Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leica Geovid 8x42 eller 10x42 ???
#1
Hej

Jeg vil ha købt mig en kikkert med indbygget afstandsmåler. Jeg har næsten besluttet mig for Leica som mærke, men forstørrelsen og objektivdiameteren er jeg lidt i tvivl om. Jeg skal bruge den til jagt herhjemme og i norge, sverige osv. Jeg har tænkt på 10x42 eller 8x42.. Hvad siger I ?

Vh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#2
Hej tooms

Umiddelbart ville jeg personligt vælge en 8x42, da den er lettere at holde stille, men det kommer meget an på de afstande du ønsker at anvende kikkerten på.

Prøv evt. at spørge Tage Arnkjær her http://forum.netnatur.dk/viewtopic.php?t=4406, han er selv MEGET glad for Leica med afstandsmålere og har efter sigende flere modeller. (Du skal nok være indstillet på en laaang forklaring med både svineturer osv. indvolveret [Big Grin])

/RAW
Svar
#3
Tak for hjælpen, jeg har snakket med Tage og har faktisk besluttet mig for en 8x56, da den efter, jeg prøvede at holde den, ikke føles stor og klodset på nogen måde..

Vh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#4
Hej tooms

Jeg har købt en Leica Geovid 8x56. Jeg syntes en 56mm er for tung og purche med. Den er ikke rar og gå med om halsen alt for længe, hvilket har overrasket mig lidt. Jeg syntes nemlig heller ikke den var så tung da jeg stod med den i forretningen. Men rigtig god oppe i et skydetårn, det er den. Jeg mener 8x forstørelse er fint. 10x er sværere og holde stille med een hånd, men alt er jo en smags sag, og alt efter hvad du skal bruge den til.

Carsten
Svar
#5
jeg har også købt en lettere kikkert til pürch efter at have haft en 10x50. Jeg testede det lidt på bæverjagten, og det købte mig ikke mange minutter at have den store kikkert i forhold til 8x42éren. Det er ikke Geovid men Leupold, men vægtforskellen og "klodsetheden" er nok ret ens.

Uffe

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Hejsa

Tak for svarene. Jeg ved godt den er lidt til den tunge side, men med en Bino system strap, så bliver vægten jo fordelt i stedet for kun at sidde om nakken. Jeg synes rent størrelsesmæssigt, er den ikke meget større end f.eks 8-10x42 i andre mærker

Vh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)