Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trykjagt på kronvildt i september
#1
Har vi jægere overhovedet forstået alvoren i det nuværende forvaltningsarbejde omkring kronvildt? Der er nedsat regionale grupper, som skal sikre en bedre forvaltning af vores kronvildt herunder overholdelse af Vildtforvaltningsrådets Etiske Regler for Kronvildtjagt. I disse fastslås det bl.a., at der ikke må drives tryk- eller drivjagt i september. Ligeledes skal vildtet have mest mulig ro i brunstperioden – det betyder i bredeste forstand at tryk- og drivjagter i oktober i områder med dåvildt også er betænkelige…

Her på forummet har man kunne læse en stolt jægers glæde over at have nedlagt sin første danske hjort – og af hjertet tillykke med den oplevelse – men det er også i samme tråd kommet frem at hjorten er nedlagt i september på trykjagt og at det åbenbart er helt normalt i området, idet nabokonsortiet holder en tilsvarende jagt.

Jeg er bange for at den jæger som har fået indfriet sin en af sit jægerslivsdrømme at nedlægge en dansk frilandshjort i medaljeklasse, ved sin handling måske er en af de sidste som overhovedet oplever at nedlægge en hjort i september. Hvilket jeg vil være afsindigt ked af[Sad]. Jeg har aldrig været på septemberjagt efter kronvildt. Men det er da en af mine drømme at nedlægge en dansk brunsthjort. Jeg forstiller mig også at landmændenes tolerance overfor markskader vil falde markant, hvis de ikke har muligheden for at skyde kronvildt i september.

Nu er der nogen der argumentere med at de ikke synes det er etiske problematisk at drive en jagt, hvor nogle få går ind og trykker vildtet ud til andre posterede jægere. Jeg er bare af den opfattelse, at vi som jægere kun kan gå på jagt, fordi den øvrige befolkning acceptere det. Det bedste pejle mærke hvad ”befolkningen” synes må i være Vildtforvaltningsrådet!? Af deres referater, som kan finde på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside, fremgår det tydeligt at der er meget fokus på septemberjagten. Friluftsårdet står som de eneste uden for Rådets aftale om 6 års fred til de regionale grupper, netop fordi Friluftsrådet ønsker et forbud mod septemberjagt (referat fra mødet 21. Juni ’07 pkt. 6). Senere har DN foreslået, at man lavede et juridisk forbud mod tryk- og drivjagt i september, da det etiske bud ikke blev overholdt (referat fra mødet 10. Dec ’07 pkt. 7).

Jeg vil i hvert fald gerne på denne baggrund tage afstand fra, at der nogen som helst steder jages hjorte i september ved andet end pürsch og anstand. Hvad synes I? Er det vigtigere at nogle få kan få deres livs oplevelse på kortsigt, end at vi alle på langt sigt kan jage hjort i september?

D93
Svar


Beskeder i denne tråd
Trykjagt på kronvildt i september - af D93 - 01-03-2009, 04:01 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af alan - 01-03-2009, 04:56 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af Nørby - 01-03-2009, 05:37 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af bundgaard - 01-03-2009, 06:35 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af Nørby - 01-03-2009, 09:39 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af tooms - 01-03-2009, 10:36 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af Nørby - 01-03-2009, 10:49 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af korthår - 01-03-2009, 10:54 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af korthår - 01-03-2009, 11:02 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af STROM - 01-03-2009, 11:26 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af tooms - 02-03-2009, 12:01 AM
Trykjagt på kronvildt i september - af D93 - 02-03-2009, 11:16 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)