Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problem med nedkallibrering af 30-06 hylstre
#1
I forbindelse med nedkallibrering af 30-06 til 270 Win. har jeg oplevet, at hylsterhalsen revnede når kuglen blev sat i.
Det var førstegangs afskudte Norma-hylstre, så kvaliteten skulle vel være i orden.

Er der nogen der har kendskab til dette problem og en eventuel løsning?

Mit eget bud er, at det er på grund af deformationshærdning af messingen og at det kan løses med en spændingsudglødning, men hvor høj temperatur skal der bruges og i hvor lang tid.

Mvh. Jens
Mvh. Jens
Svar
#2
Normalt udglødes kobber ved en kort varme på ca. 300 grader.
Nu er patronhylstre ikke lavet af rent kobber, men såkaldt patronmessing der er en blanding af zink og kobber nemlig ca. 70% kobber og 30% zink. Jeg vil tro at udglødningstemperaturen er den samme som for ren kobber.
Nogle mener at udglødningsprocessen fremmes ved en hurtig vandafkøling efter opvarmningen. Andre mener at afkølingen kan give spændinger (prøv dig frem).
Hvis du har en god madlavningsovn kan du godt hidse den op på 250 til 300 grader. Hvis du bruger en gasbrænder, må du eksperimentere lidt og ved hjælp af farveændringen på hylstret finde frem til den rigtige temperatur.
God arbejdslyst.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#3
Stooooop ...

Det er kun halsen/skulderen der må rekrystalliseres/normaliseres.

Resten af hylsteret skal forblive stærkt.

Stil hylstrene i vandbad og lad halsen stikke op. Varm dem med en gasbrænder og vælt dem straks omkuld, når de er varmet op.

Søg evt på emnet, det er omhandlet tidligere.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Citat:quote:

Resten af hylsteret skal forblive stærkt.


Ok, du har sikkert ret. Jeg har ikke meget forstand på genladning, men ved dog lidt om metaller og vover et par spørgsmål.
Det med at et metal er "stærkt" er et relativt begreb, da det er afhængig af hvilken form for belastning det bliver udsat for.
Samtidig er det vel et spørgsmål hvor stor en belastning den bageste del af hylsteret bliver udsat for? En haglpatron kan klare sig med et paphylster, da det reelt er kammeret der modstår trykket.
Normalt betragter man ensartethed i et stykke metal som en styrkemæssig fordel og opvarmning i den ene ende af hylstret samtidig med at den anden ende holdes nedkølet, skaber uensartethed i materialet.
Som sagt, jeg er ikke hjemmelader. Men er der en god grund til at hylstret kun skal udglødes i den ene ende, eller er det bare fordi, at sådan plejer man at gøre?
Har nogle af de rutinerede hjemmeladere prøvet at udgløde hele hylsteret og hvad sker der i givet fald?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Hej Knerik,et hylster er jo netop ikke ens-styrkemæssigt.Det er kraftigst/stærkest i bunden,hvorefter godset "spidser til" mod halsen,hvor hylstret skal kunne give sig mest muligt.Det er også grunden til at det er halsen der udglødes,det er dén er giver sig mest,både i skuddet og i den efterfølgende kalibrering.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Hej Forum

Jeg har nu søgt på "udglødning" og fået rigeligt hjælp.

Tak!

Mvh. Jens
Mvh. Jens
Svar
#7
Har selv ved et uheld "kommet" til at udgløde hele hylsteret. Det kan bestemt ikke anbefales. Hylsteret blev blødt hele vejen ned og fænghættelommen blev ca. dobbelt så stor som normalt ved affyringen. Det gav et ordentlig pust af krudtgas bagud.
Svar
#8
I et tidligere forsøg på at omkalibrere 6,5x55 hylstre, til kal. .220 Swift ”kom jeg til” at udgløde hylstret for meget.

Det skal man aldrig gøre!!!

Resultatet på billederne af de afskudte hylstre taler vist for sig selv.[xx(][xx(][xx(]
[Image: Udgldethylster1.jpg]

Swift
Svar
#9
Til Freja og Swift.

Jeres indlæg er god information til at blive klogere af.

Tak for det.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#10
Hej,

jeg har just omkalibreret over 500 30-06 hylstre til 6,5-06 og i den forbindelse opdagede jeg at nogen af hylstrene havde nogle mystiske markeringer på selve halsen inden kalibrering. Der var tale om ca 10 langsgående "riller" der var meget svagt synlige. Disse hylstre skulle kalibreres med ca. dobbelt så stor kraft på ladepressen.

Jeg prøvede at drøne et par skrald af med disse hylstre og begge hylstre flækkede fra hylster halsen til starten på konussen.

Hvad grunden til detter end måtte være har jeg ingen anelse om men jeg ved at RWS har lavet lidt forskellige hylstre til Norma og testede derfor i samme anledning nogle RWS hylstre, uden nogen problemer.

Hmmmm, det skal åbenbart ikke være nemt[B)].

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Hej
Er der noget om at 30-06 hylstre skal drejes ned i hylserhalsen hvis man om kalibrere dem til 6,5 ,jeg tænker her på gods tykkelsen i halsen.

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#12
Hej,

jeg lurede lidt på problemet i forbindelse med nedkalibreringen af 30-06 til 6,5-06 og så i den anledning ikke nogen problemer af den art.
Mine hylstre får, i mit kammer, en blivende forøgelse af den udvendige halsdiameter på ca. 0,1mm i forhold til diameteren målt med en isat kugle.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)