Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan folk ikke få et seriøst svar mere ???
#14
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg skulle lige vende denne et par gange, men som jeg også har skrevet inde i den omtalte tråd så er der forskellige måder at vurdere fx kikkerter på. Man kan gøre det ud fra nogle absolutte værdier som lysgennemstrømning, vægt, øjenafstand og andet der skal måles og vejes. Det rækker dog sjældent helt og derfor kommer der også nogle blødere værdier ind i de fleste tests som farvegengivelse, skarphed, modlysegenskaber, feel and touch og så videre. Her komme de individuelle vurderinger ind, men man kan sådan set fortsat lave en vurdering af en konkret kikkert.

De fleste vil dog gerne lave en sammenligning kikkerter imellem, og kan man gøre det på en lang række måder, og det er også her jeg tror uenigheden opstår. Man kan sammenligne de værdier jeg omtalte ovenfor direkte og så kåre 'den bedste kikkert' men man kan også lave sammenligningen relativt til prisen. Relativiteten kunne dog præcis lige så godt være i forhold til miljøbelastningen ved produktion af kikkerten eller hvad der nu var relevant for den der skal bruge sammenligningen.



Når de fleste nye jægere ønsker hjælp til en ny kikkert, så tænker de ikke alle på ovenstående mange faktorer.

For dem drejer det sig om at få en god robust kikkert, der ikke falder fra hinanden efter en 15-20 skud.
Om randskarpheden er en anelse mindre på den billige model går de nu ikke så meget op i. Bare man kan se dyret klart igennem kikkerten.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"



Det er jeg ganske enig i, og det er også derfor at folk taler forbi hinanden. Jeg tvivler meget på at brugerne herinde skriver som de gør af ond vilje. Du skal læse mit indlæg som en form for tænken højt i et forsøg på at finde en forklaring på hvorfor man kan gå sådan forkert af hinanden.

Jeg kan godt se sagen i den omtalte tråd fra begge sider. Med det ene sæt briller på så er der en der stædigt holder fast i at en mellemklasse kikkert er det eneste rigtige og det virker som om den skulle være bedre en kikkerter fra topklassen. Da jeg først læste tråden virkede det på mig som et forsøg på at samle stemmer til en allerede afgjort sag og en deraf følgende irritation over at stemmerne gik den forkerte vej.
Med de andre briller på så er der en der uden at skulle have ekstra penge op af lommen gerne vil finde en kikkert med større forstørrelse som afløser for en rigtig fin kikkert, og derfor er interesseret i hvad det bedste valg vil være inden for de givne økonomiske rammer.

Jeg tror ikke at nogle af de 2 sider står til en pris for deres evner ud i kommunikation, men derfor kan de da godt være velmenende.
Mvh.

Yeti
Svar


Beskeder i denne tråd
Kan folk ikke få et seriøst svar mere ??? - af yeti - 03-06-2009, 10:32 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)