pupil for den samme linse diameter og dermed mere lys til mine ikke helt unge øjne.
Desuden synes jeg det er sværer at holde en 10X stille når der skal kigges efter finere detalier.

Det er vist et spørgsmål om smag og behag hvad man foretrækker.

Jan
Jan
Svar
#12
10x Ja 100% og mine øjne er lige så gamle som resten, og har ingen problemer med rysten.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Hej,

Så er der handlet, det blev Zeiss'en i 10*45. Prøvede her i formiddag en Geovid i 8*56 hos Hubertushuset, (de har 2 på lager til 13000,-) det er en vældig lækker kikkert, men Zeiss'en er for mig nemmere at kigge igennem, Leicaen skulle holdes meget præcist, for at undgå skygger, hvor Zeissen "faldt" bedre, Det er endnu en af glæderne ved at have briller.
Jeg har handlet hos http://www.clunycountrystore.co.uk/index.php fik jeg den til 1530 pund incl. levering. De lovede at den vil lande her hos mig imorgen, så juleaften falder åbenbart i juli i år [Big Grin]

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#14
Har lige selv været turen igennem og fald totalt for den nye "HD" model fra Leica. Det er bare den fedeste kikkert jeg længe har set.
Valgte 10x42 Geovid modellen. Den med fluorid glas (ved ikke lige om det er stavet korrrekt....)
Prøvede at se gennem den gamle model, hvilken jeg syntes var lidt problematisk med skygger, men hvad, den konstruktion er jo ogse ret gammel..... Det er der intet af på den nye Geovid.

Den altoverskyggende grund til at jeg valgte Leica var klart deres afstandsmåler. Har brugt den gamle 1200Scan gennem nogle år og det er altså bare kram[^]

OG Kima og Bumse, fordi den hedder HD er det ikke det samme som at den konstant lækker olie[Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Har lige selv været turen igennem og fald totalt for den nye "HD" model fra Leica. Det er bare den fedeste kikkert jeg længe har set.
Valgte 10x42 Geovid modellen. Den med fluorid glas (ved ikke lige om det er stavet korrrekt....)
Prøvede at se gennem den gamle model, hvilken jeg syntes var lidt problematisk med skygger, men hvad, den konstruktion er jo ogse ret gammel..... Det er der intet af på den nye Geovid.

Den altoverskyggende grund til at jeg valgte Leica var klart deres afstandsmåler. Har brugt den gamle 1200Scan gennem nogle år og det er altså bare kram[^]

OG Kima og Bumse, fordi den hedder HD er det ikke det samme som at den konstant lækker olie[Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Hej GT,

Hvad blev prisen på Leica'en ?? i de 3 butikker jeg besøgte på Sjælland, havde de kun den "gamle" Geovid, og der havde jeg også problemer med skygger.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#16
Jeg har taget den hjem som demo model i firmaet[Wink]

Skulle du komme til nogen af feltskydningerne kan jeg tage den med for selvsyn.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)