Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan får jeg løbet af?
#1
Jeg har en kammerat, der kan brunere for mig. I den forbindelse skal jeg have løbet skruet af tre rifler. det drejer sig om en skydebaneriffel, en husquarna 1900 og en sako lux.
Kan man selv skrue disse løb af, eller skal jeg have en våbensmed til dette.
Hvis man selv kan foretage indgrebet, hvordan gør man det så bedst muligt, især når de skal på igen, så de nybrunerede løb ikke får ridser?

Venligst

Jens
Svar
#2
Hej

Mit bedste bud er at det skal en bøssemager gøre for dig.

Og hans pris for at pille 3 piber af, er nok den samme, som for at
gøre hele arbejdet incl. brunering.

Hilsen de komprimerede

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Jeg har en kammerat, der kan brunere for mig. I den forbindelse skal jeg have løbet skruet af tre rifler. det drejer sig om en skydebaneriffel, en husquarna 1900 og en sako lux.
Kan man selv skrue disse løb af, eller skal jeg have en våbensmed til dette.
Hvis man selv kan foretage indgrebet, hvordan gør man det så bedst muligt, især når de skal på igen, så de nybrunerede løb ikke får ridser?

Venligst

Jens



Hej Jens.

Hvorfor brunerer du ikke bare løb og låsestol samlet. Det er da meget lettere.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#4
Ras, tak for dit svar, men det der er problemet er at specielt sakoen og husquarnaen har jeg skiftet løb på, og løbene er ikke bruneret halvt så godt som låsestolene, med andre ord er låsestolene nærved perfekt brunerede, nærmest "blånerede" men løbene er stort set kun rustbehandlede?? dvs. at de skal have olie alt for tit, for at de ikke bliver anløbet
Svar
#5
Det "normale" er at gøre som RAS skriver bruner samlet.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Ras, tak for dit svar, men det der er problemet er at specielt sakoen og husquarnaen har jeg skiftet løb på, og løbene er ikke bruneret halvt så godt som låsestolene, med andre ord er låsestolene nærved perfekt brunerede, nærmest "blånerede" men løbene er stort set kun rustbehandlede?? dvs. at de skal have olie alt for tit, for at de ikke bliver anløbet



Hej Jenslp.

Nu ved jeg ikke hvoorledes dine rifler er blevet blåneret, men normalt for sådanne ting, hvor der ikke forekommer tindlodninger er, at de er overfladebehandles ved at være kogt i en saltblanding ved ca 140 graders C.

Hvis det er tilfældet kan der kun være tale om at forarbejdet ikke er gjort godt nok, eller er gjort forskelligt.

Det bedste er at få sagerne glasblæste, og hvis det er gjort ordentligt, så har du en silkeagtig overflade som du kan blånere direkte. Dette giver en lidt ru overflade som han indeholde temmelig meget olie. Olie som netop beskytter mod rust. Da overfladen bliver mat, reflekteres sollyset ikke. Overfladen bliver i denne situation ikke helt sort, men snarere over i det går.

Pudses overfladen derimod med smergellærred korn 400 eller 600, eller den oven i købet poleres, bliver det færdige arbejde blankt sort, men jeg skal da hilse og sige, at sollyset reflekteres heri.

Kan det tænkes at låsestolene er polerede, mens piberne er glasblæste.

Hvad der er skyld i at dine løb ser ud som de gør, kan jeg ikke afgøre uden et rigtigt godt billed, eller allerbedst, at stå med sagerne i hånden.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#7
Jeg har dårlige erfaringer med at brunere dele der er samlet. Der trænger bruneringssalt ind i gevindet og det størkner derinde. Efterfølgende sveder der salt ud af samlingen i årevis.
Det ser ikke pænt ud og det er som om at jo mere olie man pøser ind i sprækken jo mere sveder salten ud. Gevindet kan ruste sammen og det gør det jo ikke nemmere at skille den ad senere når pibeb evt. skal skiftes.

Jo, man kan brunere dem samlet , men det mest korrekte må være at skille dem ad.

I øvrigt har jeg ofte set ældre Sakoer hvor låsestolen ikke er sort, men nærmere brunlig. Det kan skyldes at stålet er ret højt legeret. Jo højere kromindhold, jo mindre tager stål imod saltbrunering.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

I øvrigt har jeg ofte set ældre Sakoer hvor låsestolen ikke er sort, men nærmere brunlig. Det kan skyldes at stålet er ret højt legeret. Jo højere kromindhold, jo mindre tager stål imod saltbrunering.



Prøv også at se på nogle af de gamle Schultz & Larsen rifler der står rundt omkring hos våbenhandlerne.
Der er en del af dem der af den ene eller anden grund står med en smuk rød låsestol.
Har dog aldrig set det på dem fra S&L produktion.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Hej Gamlgnavpot!

Der er jo ikke længere brug for højtlegeret stål i en S&L låsestol idet bundstykket låser i piben på 97eren. I stedet for at anvende kilovis af dyrt materiale der slider på værktøjet ,så er det billigere at fræse i stål af en lavere legering med efterfølgende gasnitrering.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Selvfølgelig.
Kunne du ikke også "visualisere" hvad der ville ske med lidt højtlegeret stål i de midtjydske bearbejdningsmaskiner. Det ville tangere plastisk bearbejdning........[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
hej jenslp
hvis du selv vil skruge dinpibe ud skal du lave en metalblok
som er boldet fast til din filebænk og hvor der er et hul i som
passer til dine piber lav så en stor nøgle /den kan være et stykke jern som er foldet til et stor U der i laves et firkandet hul
og en kile og så er det "bare" at skruge piben af
du kan også lave en stor T nøgle som passer i låsen indvendig
dvs.istedet for bolden og det skulle så være det[Big Grin]

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#12
ps
grejet skal passe ret så godt. Vores lokale bøssemager har en skæv låsestol billigt til salg. han satte bare et kraftigt træstykke ind i låsestolen via magasinbrønden og vred til: ikke så godt[:I]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Jebser - Mauser låsestole tåler IKKE at man stikker noget igennem udkasterporten og vrider. De er forbavsende bløde. STROM - hvilken model er den skæve låsestol og hvor billig er den? Meget kan rettes - selv du er blevet rettet nogenlunde op[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
halløj maximus
jeg skal spørge Torben ved N&K i næste uge når jeg kommer hjem fra Tyrkiet. Forhåbentlig skal jeg derud alligevel og købe nogle pæne runde træplader
Det er faktisk et problem at man kun må medbringe 50 stk 270 gr hornady med disse problematiske muslimer[^]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Min låsestolsnøgle er lavet af en ca. 30cm lang 2x2 cm stang firkant stål. I den ene ende er der boret 2 huller hvor bøjlen fra et udstødningsbeslag er monteret. Det er bukket lidt så rundingen passer med en K98. I den anden ende er der boret et hul hvor der sidder en M10 bolt med møtrik. Den bruger jeg til at slå på - så kan jeg blot skifte den når den er blevet flad. Jeg lægger lidt papir eller læder imellem låsestolen og rundingen. Men jeg har dog også tit gjort det uden, og kun ganske sjældent lavet meget små mærker. Selv i brunerede låsestole (de skulle alligevel pudses op)
MVH
Henrik
Svar
#16
Hej alle

Tak for jeres svar´ der er noget at forholde sig til

Venligst Jenslp
Svar
#17
Citat:quote:

Prøv også at se på nogle af de gamle Schultz & Larsen rifler der står rundt omkring hos våbenhandlerne.
Der er en del af dem der af den ene eller anden grund står med en smuk rød låsestol.
Har dog aldrig set det på dem fra S&L produktion.

/Gammeltoft


Citat:quote:

Hej Gamlgnavpot!

Der er jo ikke længere brug for højtlegeret stål i en S&L låsestol idet bundstykket låser i piben på 97eren. I stedet for at anvende kilovis af dyrt materiale der slider på værktøjet ,så er det billigere at fræse i stål af en lavere legering med efterfølgende gasnitrering.

--
mvh M@X.


Citat:quote:

Selvfølgelig.
Kunne du ikke også "visualisere" hvad der ville ske med lidt højtlegeret stål i de midtjydske bearbejdningsmaskiner. Det ville tangere plastisk bearbejdning........

/Gammeltoft



Det var da en forbavsende mangel på viden i to tumber[Wink] her lægger for dagen.

De gamle m54-m68, såvel som 1900 låsestole er fremstillet af ret lavtlegeret, meget blødt og let bearbejdeligt indsætningsstål, de er efter færdigbearbejdning hårdt indsat mellem 0,5-0,7mm.
Denne indsætning er årsagen,til hvad jeg vil kalde vinrøde farve.
Løsningen er at brunere det ved enemp der er mellem 5-10 grader højere end ved alm stål

jbn
Svar
#18
Var der ikke éen der skulle logge ind under et lidt andet brugernavn i dag??????????[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Men man kunne nok ikke vente.....

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Ja nu da Oldfart og jeg har været på et raid til "Møllen" så kan vi nu afsløre 3 nyheder fra "Den Gamle Fabrik"[Wink]

Der er indkøbt nyt men brugt udstyr til fremstillingen af model "Classic".
Udstyret har tidligere været anvendt på Land Rover fabriken i England.
[Image: IMG_0028.jpg]

Den anden nyhed er nok så interessant. Mølleren har endelig overgivet sig og har nu startet pibeproduktionen af "rustfrie" piber. Han har hidtil afvist et hvert forsøg på at følge med tiden, men efter stort pres fra kunder og kolleger(Sako), så er en prøveproduktion startet op.....

[Image: IMG_0026.jpg]

Foreløbig er et halvt hundrede piber klar til at tage konkurancen op..

[Image: IMG_0027.jpg]

Og sidst men ikke mindst, så vil Mølleren osse kunne levere håndlavet ammunition fra sin elskede ladepresse, der har tjent ham trofast i mange år......

[Image: IMG_0029.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Hvad ialverden er det for et bundstykke der ligger ved siden af den "dejlige" ladepresse....[?]
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)