2kg-reglen er irriterende og helt unødvendig[
!]
3 liter benzin er langt farligere at have stående...
Røgsvagt krudt er IKKE et "eksplosiv-stof" det er overhovedet ikke brisant, og brænder faktisk væsentligt dårligere ved atmosfærisk tryk end f.eks. benzin. Problemet her er så at man forlanger krudtet låst inde i et Skafor blå metalskab... ja .. mod tåber kæmper selv guderne forgæves... Riffelkrudt er stort set ubrugeligt til at lave bomber af og er total uinteressant for andre end genladere...
i forbindelse med brand er folks lagre af spraydåser, maling og PU-skum 100 gange værre, for slet ikke at tale om flaskegas ...[xx(]
Det kan KUN være for at chikanere hjemmeladerne at den regel er så restriktiv... 5 - 10 kg ville være mere realistisk.
Jeg noterer mig den sædvanlige tendens til at der bliver valgt meget langsomt krudt, selv i kalibre som 9,3x62 Rhino 25 er et alt for langsomt krudt til 9,3x62... man skal op i mere end 10% komprimerede ladninger og ender allligevel langt under det man kan nå af hastigheder med f.eks. RP-15 eller 203b .
og man skal fylde næsten 10 grains mere krudt i .... spild af krudt... 4- 5 % af det forbrænder udenfor piben...[xx(]
RP-25 er også for langsomt til 30-06 medmindre man skyder med de tungeste kugler altså 200 grains +
Men det fungerer fint i 6,5x55 og magnum-kalibrene, hvis man jagter max V(0) ...
Min 6,5x55 skyder mere præcist med samme kugle og V(0) med 3 grains mindre og lidt hurtigere krudt... hvorfor så bruge nummeret langsommere i krudt?
I øvrigt så er min erfaring at man sagtens kan lade op med de sidste "sjatter" og lægge dem i samme æske som de oprindelige 50 med samme komponenter (altså hylster, gænghætte og kugle) Man vil helt sikkert ikke opdage en forskel ude på jagten, og yderst minimale afvigelser på banen. Og hvorfor fiksere sig på at "lade mindst 50" ?? jeg har faktisk testet det, og man får ikke mere præcise ladninger eller mere ensartede hastigheder af at lade mange...
Jeg lader ofte bare 20, nogen gange 10 stk. til jagt, hvis jeg lige står og mangler.. Det er jo det samme som at købe 1 æske jagtammo i butikken.. er man omhyggelig med ladearbejdet bliver de jo rigeligt ensartede til almindelig jagtbrug..
"skive-ammo" lader jeg i +100 stk, der ryger jo alligevel mange..[:I]
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"