Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mundingsbremse på 9,3x62
#13
Rekyldæmpning ved hjælp af mundingsbremser fremkommer som en kombination af flere faktorer:

En del af rekylen fra en riffel kommer fra den udstrømmende krudtgas, som uden bremse eller lyddæmper, har en masse svarende til den mængde krudt du brænder af og som forlader mundingen med en hastighed der er mindst lige så stor som projektilets, i de fleste tilfælde er gassernes hastighed større.

En mundingsbremse fjerner/mindsker andelen af gas der virker i samme retning som projektilet og bremser også en del af gassens hastighed ned
Hvis mundingsbremsen f.eks afbøjer alt krudtgassen vinkelret ud til siderne fra en 22-250 med et 40 grains Vmax drevet af 39 grains krudt.. så halveres rekylen!

En "dåse" = lyddæmper nedsætter krudtgassernes hastighed så meget at det i praksis næsten fjerner deres virkning på samme måde som mundingsbremsen..

En mundingsbremse kan i praksis konstrueres så den ligefrem vinkler krudtgasserne bagud og dermed trækker fremad i riflen og kan derfor opnå en større rekyldæmpning end en "dåse"

Dermed får man også sendt en større del af mundingsknaldet (som faktisk stammer fra krudtgasserne når de forlader piben) bagud mod skytten og tilskuere..[xx(]

Jo mindre krudtgas og mundingstryk en given kaliber/riffel har i forhold til projektilest vægt jo mindre virkning får man fra mundingsbremsen.

Jo mindre vinkel man afbøjer krudtgassen i jo mindre virkning har en mundingsbremse, og jo mindre støjer den bagud....

Man kan fint konstruere en meget effektiv mundnings bremse der ikke støjer mere end riflen uden bremse, men en sådan konstruktion vil komme til at ligne en lyddæmper meget[Big Grin]

Jeg kan ikke forstå hvorfor så relativt milde kalibre som 9.3x62 har behov for en mundingsbremse.. en anelse mere vægt i riflen (skæftemonterede dæmpere) eller en lyddæmper er langt at foretrække

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Mundingsbremse på 9,3x62 - af gafka - 15-02-2010, 03:51 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af hatting - 15-02-2010, 03:54 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af TRG-S - 15-02-2010, 04:03 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af gafka - 15-02-2010, 04:12 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af TRG-S - 15-02-2010, 04:18 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af rkn - 15-02-2010, 07:58 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af Jamo - 16-02-2010, 01:48 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af TRG-S - 16-02-2010, 02:15 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af WSM - 16-02-2010, 08:47 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af Jamo - 16-02-2010, 11:29 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af Ulrik Hentzer - 17-02-2010, 11:59 AM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af allan 2 - 17-02-2010, 12:33 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af dravis - 17-02-2010, 06:05 PM
Mundingsbremse på 9,3x62 - af Leo - 18-02-2010, 12:28 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)